Hej,
Har ett förråd där det tidigare satt en 400v element. Förmodligen har den gått sönder så gamla ägaren har plockat bort den. Så nu finns det bara 3 kablar som sticker fram från väggen (2 faser och 1 jord). Säkringen är såklart bortkopplad.
När vi flyttade i huset så körde jag med 240v element från vanlig 240 uttag.
Nu tänkte jag ta tag i det och få sätta ditt en 400v.
Tog tag på en begagnad 400v LVI Meb element.
Och då är till frågan.
Hur kopplar jag den?
Jag köpte en väggdosa till elelement så vilka kontakt behöver jag från LVI elementet för att koppla ihop med väggens 2 faser.
Lvi kontakt har 5 portar: 1 jord, 1 blå nolla och tre svarta. Vilka portar är vilka och vilka behöver jag för koppla mot väggens faser?
Finns det någon schema hur man kopplar?
Har ett förråd där det tidigare satt en 400v element. Förmodligen har den gått sönder så gamla ägaren har plockat bort den. Så nu finns det bara 3 kablar som sticker fram från väggen (2 faser och 1 jord). Säkringen är såklart bortkopplad.
När vi flyttade i huset så körde jag med 240v element från vanlig 240 uttag.
Nu tänkte jag ta tag i det och få sätta ditt en 400v.
Tog tag på en begagnad 400v LVI Meb element.
Och då är till frågan.
Hur kopplar jag den?
Jag köpte en väggdosa till elelement så vilka kontakt behöver jag från LVI elementet för att koppla ihop med väggens 2 faser.
Lvi kontakt har 5 portar: 1 jord, 1 blå nolla och tre svarta. Vilka portar är vilka och vilka behöver jag för koppla mot väggens faser?
Finns det någon schema hur man kopplar?
Ja, det gör det, men jag måste fortfarande veta vilka trådar från vägg som ska kopplas i väggkontakten.K karkka skrev:
Jag har dock en Gnosjös väggdosa med kontakt. Det är väl inte olagligt? Eller måste det vara lvi:s?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Det är inte olagligt med en Gnosjö-dosa (däremot är det olagligt att koppla in elementet om du saknar behörighet, vilket jag utgår ifrån), men den passar väl inte?
Men annars är det jord mot jord, fas mot fas och fas mot fas, inte svårare än så.
Men annars är det jord mot jord, fas mot fas och fas mot fas, inte svårare än så.
Nu hänvisas det till det vanliga i eltrådar som vanligt, du får inte förbjudet.. Men gör så här så blir det bra.Fairlane skrev:
Varför säga något om det inte är lagligt, bättre då att vara tyst och inte ha den dubbelmoral som finns
hos många på detta forum. Speciellt på eldelen.
Enligt schemat på kopplingsdosan, så är det bara att koppla in enligt den. Du säger själv att du har 2 faser och en skyddsjord.
Sen undrar ju jag varför du använder ord som tampar och dyl, ska du hjälpa någon så är det väl bättre att prata klarspråk.
Nja, du ska ju ha 400V mellan svart-svart. och 230V mellan svart och gul/grön. Om de svarta är två olika faser.J jonaserik skrev:
Sen undrar ju jag varför du använder ord som tampar och dyl, ska du hjälpa någon så är det väl bättre att prata klarspråk.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Nej. Det är inte dubbelmoral. Det är upplysning.J jonaserik skrev:
Det är alltid relevant både att veta vilka lagar man bryter mot, samt hur man gör på rätt sätt. Oavsett om det är olagligt eller inte. Dessa två har egentligen inte med varandra att göra och båda är därför relevanta i sammanhanget.
Sedan så hade vi regler på forumet om att det var OK att upplysa en gång i en tråd om åtgärden var olaglig att utföra själv. Men jag hittar inte den regeln i hastigheten nu. Det är iaf en bra regel som jag gott tycker vi kan hålla oss till.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
TS frågade ju om det var olagligt med en Gnosjö-dosa till ett LVI-element, så tydligen fanns ett intresse att veta om det är lagligt eller inte. Nu vet TS och får själv välja hur han gör.J jonaserik skrev:
Ja, så långt har jag inte tänkt att titta på elschema på väggdosan.K karkka skrev:Enligt schemat på kopplingsdosan, så är det bara att koppla in enligt den. Du säger själv att du har 2 faser och en skyddsjord.
Nja, du ska ju ha 400V mellan svart-svart. och 230V mellan svart och gul/grön. Om de svarta är två olika faser.
Sen undrar ju jag varför du använder ord som tampar och dyl, ska du hjälpa någon så är det väl bättre att prata klarspråk.
Frågan är då motsvarar den Lvi:kopplingsschema?
Och ja, det är 400v mellan svarta.
Svar nej det är dubbelmoral. ATT först säga, det är förbjudet och sedan förklara hur en TS ska göra. Det vittnar lite i att jag kan och ska framföra det, till en novis som en instruktion. Nu ska väl det vara i sanningens del, bra med med info om något. Men att först säga förbjudet, det får du inte göra, är nog lite kontraproduktivt i ämnet.lars_stefan_axelsson skrev:
Jag kan inte se att du bifogat bild på det schemat.T tyomka skrev:
Dom här inringade styrspåren gör kanske att det inte passar med din dosa.







