19 779 läst ·
81 svar
20k läst
81 svar
Hur koppla in 400V/32A byggplatscentral till 400V/16A matning?
Är det kablage avsedda för högre (strikt större) strömstyrkor än 16A som kräver elbehörighet, eller är det alla trefaskablage?
Nu kan nedanstående harrang låta som en dåres försvarstal, men jag tänkte bara förklara förutsättningarna. Mitt bygge sker på totalentreprenad och det finns en av husleverantören utsedd byggledare. Jag äger dock marken och är byggherre, och jag gissar att det är där ansvarbiten kommer in i bilden. Nu råkar det vara så att jag är intresserad av husbygget och är där och tittar och pratar med hantverkarna nu och då. Eftersom jag gärna vill ha en fortsatt god relation till hantverkarna kommer jag inte att påpeka då de arbetar på hög höjd utan rätt skyddsutrustning och att elektrikern avsäkrar 16A-uttag med 20A-säkringar. Jag utgår från att vuxna människor med lång yrkeserfarenhet och i vissa fall formell behörighet gör mer korrekta bedömningar än vad jag som lekman gör, och att de (formellt eller informellt) tar ansvar för sina handlingar.
Nu kan nedanstående harrang låta som en dåres försvarstal, men jag tänkte bara förklara förutsättningarna. Mitt bygge sker på totalentreprenad och det finns en av husleverantören utsedd byggledare. Jag äger dock marken och är byggherre, och jag gissar att det är där ansvarbiten kommer in i bilden. Nu råkar det vara så att jag är intresserad av husbygget och är där och tittar och pratar med hantverkarna nu och då. Eftersom jag gärna vill ha en fortsatt god relation till hantverkarna kommer jag inte att påpeka då de arbetar på hög höjd utan rätt skyddsutrustning och att elektrikern avsäkrar 16A-uttag med 20A-säkringar. Jag utgår från att vuxna människor med lång yrkeserfarenhet och i vissa fall formell behörighet gör mer korrekta bedömningar än vad jag som lekman gör, och att de (formellt eller informellt) tar ansvar för sina handlingar.
Då jag skrev min ursäkt i ett internetforum är den inte avsedd för någon arbetsmiljöinspektör, utan för att förklara min pragmatiska inställning för övriga läsare. Vid en eventuell inspektion får jag ta smällen, och regressa mot leverantören av totalentreprenaden. Jag anser dock att min relation till hantverkarna är viktigare att vårda än att avhjälpa/påpeka vissa av de fel som jag upptäcker.
Min erfarenhet är att utan en platschef som konstant håller ögonen på vad som händer så sprider det sig snabbt en klart-det-går-bra-anda som leder till dyra korrigeringar i slutändan. Tricket är att hitta och rätta alla fel så tidigt som möjligt. En bra platschef är guld värd.
Duktiga hantverkare blir glada när någon hittar fel tidigt och välkomnar extra ögon. De är å andra sidan de som oftast inte gör så många fel heller. Dåliga hantverkare gör många fel och vill inte ha någon som hittar felen.
Duktiga hantverkare blir glada när någon hittar fel tidigt och välkomnar extra ögon. De är å andra sidan de som oftast inte gör så många fel heller. Dåliga hantverkare gör många fel och vill inte ha någon som hittar felen.
Här kan man se programmet, eller inslaget. Men då missar man diskussionen med E: on.
svt.se - Plus
Klicka på "Se PLUS"
Sen angånde den ursprungliga frågan är det enda rätta att säkra ner till 16A eller byta ut uttaget till ett 32A.
svt.se - Plus
Klicka på "Se PLUS"
Sen angånde den ursprungliga frågan är det enda rätta att säkra ner till 16A eller byta ut uttaget till ett 32A.
det är alla trefaskablage samt 12volts installationer i tex fritidshus som kräver elbehörighet.thobjo skrev:Är det kablage avsedda för högre (strikt större) strömstyrkor än 16A som kräver elbehörighet, eller är det alla trefaskablage?
inte så kul för dej om någon skadar sej allvarligt eller dör även om du kan processa. kanske gå en skyddsrond och ha skriftlig dokumentation av bristerna och att dom ska åtgärdas. om dom sen skiter i det och det händer en olycka så kanske du klarar dej undan lättare men jag tror att du iaf ställs till svars....
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Formellt så låter det som E-on har rätt. Frågan är väl bara hur säker man kan vara på att den outbildade montören verkligen inte rörde jordskruven, antag att trådarna blev för korta till mätaren vid bytet ex.
Och är det inte också så att man BORDE kontrollera jordskruven vid ett sådant ingrepp?
Och är det inte också så att man BORDE kontrollera jordskruven vid ett sådant ingrepp?
Montören var enligt uppgift i programmet inte behörig. Jag tycker därmed inte att det går att förutsätta att denne därmed var outbildad (eller som antyddes i programmet, olämplig).
Kanske någon av våra AB(L)'are kan uttala sig om rutinen vid mätarbyte?
Kanske någon av våra AB(L)'are kan uttala sig om rutinen vid mätarbyte?
Nu har jag en fråga till elektrikerna här på forumet: Får jag som fastighetsägare gå in i ett plomberat huvudsäkringsskåp eller menar Eon att jag ska ta hit en elektriker t ex vart annat år för att kontrollera nollan