Hej,
Har ett förråd där det tidigare satt en 400v element. Förmodligen har den gått sönder så gamla ägaren har plockat bort den. Så nu finns det bara 3 kablar som sticker fram från väggen (2 faser och 1 jord). Säkringen är såklart bortkopplad.

När vi flyttade i huset så körde jag med 240v element från vanlig 240 uttag.

Nu tänkte jag ta tag i det och få sätta ditt en 400v.

Tog tag på en begagnad 400v LVI Meb element.

Och då är till frågan.
Hur kopplar jag den?
Jag köpte en väggdosa till elelement så vilka kontakt behöver jag från LVI elementet för att koppla ihop med väggens 2 faser.

Lvi kontakt har 5 portar: 1 jord, 1 blå nolla och tre svarta. Vilka portar är vilka och vilka behöver jag för koppla mot väggens faser?
Finns det någon schema hur man kopplar?
 
  • Vägg med tre synliga kablar (två svarta och en gulgrön) som sticker ut från ett runt hål, omgivna av sliten och smutsig yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • LVI MEB element med vred för temperaturinställning och av/på-knapp, placerad mot en ljus bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett LVI MEB 30542 element, märkt 400V-500W, med etikett och symboler för jord och strömportar i fokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå kontakt med flera portar för elektrisk anslutning, hålls i en hand. Text på enheten markerad "LVI".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vit elektrisk kontakt med fem portar för anslutning, inklusive markering på portarna och en ansluten kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Till den där kontakten, finns motsvarande som man sätter på väggen bakom elementet, sen kopplar man bara in kontakten från elementet i den.

Vilken dosa har du köpt till elementet.
 
K karkka skrev:
Till den där kontakten, finns motsvarande som man sätter på väggen bakom elementet, sen kopplar man bara in kontakten från elementet i den.

Vilken dosa har du köpt till elementet.
Ja, det gör det, men jag måste fortfarande veta vilka trådar från vägg som ska kopplas i väggkontakten.
Jag har dock en Gnosjös väggdosa med kontakt. Det är väl inte olagligt? Eller måste det vara lvi:s?
 
  • Vit väggdosa från Gnosjö Klimatprodukter AB med etikett som visar anslutningsbeskrivning för fas, jord, och nolltråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Passar dom ihop då, den ser lika ut som LVI:s dosa, är det 400 V mellan tamparna + jord, från vägg, så blir den tamp på 1 och den andra på 2.
 
Fairlane
Det är inte olagligt med en Gnosjö-dosa (däremot är det olagligt att koppla in elementet om du saknar behörighet, vilket jag utgår ifrån), men den passar väl inte?

Men annars är det jord mot jord, fas mot fas och fas mot fas, inte svårare än så.
 
Fairlane Fairlane skrev:
et är inte olagligt med en Gnosjö-dosa (däremot är det olagligt att koppla in elementet om du saknar behörighet, vilket jag utgår ifrån
Nu hänvisas det till det vanliga i eltrådar som vanligt, du får inte förbjudet.. Men gör så här så blir det bra.
Varför säga något om det inte är lagligt, bättre då att vara tyst och inte ha den dubbelmoral som finns
hos många på detta forum. Speciellt på eldelen.
 
  • Haha
Demmpa
  • Laddar…
Enligt schemat på kopplingsdosan, så är det bara att koppla in enligt den. Du säger själv att du har 2 faser och en skyddsjord.
J jonaserik skrev:
Passar dom ihop då, den ser lika ut som LVI:s dosa, är det 400 V mellan tamparna + jord, från vägg, så blir den tamp på 1 och den andra på 2.
Nja, du ska ju ha 400V mellan svart-svart. och 230V mellan svart och gul/grön. Om de svarta är två olika faser.

Sen undrar ju jag varför du använder ord som tampar och dyl, ska du hjälpa någon så är det väl bättre att prata klarspråk.
 
Redigerat:
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Nu hänvisas det till det vanliga i eltrådar som vanligt, du får inte förbjudet.. Men gör så här så blir det bra.
Varför säga något om det inte är lagligt, bättre då att vara tyst och inte ha den dubbelmoral som finns
hos många på detta forum. Speciellt på eldelen.
Nej. Det är inte dubbelmoral. Det är upplysning.

Det är alltid relevant både att veta vilka lagar man bryter mot, samt hur man gör på rätt sätt. Oavsett om det är olagligt eller inte. Dessa två har egentligen inte med varandra att göra och båda är därför relevanta i sammanhanget.

Sedan så hade vi regler på forumet om att det var OK att upplysa en gång i en tråd om åtgärden var olaglig att utföra själv. Men jag hittar inte den regeln i hastigheten nu. Det är iaf en bra regel som jag gott tycker vi kan hålla oss till.
 
  • Gilla
Mikael_L och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
J jonaserik skrev:
Nu hänvisas det till det vanliga i eltrådar som vanligt, du får inte förbjudet.. Men gör så här så blir det bra.
Varför säga något om det inte är lagligt, bättre då att vara tyst och inte ha den dubbelmoral som finns
hos många på detta forum. Speciellt på eldelen.
TS frågade ju om det var olagligt med en Gnosjö-dosa till ett LVI-element, så tydligen fanns ett intresse att veta om det är lagligt eller inte. Nu vet TS och får själv välja hur han gör.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karkka skrev:
Enligt schemat på kopplingsdosan, så är det bara att koppla in enligt den. Du säger själv att du har 2 faser och en skyddsjord.

Nja, du ska ju ha 400V mellan svart-svart. och 230V mellan svart och gul/grön. Om de svarta är två olika faser.

Sen undrar ju jag varför du använder ord som tampar och dyl, ska du hjälpa någon så är det väl bättre att prata klarspråk.
Ja, så långt har jag inte tänkt att titta på elschema på väggdosan.
Frågan är då motsvarar den Lvi:kopplingsschema?

Och ja, det är 400v mellan svarta.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej. Det är inte dubbelmoral. Det är upplysning.
Svar nej det är dubbelmoral. ATT först säga, det är förbjudet och sedan förklara hur en TS ska göra. Det vittnar lite i att jag kan och ska framföra det, till en novis som en instruktion. Nu ska väl det vara i sanningens del, bra med med info om något. Men att först säga förbjudet, det får du inte göra, är nog lite kontraproduktivt i ämnet.
 
T tyomka skrev:
Ja, så långt har jag inte tänkt att titta på elschema på väggdosan.
Frågan är då motsvarar den Lvi:kopplingsschema?

Och ja, det är 400v mellan svarta.
Jag kan inte se att du bifogat bild på det schemat.

Dom här inringade styrspåren gör kanske att det inte passar med din dosa.
 
  • Plug med styrspår markerade i rött, vilket kan indikera kompatibilitetsproblem med annan dosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittar någon bild på nätet med vägsidan til Lvi
 
  • Öppnad väggdosa med synliga elektriska kablar, en gul och grön jordkabel samt blå och svarta strömkablar. Elektrisk installation pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K karkka skrev:
Jag kan inte se att du bifogat bild på det schemat.

Dom här inringade styrspåren gör kanske att det inte passar med din dosa.
Nej, dem passar inte ihop därför så tänkte jag även byta kontakt på elementet.
 
T tyomka skrev:
Nej, dem passar inte ihop därför så tänkte jag även byta kontakt på elementet.
Hade det varit jag, hade jag nog monterat upp en vanlig ip dosa och fast anslutit elementet. För att slippa krångla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.