prototypen skrev:
Sawsaw nu känner jag att jag blir lite elak, om du byter motorskydd och orginalet slutade att lagerföras förra veckan, gör du då en tilläggs-CE märkning efter utbyte till ett annat fabrikat?. Jag tror inte det och det skulle jag hellre aldrig göra.

Prototypen
Men Prototypen! Jag kände bara för att ge igen lite på snickarbodens kaxiga attityd!

Som jag skrev är så som det ska göras men det är ju inte alla bestämmelser som fungerar i praktiken!

Du är ju rätt ofokuserad själv! Ena stunden är det en trefas skarvkabel du yrar om, i nästa en Hz-omformare eller motorskyddet i din byggsåg. Och diskussionen i tråden handlar egentligen inte om något av det!

Vad beträffar trefaskabeln så står det inte i klartext i någon föreskrift. Det är i något annat sammanhang jag läst det. Om du verkligen vill ha reda på ett 100% korrekt svar så hänvisar jag dig till Elsäkerhetsverket!

Nej då jag är helt på fokus eftersom föreskrifterna i första hand omfattar _fasta_ installationer. Skarvsladdar omfattas inte av de föreskrifterna vad avser behörigheter precis som att apparaterna faktiskt får lov att repareras och t o m tillverkas av personer utan behörighet.

Svaret som kommer att komma ifrån elsäkerhetsverket vet jag redan, det finns nämligen ingen skillnad i krav på behörighetskrav mellan en enfas kontra en trefaskabel, antalet ledare spelar noll roll så länge personen som gör det har nödig kännedom, sen så krävs det självfallet kanske lite mer kunskap om man skall meka med trefaskablar mm då det är större effekter det handlar om med större skador om man gör fel.

Vad avser mitt "svammel" kring frekvensomformare så var det för att visa på orimligheten i att antalet ledare skulle vara avgörande, du vet det finns ju 1 till 3-fas omformare... och "svammlet" kring motorskyddet var just för att få de svar jag fick, dvs att jag skulle vara tvungen att CE-märka den igen....

Sorry, men CE-märkningen gäller bara för produktion, vem som helst får själv modifiera apparater men även ta konsekvenserna själv.

Om något inte står i klartext och du inte kan hänvisa till det heller, vore det inte bättre att vara tyst än att gissa?

/Kent

Hur är lagstiftningen i Sverige? Texten i eu-direktivet LVD tillåter medelmsländerna att ställa samma krav på utrustning för att den ska få anslutas som LVD kräver för att den ska få säljas. Det är upp till varje land.

Läste med stor häpnad ändringarna till §4 i Elsäk Fs 1994:4.
Alla punkter där sladdställ ingår har tagits bort.

Detta motsäges av deras egen utgåva elsäkerhetspocket där man bl.a instruerar hur en jordad enfassladd ansluts till en stickpropp.

Denna "nyhet" tar alltså bort vår "urgamla" rätt att utföra

1. Tillverkning av sladdställ

4. Utbyte ändring eller reparation av delar som ingår i sladdställ vilket inte är fast anslutet i matningspunkten

8. Förläggning av sladdställ

Denna författning tar mao bort obehörigas möjlighet att tillverka och reparera skarvsladdar oavsett antal faser men ger oss samtidigt rätt att byta elkopplare och uttag i alla system.

Om elsäkerhetsverket tror att jag skulle tillkalla en behörig elektriker för att byta en trasig stickpropp med de kostnader som detta medför tror dom fel.

Vi obehöriga får alltså numera inte befatta oss med sladdställ i någon form!

Mina föregående inlägg kan ni nu bortse från. Jag var inte tillräckligt påläst.

thobjo skrev:
På byggplatsen har snickarna för närvarande en byggplatscentral med 400V/32A-intag ansluten till så kallad byggel levererad av nätägaren. Då denna är dyr vill jag så fort som möjligt börja använda den ordinarie matningen till huset. Nätägaren har anslutit fasadmätarskåpet (eller i alla fall delar av innehållet däri) till elnätet, och elektrikern har efter elmätare och huvudsäkringar anslutit en bit gummikabel och ett 400V/16A-skarvuttag.

Hur ansluter jag enklast befintlig byggplatscentral till det av elektrikern installerade skarvuttaget? Skall jag be elektrikern byta ut skarvuttaget till ett avsett för 400V/32A?
om du har en 32 A bygg central men du har 16 A säkring måste du be elektrikern att göra en över gång från 32 A till 16 A men du kan inte göra tvärt om

jaspen>Jag är inte helt säker på att det är så föreskrifterna skall tolkas men klipper in originaltext nedan i detta inlägg.
Det intressanta är hur anslutningsdon definieras och varför i hela världen skulle man inte få lov att göra en skarvsladd om den nu behövs till anslutningen.
Dessutom så står det i klartext här att det är ok att byta anslutningsdon upp till 400V och 16A så jag vidhåller att det är tillåtet att reparera eller om man så vill göra egna skarvsladdar även för trefas om övriga kriterier uppfylls.

/Kent

Originaltext från ELSÄK-FS 1999:4
Arbete som får utföras av annan än elinstallatör
4 § Följande arbeten får utföras av annan än elinstallatör. Den som utför
eller ansvarar för åtgärderna skall ha erforderlig kännedom om gällande
krav för respektive åtgärd. Den ansvarige skall lämna erforderlig instruktion
och information om de risker som kan föreligga från elektrisk säkerhetssynpunkt
och om hur arbetet skall kontrolleras innan den berörda anläggningen
eller anordningen tas i bruk.
1. Utbyte av elkopplare och anslutningsdon för högst 16A, 400 V vilka ingår
i fast installerad anläggning, dock inte inom utrymmen med explosiv
miljö.
2. Utbyte av ljuskälla, t.ex. glödlampa och lysrör, proppsäkring, knivsäkring
och liknande förbrukningsmateriel.
3. Fast anslutning och utbyte av ljusarmatur i torra icke brandfarliga utrymmen
i bostäder.

jag ställde frågan till elsäkerhetsverket:
Hejsan!
Jag undrar om det är behörighetskrävande eller inte att göra en 3-fas
skarvsladd och om man får byta ut en trasig handske på en befintlig sådan?
Är det någon skillnad om det är på en byggarbetsplats eller hemma som det
utförs?
och fick följande svar:
Svar: I hemmet är det tillåtet att byta eller tillverka en trefas skarvsladd om
Du har erfoderlig kännedom, ELSÄK-FS 1996:2 4 §. På byggarbetsplats gäller
ELSÄK-FS 2006:1. Samtliga föreskrifter finns på vår hemsida
Nya Elsäkerhetsverket -NYA Elsäkerhetsverket [NS4 version] .

så snickarboden, tror du inte oss så kontakta själv elsäkerhetsverket!
och sluta tramsa på att utsätta andra på byggarbetsplatsen genom att göra egna skarvsladdar!

Ja, föreskrifterna är inte alltid skrivna i detaljerad klartext utan kan ha en större innebörd.

pellefant>Tack, då redde vi ut det första dvs om det är behörighetskrav för trefas skarvsladdar.

Det andra får du se ifrån arbetsplatsens perspektiv, såsom egen företagare så är jag ansvarig för min utrustning. Självfallet kan min uppdragsgivare stoppa mig från att jobba där om min utrustning innebär någon fara, det är nog milt sagt ingen risk *ler*

Däremot om man jobbar på Skanska, PEAB etc så har man färdiga rutiner för maskinunderhåll etc och där är det troligen en behörig elektriker eller någon som jobbar under behörighet som reparerar elmateriel och elmaskiner.

Jag däremot får faktiskt göra detta själv och dessutom har jag ovanan att kontrollera eventuellt lånade skarvsladdar så jag slipper hopkopplade jord och nollor eller skarvningar med eltejp så det där med någon större fara är jag inte speciellt orolig för.

Sen så gör jag inget på andras utrustning men min egen däremot är jag mån om att hålla i skick, det är nämligen mitt liv det handlar om. Som elingenjör samt maskiningenjör som dessutom jobbat under behörighet så tror jag att jag anses ha tillräcklig kännedom för att reparera eller kontrollera en skarvsladd.

/Kent

tyvärr är inte alla "kan själv" så duktiga på att göra skarvsladdar eller har kunskaperna för att undvika tillbud. kontentan av ovenstående torde bli att hemma kan vem som helst koppla skarvsladdar så länge han "tror/vet" att han kan, men på en arbetsplats får han inte göra det för där kan han utsätta vem som helst för fara, hemma är det "bara" familjen som kan råka ut för tillbud.

pellefant skrev:
2. kopplar in en provisorisk matning till en jordkabel, matar med trefas eftersom det var en ekkj 3x2,5/2,5. tyvärr så var stugan som var ansluten i andra änden bara kopplad för enfas så det blev 400 volt i uttagen och 230 volt på jorden!!!!!!!!!!! klart det åxå är tramsigt
i ovanstående citat så hade han kopplat ihop jordkabeln med en gummikabel via en arbetsbrytare i metall utan förskruvningar som hängde i en järntråd!
jag försökte förklara för honom att han kopplat 400V 3-fas fast det bara skulle vara 230V 1-fas, han varken kunde eller ville förstå det. han menade att en 3ledad jordkabel med skärm ska matas med 3-fas!! inte konstigt att det händer olyckor!!!

Kan inte mer än hålla med och ber om ursäkt för en del ironiska kommentarer etc men summa summarum är precis som du säger att vet man inte vad man gör skall man ge f_n i det, kanske speciellt om det nu är trefas som kan krångla till det lite för en del. Det finns liksom lite väl många fyrledarkablar med platta metallhandskar ute som fortfarande används *mutter*

/Kent

snickarboden skrev:
pellefant>Som elingenjör samt maskiningenjör som dessutom jobbat under behörighet så tror jag att jag anses ha tillräcklig kännedom för att reparera eller kontrollera en skarvsladd.

/Kent
Inte illa att sitta inne med två ingenjörsutbildningar. Blir väl närmare 7 år på skola det??

gnistjagare: Njaa, först 4 årig maskin och sen komplettering till el/tele. Fanns ju en tid då jag tyckte det var kul att plugga *S*

/Kent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.