Här kommer ännu en spis-tråd.
Jag har läst i spis-bibeln och diverse andra trådar men blir bara mer osäker ju mer jag läser.

Jag behöver köpa en ny spis men är osäker på om jag kan plugga in en ny med 400v direkt eller om jag behöver ta hit en elektriker först för att kontrollera uttaget.

Här är lite bilder från hur det ser ut idag på spisen jag behöver byta ut:
Bild av baksidan på en spis, visar en elanslutning med schema för 230V och 400V, med etikett och synlig skruv vid sidan om.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en Perilex-kontakt för ett spisuttag, hållen i en persons hand, med fyra stift och en skruv på sidan.
Skapa konto
Etikett på baksidan av en spis med modellnummer EKC6051BOW och serienummer 53211192; relevant för elanslutning.
Skapa konto

Elcentralen:
Bild på en elcentral med en lista över olika grupper, inklusive spis, värmepanna och belysning, samt specificerade säkringsströmmar och area.
Skapa konto

Tack på förhand,
Mvh Linus

Du behöver neutralledare, mät med spänningsprovare om det finns i ditt perilexuttag

Det är svårt att komma undan en kontroll av uttaget. Du har visserligen en 230 V-spis tag som borgar för att det finns en nolla i uttaget. Om allt är i sin ordning så är det bara att plugga i 1) den nya spisen. Val av spis är helt fritt.

Bara du kan avgöra om det kan finnas något fuffens här med din anläggning. Vi vet inte om nollan och alla faser sitter på rätt plats. Är huset gammalt kan det se ut hur som helst. Är huset under 30 år gammalt är det troligen ok.

Om du bryter strömmen, lossar på locket till perilexuttaget och fotar så att vi ser alla ledare och var de är anslutna så kan du kanske få ett defining svar.

1) Men sedan kvarstår problemet med att ansluta en ny spis. Sök efter 400 V-spis då den kommer den med stickpropp. Annars behöver man montera ett sladdställ själv.

• Gilla
Mrstenake och 2 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Du behöver neutralledare, mät med spänningsprovare om det finns i ditt perilexuttag
En ren 400V spis behöver ingen Nolla

• Gilla
riomontana och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar så här långt.
Så här ser det ut inuti uttaget. Närbild på elektriskt vägguttag med ledningar synliga, visar kopplingsschema med kablar i olika färger och flera skruvanslutningar.
Skapa konto
Eluttag öppnat från väggen med synliga ledningar och skruvar för koppling.
Skapa konto

Räcker det för att avgöra om det är korrekt kopplat eller behöver jag skruva loss den från väggen och ta bilder?

Tack för er hjälp!

Mvh Linus

Ser ut att vara tre faser, neutralledare och skyddsjord.

Däremot är det installationsmässigt en katastrof, enkelisolerade ledare löst mot brännbart material samt ingen dosa till uttaget.
Ser ut som att någon har tilläggsisolerat samt gjort en infälld installation utav en utanpåliggande uttag.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Tack så mycket för er input! Jag ska kontakta en elektriker för att göra om installationen så den blir korrekt utförd!

Mvh Linus

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
Men har du hittat en ren 400v så är det inga problem, förutom att det som sagts ovan ser lite slaffsigt ut.

• Gilla
riomontana
  • Laddar…
Den nuvarande spisen går på 230 Volt. Har den funkat så finns det bevisligen nolla i uttaget och vilken spis som helst funkar.

Däremot behöver installationen göras om som sagt var.

• Gilla
Hybro och 2 till
  • Laddar…
riomontana riomontana skrev:
Tack för era svar så här långt.
Så här ser det ut inuti uttaget.[bild][bild]
Räcker det för att avgöra om det är korrekt kopplat eller behöver jag skruva loss den från väggen och ta bilder?

Tack för er hjälp!

Mvh Linus
Vem fan drog en gul kabel förvskyddsjorden???

M Mrstenake skrev:
Vem fan drog en gul kabel förvskyddsjorden???
Förhoppningsvis åtgärdade elektrikern det förra året enligt ts inlägg #7.😉

Yes, hade hit en elektriker som gjorde om installationen innan jag kopplade in den nya spisen. Kändes säkrast så! :)

Riktigt bra att ta hjälp av en fackman. Dagens dyra spisar med all elektronik tål oftast inte en felkoppling.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.