du ska som anläggningsinnehavare göra periodisk tillsyn av elanläggning, fast elsäkerhetsverket har inget svar på hur lång tid det kan gå mellan varje tillfälle.
för offentliga lokaler är det något intervall som jag inte kommer ihåg, kanske vart 3:e eller 5:e år. dom är ju oftast mer utsatta än en villa. men personligen tycker jag att kanske vart tionde år skulle vara lämpligt och även när man köper ett hus. husbesiktning för att kolla mögel verkar väldigt viktigt men elbesiktning för att kolla om huset är livsfarligt är det inte så noga med.....

nuförtiden plomberar dom inte...

hempularen skrev:
Formellt så låter det som E-on har rätt. Frågan är väl bara hur säker man kan vara på att den outbildade montören verkligen inte rörde jordskruven, antag att trådarna blev för korta till mätaren vid bytet ex.

Och är det inte också så att man BORDE kontrollera jordskruven vid ett sådant ingrepp?
Efter att ha sett hela inslaget så håller jag på att E-on gjort rätt. Jag ser ingen anledning till att behöva lyfta på kåpan till huvudsäkringarna för att göra mätarbytet. Jag tror heller inte att någon rört nollskruven.
Felet uppenbarade sig när hon bytte lågenergilampa i ytterbelysningen. Troligen har nollskruven glappat under mycket lång tid och den strömspik som uppstod vid lampbytet gjorde att den sista lilla kontakten genom nollskruven brann av.

Fastighetsägaren äger mätarskåpet med tillhörande utrustning, förutom själva mätaren.

Felet anser jag begicks av elinstallatören som gjort installationen från början. Han har nog inte efterdragit anslutningarna. Det måste vara preskriberat nu så det är ägaren som får ta smällen. :eek:

Sawsaw, är det så att nollskruven numera är bortrationaliserad. Har inte sett någon i nyare installationer.

Prototypen

prototypen skrev:
Sawsaw, är det så att nollskruven numera är bortrationaliserad. Har inte sett någon i nyare installationer.

Prototypen
Rena nollskruvar har jag ALDRIG sett ihop med mätare och huvudsäkringar. Fyrledare in och fyrledare ut. Nollskruven sitter ju i gruppcentralen.

Men i Plusinslaget är man väl ute i (fasad)mätarskåpet och pekar eller måste jag se inslaget en gång till?

Prototypen

Jag vet var det sitter en nollskruv på inkommande, hos syrran och i min svetsverkstad men de är byglade med Cu.

Sitter det en plint med nollskruv ute och den är ansluten är det felmonterat ute ska du ha nollplint och ev. jordplint men nollskruven sitter alltid (vid fyrledarsystem) i centralen. Det händer ibland att man ser servicelådor med nollskruv och jag har även sett att man har anslutit den, vilket är helt fel, där ska man naturligtvis lägga penledarna under samma överfall

pellefant: Du skrev... "det är alla trefaskablage samt 12volts installationer i tex fritidshus som kräver elbehörighet"

Har du texten ifrån regelverket? *nyfis*

/Kent

jag tog det direkt ur huvudet...har läst det tidigare

snickarboden skrev:
pellefant: Du skrev... "det är alla trefaskablage samt 12volts installationer i tex fritidshus som kräver elbehörighet"

Har du texten ifrån regelverket? *nyfis*

/Kent
Det du får göra själv är 1-fas skarvsladdar, inte 3-fas. 12V kan också vara starkström.

Där ser man, nåja då får jag väl se mig som tungt kriminellt belastad då *ler*

/Kent

Mikael_L
Sawsaw skrev:
Det du får göra själv är 1-fas skarvsladdar, inte 3-fas. 12V kan också vara starkström.
Betyder det att jag är kriminell då jag kopplar in eller ur bilbatteriet ?

edit: Nu har jag kikat på behörighetsföreskrifterna och kan svara på det själv:
Fordon och farkoster är undantagna, men OBS det finns undantag från undantaget också, sas ... :o

Annars gäller (alltså när det inte är fordon) att spänning under 50V och effekt under 200VA och ström under 10A (avsäkrat max 10A) är undantaget behörighetskraven, annars ska man alltså ha behörighet.

Jag tror alltså att jag klarar mig från smäll på fingrarna vad det gäller installationen i föräldrarnas sommarstuga då. Det var några 12V lysrörslampor och ett uttag till en campingTV, jag tror allt gick under 10 A..., puuuhhh ;)
(Då är det väl bara lite 220V fuskande kvar att oroa sig för. :o )

edit igen:
Är det preskriptionstid på brottet att koppla utan/med fel behörighet?

Att ev fel på anläggning kan kvarstå, och att dessa blir givetvis aldrig preskriberade är ju självklart, det är ju anläggningsägarens ansvar. (Vilket är samma även om en behörig har gjort fel!)

Sawsaw skrev:
Var kan vi verifiera att det är förbjudet att tillverka 3-fas skarvsladdar?

Jaa du, nånstans har jag läst det.......men var?

Sawsaw skrev:
Jaa du, nånstans har jag läst det.......men var?
Knappast i de föreskrifter som finns på elsäkerhetsverket.

Ställ frågan till dom istället då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.