D Dilato skrev:
Varför ska man bry sig om att elanvändarna ska vara nöjda eller acceptera det?

Det är ju monopol så håll käften och betala bara, vad har abbonenten för makt att påverka något?

Man kan gnälla hur mycket man vill, så länge leverantören följer de väldigt generösa ramarna så är det ingen som kan göra något.

Staten ( dom ni röstade på) har ju gett klartecken till att det får ske ...
Hej Dilato

Varför skriver du här, på byggahus, om du inte har avsikten att hjälpa andra (varandra)

Är det att ” gnälla hur mycket man vill” som är orsaken att du skriver här.

D
D Dilato skrev:
Varför ska man bry sig om att elanvändarna ska vara nöjda eller acceptera det?

Det är ju monopol så håll käften och betala bara, vad har abbonenten för makt att påverka något?

Man kan gnälla hur mycket man vill, så länge leverantören följer de väldigt generösa ramarna så är det ingen som kan göra något.

Staten ( dom ni röstade på) har ju gett klartecken till att det får ske ...
Tja, det kommer bli precis tvärtom i Sverige men i länder där befolkningen accepterar det, inte kan opponera sig, så kan det säkert bli så.

De regimerna faller iofs med tiden men det går ju ett tag innan statyerna fälls.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej Dilato

Varför skriver du här, på byggahus, om du inte har avsikten att hjälpa andra (varandra)

Klaga inte när nån håller med dig!

• Haha
Dilato
  • Laddar…
D
Jag såg att de som är seriösa nu istället jobbar på hur man kan omvandla näten till funktionella framöver, många spännande funktioner och dagens standardteknik i hemmen kommer bidra med mycket. Mycket roligare och bättre med utveckling än avveckling.

M Martin Lundmark skrev:
Hej Dilato

För att någon måste vara motpol till " det bara är så, jag har minsann anpassat mig och det borde alla andra också".

Det här har fungerat så länge jag levt utan större ansträngning och till ett i vart fall överkomligt pris men nu helt plötsligt har det blivit ett problem och hela befolkningen måste anpassa sig och ändra sitt beteende eller drabbas av straffavgifter.

Det är inte framsteg det är att gå tillbaka och sånt ska inte behöva ske i ett avancerat samhälle som det svenska.

• Gilla
Sigge McKvack
  • Laddar…
D Dilato skrev:
För att någon måste vara motpol till " det bara är så, jag har minsann anpassat mig och det borde alla andra också".

Det här har fungerat så länge jag levt utan större ansträngning och till ett i vart fall överkomligt pris men nu helt plötsligt har det blivit ett problem och hela befolkningen måste anpassa sig och ändra sitt beteende eller drabbas av straffavgifter.

Det är inte framsteg det är att gå tillbaka och sånt ska inte behöva ske i ett avancerat samhälle som det svenska.
Hej Dilato

I inlägg #3 043 så skrev jag;

”Om du nu har en klar bild av hur vi kan införa det som ett robust system i vårt nuvarande distributionsnät, så att elanvändarna blir nöjda och slutar klaga.
Sänd då ett förslag till t.ex. Energiforsk och förklara hur det kan genomföras.”

Fairlane
D djac skrev:
Nej, enligt en del här har de aldrig tidigare varit utsatta för någon form av förändring, vare sig i produktion eller konsumtion men så lever de ju i en väldigt fantasifull parallel värld.
Enligt en del?
Finns det någon enda person som har skrivit det du påstår?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du borde nog se dig om och upptäcka att såna förhållanden verkligen inte är det vanliga längre.
Hej,
Vart bor du?
Jag bor i SE2 och det är mer normalt på landsbygden att ha luftledning, gissar att min nätleverantör har milsvida luftledningar samt inga planer finns att gräva ner dom!
Sverige är avlångt med olika nätleverantörer, om min skulle gräva ner kabeln skulle jag vara mer nöjd med kostnaden men igen...............

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
En hel del.
(. Oj! Så mycket? .)

P
K karlmb skrev:
Självklart, men nu har vi dessa regler och förändring kommer enligt elnätsbolagen inte att kunna accepteras på flera deccennier. Avtalsrätt och andra juridiska inlåsningar är fina barriäer här. Vad skulle du säga om din pensionsfond som ligger lång i svenska elnätsbolag, som ju utmålats som tråkiga men stabila investeringar, plötsligt såg värdet på bolagen halveras?
Jag kräver inte att regleringen ska skärpas över en natt. Lite framförhållning behövs förstås så att inte börshajarna kvävs. Men inte många års framförhållning.

P
K karlmb skrev:
Vilket inte har med saken att göra. Det kommer att bli mkt mindre åtgärder pga det, än den massiva effektökning som elvärmen krävde.
Beror inte det på hur snabbt solpanelsutbyggnaden blir? Vad säger din känsla^^^^^^prognos?
Hur stor var den massiva effektökningen?

P
D djac skrev:
I vilket fall kan de det, jag är obekant med ett enda?
På rak arm kan jag inte komma på något annat samhällsområde där det förekommer privata naturliga monopol.
Gruvdrift, kanske?
(A)sociala medier är ett slags monopol. Åtminstone de större. Även tillverkare av operativsystem. Frågan är dock hur naturliga de är.

P
D djac skrev:
Nej, enligt en del här har de aldrig tidigare varit utsatta för någon form av förändring, vare sig i produktion eller konsumtion men så lever de ju i en väldigt fantasifull parallel värld.
darth_vader1.jpeg
The raljans is strong in this one.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Dilato

Utmärkt

Det låter ungefär som man tänker att det skall se ut framöver. Men det gäller att elanvändarna accepterar det.

Om du nu har en klar bild av hur vi kan införa det som ett robust system i vårt nuvarande distributionsnät, så att elanvändarna blir nöjda och slutar klaga.

Sänd då ett förslag till t.ex. Energiforsk och förklara hur det kan genomföras.
Klart de accepterar ifall det är kopplat till realtid och inte nåt bottenfiske.
Särskilt som det kommer att inträffa så sällan.
Tillbaka till mina idéer om styrning från nätbolagen.

P
K KTMLarsen skrev:
Ibland känns det som att vissa vill vrida tillbaka klockan till 1900talet!
Hos SCB hittar jag ingen statistik för elpriser äldre än 1996. Finns det äldre någonstans? Jag vill ta reda på hur stor del av medelhushållsbudgeten som går till elräkning idag jämfört med på "1900-talet". Längre tillbaka än till 1970-talet är väl ingen större poäng att leta eftersom de som blir pensionärer i år föddes 1959.
K KTMLarsen skrev:
Ska verkligen människor med sämre ekonomi frysa på vintern för att de inte har råd att värma huset när både el och nätavgifterna blivit så dyra?
Hur många är det?
Vad vill du göra åt saken?
K KTMLarsen skrev:
Tar elnätsbolagen ut för mycket vinst?
Det är en politisk fråga eftesom elnätbolagen är reglerade naturliga monopol.
K KTMLarsen skrev:
Jag förespråkar modernisering och investeringar i näten, för maximalt utnyttjande inte fler begränsningar för oss elkunder!
Det gör nog de flesta. Hur det ska finansieras råder det å andra sidan delade meningar om. En av finansieringsmodeller är effektavgift som det är meningen att vi ska diskutera i den här tråden. Med varierande framgång. 🙂

(Maximalt utnyttjande blir svindyrt för elnätkunderna, om de själva får välja vad som är maximalt).

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.