1 157 läst ·
12 svar
1k läst
12 svar
Kan jag koppla in en ny 400v spis utan att kontrollera uttaget?
Här kommer ännu en spis-tråd.
Jag har läst i spis-bibeln och diverse andra trådar men blir bara mer osäker ju mer jag läser.
Jag behöver köpa en ny spis men är osäker på om jag kan plugga in en ny med 400v direkt eller om jag behöver ta hit en elektriker först för att kontrollera uttaget.
Här är lite bilder från hur det ser ut idag på spisen jag behöver byta ut:
Elcentralen:
Tack på förhand,
Mvh Linus
Jag har läst i spis-bibeln och diverse andra trådar men blir bara mer osäker ju mer jag läser.
Jag behöver köpa en ny spis men är osäker på om jag kan plugga in en ny med 400v direkt eller om jag behöver ta hit en elektriker först för att kontrollera uttaget.
Här är lite bilder från hur det ser ut idag på spisen jag behöver byta ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Elcentralen:
Logga in
Skapa konto
Tack på förhand,
Mvh Linus
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Det är svårt att komma undan en kontroll av uttaget. Du har visserligen en 230 V-spis tag som borgar för att det finns en nolla i uttaget. Om allt är i sin ordning så är det bara att plugga i 1) den nya spisen. Val av spis är helt fritt.
Bara du kan avgöra om det kan finnas något fuffens här med din anläggning. Vi vet inte om nollan och alla faser sitter på rätt plats. Är huset gammalt kan det se ut hur som helst. Är huset under 30 år gammalt är det troligen ok.
Om du bryter strömmen, lossar på locket till perilexuttaget och fotar så att vi ser alla ledare och var de är anslutna så kan du kanske få ett defining svar.
1) Men sedan kvarstår problemet med att ansluta en ny spis. Sök efter 400 V-spis då den kommer den med stickpropp. Annars behöver man montera ett sladdställ själv.
Bara du kan avgöra om det kan finnas något fuffens här med din anläggning. Vi vet inte om nollan och alla faser sitter på rätt plats. Är huset gammalt kan det se ut hur som helst. Är huset under 30 år gammalt är det troligen ok.
Om du bryter strömmen, lossar på locket till perilexuttaget och fotar så att vi ser alla ledare och var de är anslutna så kan du kanske få ett defining svar.
1) Men sedan kvarstår problemet med att ansluta en ny spis. Sök efter 400 V-spis då den kommer den med stickpropp. Annars behöver man montera ett sladdställ själv.
Tack för era svar så här långt.
Så här ser det ut inuti uttaget.
Räcker det för att avgöra om det är korrekt kopplat eller behöver jag skruva loss den från väggen och ta bilder?
Tack för er hjälp!
Mvh Linus
Så här ser det ut inuti uttaget.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Räcker det för att avgöra om det är korrekt kopplat eller behöver jag skruva loss den från väggen och ta bilder?
Tack för er hjälp!
Mvh Linus
Ser ut att vara tre faser, neutralledare och skyddsjord.
Däremot är det installationsmässigt en katastrof, enkelisolerade ledare löst mot brännbart material samt ingen dosa till uttaget.
Ser ut som att någon har tilläggsisolerat samt gjort en infälld installation utav en utanpåliggande uttag.
Däremot är det installationsmässigt en katastrof, enkelisolerade ledare löst mot brännbart material samt ingen dosa till uttaget.
Ser ut som att någon har tilläggsisolerat samt gjort en infälld installation utav en utanpåliggande uttag.
Tack så mycket för er input! Jag ska kontakta en elektriker för att göra om installationen så den blir korrekt utförd!
Mvh Linus
Mvh Linus
Yes, hade hit en elektriker som gjorde om installationen innan jag kopplade in den nya spisen. Kändes säkrast så! 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden