Sawsaw skrev:
Jaa du, nånstans har jag läst det.......men var?
Nu var det så att du har läst det någonstans och jag undrar jag var just du har läst det?

Att ställa frågan till elsäkerhetsverket när du tydligen har läst det på annan plats är inte relevant i det här fallet.

det är i högsta grad relevant att fråga elsäkerhetsverket eftersom det är dom som har hand om elsäkerheten i Sverige

jaspen skrev:
Nu var det så att du har läst det någonstans och jag undrar jag var just du har läst det?

Att ställa frågan till elsäkerhetsverket när du tydligen har läst det på annan plats är inte relevant i det här fallet.
Jaspen! Jag är riktigt trött på att svara på frågor typ "Exakt VAR har du läst det?" !

I gällande lagar och föreskrifter står inte allting i klartext. Självklart har jag inte läst det på någon hempulares hemsida, det kan jag säga, utan på en sida som har anknytning till elsäkerhet, kanske Nya Elsäkerhetsverket -NYA Elsäkerhetsverket [NS4 version]?

Egentligen så spelar det väl mindre roll? Är det någon som tror att man ringer en elektriker för att ändra fasföljd på en skarvkabel eller för att byta något som körts över? Det lär garanterat bli världens dyraste skarvkabel då och stilleståndstider är inte direkt gratis heller.

Oavsett hur lagligt eller olagligt det är så lär det inte fungera praktiskt helt enkelt däremot kanske inte färgblinda harry skall göra ingreppen.

/Kent

Den broschyren är helt irrelevant eftersom den inte omfattar trefas skarvkablar vilket inte är så konstigt då broschyren vänder sig till hushåll.

Vidare är det vad jag förstått fullt lagligt att meka med en frekvensomriktare, motor etc men man får inte ansluta den fast. Detta då även med trefasmaskiner.
Så nej, den broschyren är inte tillämplig här *ler*

/Kent

snickarboden skrev:
Egentligen så spelar det väl mindre roll? Är det någon som tror att man ringer en elektriker för att ändra fasföljd på en skarvkabel eller för att byta något som körts över? Det lär garanterat bli världens dyraste skarvkabel då och stilleståndstider är inte direkt gratis heller.

Oavsett hur lagligt eller olagligt det är så lär det inte fungera praktiskt helt enkelt däremot kanske inte färgblinda harry skall göra ingreppen.

/Kent
vad för stilleståndstider tänker du på? att vedkapen står still några dagar eller? för inom tex industrin får inte vem som helst fippla med sladdarna. och vad kostar och hur långa blir inte stilleståndstiderna om hjärtat slutar å slå?

snickarboden skrev:
Den broschyren är helt irrelevant eftersom den inte omfattar trefas skarvkablar vilket inte är så konstigt då broschyren vänder sig till hushåll.

Vidare är det vad jag förstått fullt lagligt att meka med en frekvensomriktare, motor etc men man får inte ansluta den fast. Detta då även med trefasmaskiner.
Så nej, den broschyren är inte tillämplig här *ler*

/Kent
broschyren är väl helt relevant, eftersom den riktar sej till "svennsson" och det står vad man får göra. det man inte får göra står självklart inte beskrivet hur man gör det. i texten står bla:"sladdar för skyddsjordade apparater ska ha tre ledare", detta gör att trefassladdar med 4 eller 5 ledare inte får göras av svenne....

Det enda du som lekman får göra är att byta ut gamla trasiga vägguttag/brytare etc, Aldrig göra en nyinstallation. Du får överhuvudtaget inte öppna en central.

Inlägg på ovanstående uppsäkring, vad har matningen för area?? 2,5mm kabel max 16A, 32A 6mm kabel. Du får inte på en 32A matning sätta på en 16A handske.

Och det är du som anläggningsansvarig som har ansvaret för bygget, om du ej utsett en annan byggherre för ditt bygge..

pellefant: Stilleståndstider på t ex mitt jobb som snickare. Har jag en gjerdesåg med trefaskabel som står still kan du ge dig på att jag inte ringer en elektriker om nån kör över en skarvkabel.

Dessutom... menar du verkligen att jag inte skulle få lov att t ex byta motorskydd på en sådan såg? *ler*

/Kent

Det menar han säkert i och med att du måste tilläggs-CE-märka den eftersom du gjort ändring i den från originalutförandet. För inbilla mig inte att du har ett original motorskydd med dig ständigt i bakfickan! :D

Sawsaw nu känner jag att jag blir lite elak, om du byter motorskydd och orginalet slutade att lagerföras förra veckan, gör du då en tilläggs-CE märkning efter utbyte till ett annat fabrikat?. Jag tror inte det och det skulle jag hellre aldrig göra.

Prototypen

Sawsaw: *ler roat* Det är fullt tillåtet att reparera utrustning själv och jag får även modifiera den om jag så vill dock så tar jag över tillverkaransvaret då.

Det finns inga som helst krav på behörighet för detta och det för oss även in på det där tramset med att antalet ledare skulle avgöra om det krävs behörighet eller ej...

Eftersom även anslutningsledningen anses höra till utrustningen så får jag som lekman lov att byta anslutningsdon till denna, detta oavsett antalet ledare. Att hänvisa till en publikation och där göra tolkningar såsom om det handlade om föreskrifter är rent trams. Däremot får man inte koppla loss/koppla till fast ansluten utrustning.

Skulle vara kul att veta varför skarvdon och skarvkablar plötsligt skulle undantas bara för de har fler än tre ledare, det finns liksom inget magiskt i trefas *ler*

/Kent

inget magiskt i trefas?
två exempel:
1. en hemmagjord förgrening för trefas med både platt och rund stiftpropp som ligger ihopkopplade, oavsett vilken av dom som man kopplade in så blev det spänning på stiften i den andra. klart det är tramsigt att låna ut en sån till en familj med småbarn som springer omkring.....

2. kopplar in en provisorisk matning till en jordkabel, matar med trefas eftersom det var en ekkj 3x2,5/2,5. tyvärr så var stugan som var ansluten i andra änden bara kopplad för enfas så det blev 400 volt i uttagen och 230 volt på jorden!!!!!!!!!!! klart det åxå är tramsigt

tar ju tid och kostar att ta en elektriker, totalt onödigt när man själv har så goda kunskaper....

inget magiskt alls med trefas;)

Till att börja med så rekommenderar elsäkerhetsverket att de platta handskarna _INTE_ används utan skrotas.

Sen har jag _inte_ nämnt något om att börja mata fasta anläggningar med provisoriska lösningar så var snäll och håll dig till fakta.

Att man inte skall reparera en trefas skarvkabel eller ens en enfas dito elelr ens röra el om man inte vet vad man gör är jag den förste att hålla med om men att det skulle vara ett lagbrott att reparera en trefas skarvkabel utan behörighet köper jag inte utan att se den föreskriften som visar på det och den föreskriften lär du inte finna!

Dessutom föredrar jag mina egna skarvkablar där jag vet att jordledaren är längre så att den går sist om dragavlastningen släpper än färdigköpta kablar tillverkade i en fabrik av folk som garanterat inte har behörighet och skiter ett långt stycke i sådant.

/Kent

snickarboden skrev:
Dessutom föredrar jag mina egna skarvkablar där jag vet att jordledaren är längre så att den går sist om dragavlastningen släpper än färdigköpta kablar tillverkade i en fabrik av folk som garanterat inte har behörighet och skiter ett långt stycke i sådant.

/Kent
Japp, tänk er en underbetald polack på accord.

Prototypen, använder tom trådhylsor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.