94 351 läst ·
3 092 svar
94k läst
3,1k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Sosseriet ser inte detta som ett stort problem för de många kommunala elnätsbolagen kanske överdebiterar men det går ju direkt tillbaka till kommunen och då är allt bra, rent av fördelaktigt, man får ju mer pengar att leka med där.D djac skrev:
Att sen några storbolag sett investeringschanser i de större näten och börjat utnyttja dessa som mjölkkor, det är bara bra ur retoriksynvinkel, då får man ju en anledning till att skälla på kapitalet.
Jag är inte blind för att drivkrafterna kan se olika ut, det finns ingen anledning att försöka beskriva varje avart men jag upprörs egentligen inte av storbolagens överdebitering, de gör bara precis det de ska, de tjänar sina ägare, de är inte tjänstemän i det allmännas tjänst.K karlmb skrev:Sosseriet ser inte detta som ett stort problem för de många kommunala elnätsbolagen kanske överdebiterar men det går ju direkt tillbaka till kommunen och då är allt bra, rent av fördelaktigt, man får ju mer pengar att leka med där.
Att sen några storbolag sett investeringschanser i de större näten och börjat utnyttja dessa som mjölkkor, det är bara bra ur retoriksynvinkel, då får man ju en anledning till att skälla på kapitalet.
De som tjänar oss i kommunerna har nog goda intentioner över lag men skit händer, vanor cementeras och innan man vet ordet av så är vinsterna från elnätsavgifterna något man blivit beroende av, det är lättare än att brösta väljarna med en skattehöjning.
Det är nog precis därför en del partimänniskor försvarar nuvarande ordning härinne.D djac skrev:Jag är inte blind för att drivkrafterna kan se olika ut, det finns ingen anledning att försöka beskriva varje avart men jag upprörs egentligen inte av storbolagens överdebitering, de gör bara precis det de ska, de tjänar sina ägare, de är inte tjänstemän i det allmännas tjänst.
De som tjänar oss i kommunerna har nog goda intentioner över lag men skit händer, vanor cementeras och innan man vet ordet av så är vinsterna från elnätsavgifterna något man blivit beroende av, det är lättare än att brösta väljarna med en skattehöjning.
Det är val nu.
Hej pmdP pmd skrev:
När kärnkraften byggdes under 1970–1980 talet så byggdes elnäten till de nya villaområdena med modifierade Velanderkonstanter (k1 och k2) i Velanders formel. Det blev då bland annat en anpassning till en högre och jämnare grundlast i de distributionsnäten.
(Det innebär inte att dessa elnät är anpassade för effekt i omvänd riktning från solceller eller styrning av elanvändning mot elpriser och elbilsladdning.)
Du kan hitta exempel på dessa Velanderkonstanter (k1 och k2) för olika kategorier på sid 7–8 i dokumentet ”BRUKSANVISNING - netkollforum.com”
https://www.yumpu.com/sv/document/view/20136292/bruksanvisning-netkollforumcom
Många lokala elnät förstärktes och dimensionerades upp men det gällde naturligtvis långt ifrån alla äldre distributionsnät till bostäder, till exempel där man hade vedeldning och vattenburen värme
Många av dessa villaägare ”hoppade över” elvärme och installerade i stället senare, till exempel värmepump och vattenburen värme.
Har man en gång byggt ett elnät med vissa Velanderkonstanter (k1 och k2) då ändras inte det byggda elnätet bara för att man ”räknar om” elnätet med nya Velanderkonstanter.
Däremot så byggdes många elnät med marginal (man ville inte behöva bygga om redan byggda elnät, då det innebär stora kostnader) Det har vi nytta av idag när vi till exempel styr elanvändning mot elpriser och elbilsladdning.
Men dessa marginaler räcker olika länge på olika elnät, men inte hur länge som helst, till exempel beroende på hur vi elanvändare agerar.
Redigerat:
Hej,
Följer många av dessa trådar men är inte duktig att skriva eller debattera i dom, men känner att här vill jag skriva av mig lite!
Ibland känns det som att vissa vill vrida tillbaka klockan till 1900talet!
Ska verkligen människor med sämre ekonomi frysa på vintern för att de inte har råd att värma huset när både el och nätavgifterna blivit så dyra?
Enligt mig får jag inte en bättre leverans från vare sig el eller nätbolag idag än vad jag fick för över fem år sedan, trots att kostnaderna har ökat mycket kraftigt.
Samtidigt med diskussionerna om el så pratas det också ständigt om vattenbrist. Men problemet är inte att det saknas vatten, problemet är att vi väljer att inte investera i teknik för att göra mer vatten tillgängligt. Avsaltning med omvänd osmos (RO) används över hela världen. Är det för dyrt i Sverige på grund av våra energipriser, eller är det bara något man inte vill diskutera?
Samtidigt sitter SE1 och SE2 med stora elöverskott. Ska den elen säljas ut till internationella AI datacenter medan svenska hushåll förväntas anpassa hela sin vardag efter nordpool och effektavgifter?
För övrigt är namnet "Nord Pool" nästan lite ironiskt i dessa tider. Lika tänkvärt är det att vi samtidigt i vissa delar av Sverige har eftersatta elnät och ett underhåll som på många håll verkar ha halkat efter långt innan ordet Grön Omställning fanns på kartan!
Tar elnätsbolagen ut för mycket vinst? Det tycker nog många och jag speciellt, och särskilt effektiva upplever jag dem inte heller. Tittar man på dokusåpan Högspänning får jag snarare bilden av organisationer som har ganska långt kvar till den effektivitet som de själva kräver av sina kunder, stämmer det mot verkligheten? Ja det anser jag.
Och nästa fråga blir då: Var går gränsen?
Det finns uppenbarligen många som är positiva till den här utvecklingen. Jag är inte en av dem. Jag tycker att debatten alltför ofta handlar om hur vi ska begränsa vår elanvändning, istället för hur vi ska bygga ut och modernisera den infrastruktur som samhället faktiskt behöver för framtiden.
Själv har jag bott på samma fastighet sedan 1992. Jag har fortfarande luftledning och återkommande strömavbrott när det blåser (Behöver inte blåsa mycket). Strömavbrott har blivit vardag, uppskattar att vi i genomsnitt har omkring 14 strömavbrott per år med längd över 45 min, och då räknar jag inte ens alla till och frånkopplingar som sker i samband med avbrotten.
Jag förespråkar modernisering och investeringar i näten, för maximalt utnyttjande inte fler begränsningar för oss elkunder!
Följer många av dessa trådar men är inte duktig att skriva eller debattera i dom, men känner att här vill jag skriva av mig lite!
Ibland känns det som att vissa vill vrida tillbaka klockan till 1900talet!
Ska verkligen människor med sämre ekonomi frysa på vintern för att de inte har råd att värma huset när både el och nätavgifterna blivit så dyra?
Enligt mig får jag inte en bättre leverans från vare sig el eller nätbolag idag än vad jag fick för över fem år sedan, trots att kostnaderna har ökat mycket kraftigt.
Samtidigt med diskussionerna om el så pratas det också ständigt om vattenbrist. Men problemet är inte att det saknas vatten, problemet är att vi väljer att inte investera i teknik för att göra mer vatten tillgängligt. Avsaltning med omvänd osmos (RO) används över hela världen. Är det för dyrt i Sverige på grund av våra energipriser, eller är det bara något man inte vill diskutera?
Samtidigt sitter SE1 och SE2 med stora elöverskott. Ska den elen säljas ut till internationella AI datacenter medan svenska hushåll förväntas anpassa hela sin vardag efter nordpool och effektavgifter?
För övrigt är namnet "Nord Pool" nästan lite ironiskt i dessa tider. Lika tänkvärt är det att vi samtidigt i vissa delar av Sverige har eftersatta elnät och ett underhåll som på många håll verkar ha halkat efter långt innan ordet Grön Omställning fanns på kartan!
Tar elnätsbolagen ut för mycket vinst? Det tycker nog många och jag speciellt, och särskilt effektiva upplever jag dem inte heller. Tittar man på dokusåpan Högspänning får jag snarare bilden av organisationer som har ganska långt kvar till den effektivitet som de själva kräver av sina kunder, stämmer det mot verkligheten? Ja det anser jag.
Och nästa fråga blir då: Var går gränsen?
Det finns uppenbarligen många som är positiva till den här utvecklingen. Jag är inte en av dem. Jag tycker att debatten alltför ofta handlar om hur vi ska begränsa vår elanvändning, istället för hur vi ska bygga ut och modernisera den infrastruktur som samhället faktiskt behöver för framtiden.
Själv har jag bott på samma fastighet sedan 1992. Jag har fortfarande luftledning och återkommande strömavbrott när det blåser (Behöver inte blåsa mycket). Strömavbrott har blivit vardag, uppskattar att vi i genomsnitt har omkring 14 strömavbrott per år med längd över 45 min, och då räknar jag inte ens alla till och frånkopplingar som sker i samband med avbrotten.
Jag förespråkar modernisering och investeringar i näten, för maximalt utnyttjande inte fler begränsningar för oss elkunder!
Samt vill mata el i andra riktningen.M Martin Lundmark skrev:
Du borde nog se dig om och upptäcka att såna förhållanden verkligen inte är det vanliga längre.K KTMLarsen skrev:Själv har jag bott på samma fastighet sedan 1992. Jag har fortfarande luftledning och återkommande strömavbrott när det blåser (Behöver inte blåsa mycket). Strömavbrott har blivit vardag, uppskattar att vi i genomsnitt har omkring 14 strömavbrott per år med längd över 45 min, och då räknar jag inte ens alla till och frånkopplingar som sker i samband med avbrotten.
karlmbK karlmb skrev:
Att man ”vill mata el i andra riktningen” är inte samma sak som att det kan genomföras det i de redan byggda distributionsnäten till rimliga kostnader.
Det är därför man ger rådet att inte ha mer solcellsenergiproduktion än vad huset själv använder. Man ger även 50% stöd till batterier om batterierna används för lagring av egen solenergiproduktion till egna huset.
Om det vore så att man kunde begränsa så att, till exempel, endast ca 5 % av villorna under en 11/0,4 kV distributionstransformator installerade solceller och matade in säg max 10 kW eleffekt då vore problemet mindre.
Men ju fler som vill mata in eleffekt från solceller desto mer ökar behoven av åtgärder och kostnader. Kostnader som de som använder elnätet skall bekosta.
Men enligt de gamla formerna så gör inte alla allting samtidigt. I detta fall vet vi att det är en rätt dålig affär att mata ut massa solel mitt på dagen. Så hur många kommer att göra det i ngn nämnvärd omfattning i verkligheten?M Martin Lundmark skrev:karlmb
Att man ”vill mata el i andra riktningen” är inte samma sak som att det kan genomföras det i de redan byggda distributionsnäten till rimliga kostnader.
Det är därför man ger rådet att inte ha mer solcellsenergiproduktion än vad huset själv använder. Man ger även 50% stöd till batterier om batterierna används för lagring av egen solenergiproduktion till egna huset.
Om det vore så att man kunde begränsa så att, till exempel, endast ca 5 % av villorna under en 11/0,4 kV distributionstransformator installerade solceller och matade in säg max 10 kW eleffekt då vore problemet mindre.
Men ju fler som vill mata in eleffekt från solceller desto mer ökar behoven av åtgärder och kostnader. Kostnader som de som använder elnätet skall bekosta.
Sedan finns som sagt fortfarande den enkla regleringsvägen på överliggande nätspänning vinter/sommar.
Men det är ingen naturlag att man ska kunna göra det, och med modern teknik är det fullt möjligt att styra det.M Martin Lundmark skrev:Om det vore så att man kunde begränsa så att, till exempel, endast ca 5 % av villorna under en 11/0,4 kV distributionstransformator installerade solceller och matade in säg max 10 kW eleffekt då vore problemet mindre.
Förbjud inmatning från privata bostäder ( eller belägg det med avgifter som motsvarar kostnaden) så behövs inga dyra ofinansierade transformatorbyten av den anledningen.
Hej DilatoD Dilato skrev:
Utmärkt
Det låter ungefär som man tänker att det skall se ut framöver. Men det gäller att elanvändarna accepterar det.
Om du nu har en klar bild av hur vi kan införa det som ett robust system i vårt nuvarande distributionsnät, så att elanvändarna blir nöjda och slutar klaga.
Sänd då ett förslag till t.ex. Energiforsk och förklara hur det kan genomföras.
Varför ska man bry sig om att elanvändarna ska vara nöjda eller acceptera det?M Martin Lundmark skrev:Hej Dilato
Utmärkt
Det låter ungefär som man tänker att det skall se ut framöver. Men det gäller att elanvändarna accepterar det.
Om du nu har en klar bild av hur vi kan införa det i vårt nuvarande distributionsnät, så att elanvändarna blir nöjda och slutar klaga.
Sänd då ett förslag till t.ex. Energiforsk och förklara hur det kan genomföras.
Det är ju monopol så håll käften och betala bara, vad har abbonenten för makt att påverka något?
Man kan gnälla hur mycket man vill, så länge leverantören följer de väldigt generösa ramarna så är det ingen som kan göra något.
Staten ( dom ni röstade på) har ju gett klartecken till att det får ske ...
Är det inte då elproduktionen ”under” respektive områdestransformator överskrider konsumtionen eventuella problem med effektriktning kan uppstå?
Är det verkligen så vanligt förekommande i svenska bostadsområden att man mättar lokalnätet med småskalig elproduktion, att effektriktningen vänder?
Mvh
Är det verkligen så vanligt förekommande i svenska bostadsområden att man mättar lokalnätet med småskalig elproduktion, att effektriktningen vänder?
Mvh