K KTMLarsen skrev:
Hej,
Vart bor du?
Jag bor i SE2 och det är mer normalt på landsbygden att ha luftledning, gissar att min nätleverantör har milsvida luftledningar samt inga planer finns att gräva ner dom!
Sverige är avlångt med olika nätleverantörer, om min skulle gräva ner kabeln skulle jag vara mer nöjd med kostnaden men igen...............
I SE3. Du är trots allt i en liten minoritet idag.
Befolkningen är koncentrerad till SE3 o 4 och där är det allra mesta nedgrävt.

P
K karlmb skrev:
Samt vill mata el i andra riktningen.
Tveksamt. På 1970- och 1980-talen var det väl ingen som räknade med att sådant skulle göras i framtiden?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag kräver inte att regleringen ska skärpas över en natt. Lite framförhållning behövs förstås så att inte börshajarna kvävs. Men inte många års framförhållning.
Jo. Pga bolagen gjort sina fina investeringar i alla elnätsuppköp så är det inte möjligt att ändra spelreglerna på många år.

P pmd skrev:
Tveksamt. På 1970- och 1980-talen var det väl ingen som räknade med att sådant skulle göras i framtiden?
Nej. Och ändå fungerar det rätt bra.

P pmd skrev:
Beror inte det på hur snabbt solpanelsutbyggnaden blir? Vad säger din känsla^^^^^^prognos?
Hur stor var den massiva effektökningen?
Den har ju redan stannat av pga borttagande av de förhatliga subventionerna. Så allas prognos är väl att det inte kommer att öka exponentiellt inom överskådlig framtid.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ja, men nu vill man ändra på det som alltid fungerat tidigare 😉

• Haha
karlmb
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Men enligt de gamla formerna så gör inte alla allting samtidigt. I detta fall vet vi att det är en rätt dålig affär att mata ut massa solel mitt på dagen. Så hur många kommer att göra det i ngn nämnvärd omfattning i verkligheten?
De som inte har ett batteri. Hur många är det? frågar sig vän av ordning. Jag har ingen aning.

När det stod klart att den s.k. 60-öringen skulle tas bort 2026-01-01 började jag planera för att inte sälja el när det var minuspriser. Övrig tid är det förstås bättre att sälja el än att inte göra det, oavsett pris och tid på dygnet.
Det blev inköp av ett batteri istället och en mojäng som tänker lite åt mig så jag slipper fundera på optimering av inköp och försäljning av el.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Förbjud inmatning från privata bostäder ( eller belägg det med avgifter som motsvarar kostnaden) så behövs inga dyra ofinansierade transformatorbyten av den anledningen.
Effektavgifter på elinmatning lär komma.

P
D Dilato skrev:
Staten ( dom ni röstade på) har ju gett klartecken till att det får ske ...
Även solelspanelägare har rösträtt …

K karlmb skrev:
I SE3. Du är trots allt i en liten minoritet idag.
Befolkningen är koncentrerad till SE3 o 4 och där är det allra mesta nedgrävt.
Ja men vi har bra mycket mer produktion än vad ni har men våra elnätsleverantörer prioriterar inte oss som kunder!

P
Fairlane Fairlane skrev:
Enligt en del?
Finns det någon enda person som har skrivit det du påstår?
Det finns kanske en och annan som önskar att det var så.
F.ö. måste du lägga på djac-filtret vid läsning av djacs texter. 😉

P
K karlmb skrev:
Vi är ganska få som matar ut solel på elnätet. Än så länge.

P
K karlmb skrev:
Den har ju redan stannat av pga borttagande av de förhatliga subventionerna. Så allas prognos är väl att det inte kommer att öka exponentiellt inom överskådlig framtid.
Vem är "Alla"? Låter som ett ryskt namn.
🙃

P
D Dilato skrev:
Ja, men nu vill man ändra på det som alltid fungerat tidigare 😉
Beroende på att det inte kommer att fungera så bra framöver annars.
🤓

• Haha
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Beroende på att det inte kommer att fungera så bra framöver annars.
🤓
Du menar att mina befintliga kablar till fastigheten kommer att bli odugliga för överföring av spänning och ström på det vis dom alltid tidigare kunnat?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.