52 268 läst ·
336 svar
52k läst
336 svar
Hjälp! Hur rutten är elbranschen?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jodå, en elanläggning i en fastighet slits; strömbrytare kan börja glappa, vägguttag som det slits mycket i kan börja lossna. När det gäller en lösa delen (hushållsmaskiner) så är kabelslitage att räkna med. Jämförelsen med bilverkstaden handlar om olika sätt att betrakta ansvar.
Precis som du skriver så finns mängder av hus med väldigt gammalt material och avsaknad av jordfelsbrytare. Om säkerheten verkligen var i fokus så skulle ex. en myndighet kunna göra ex. okulärbesiktningar av gamla hus.
Mitt utgångsläge är att det vore bättre att tydliggöra fastighetsägarens eget ansvar; "är du osäker så anlitar du en elektriker, kan du byta ditt uttag själv så gör det. Tänk bara på att du är ansvarig för elsäkerheten i din fastighet".
Precis som du skriver så finns mängder av hus med väldigt gammalt material och avsaknad av jordfelsbrytare. Om säkerheten verkligen var i fokus så skulle ex. en myndighet kunna göra ex. okulärbesiktningar av gamla hus.
Mitt utgångsläge är att det vore bättre att tydliggöra fastighetsägarens eget ansvar; "är du osäker så anlitar du en elektriker, kan du byta ditt uttag själv så gör det. Tänk bara på att du är ansvarig för elsäkerheten i din fastighet".
Du missade kanske meningen där jag skrev att det finns ett åldersrelaterat slitage _Nisse. Min poäng var att en elinstallation inte slits alls på samma sätt som bromsar i en bil, och behöver därför inte besiktigas varje år, men att det inte finns några hinder att nyinstallation av el kan besiktigas.
Då brukar argumentet från elbranschen vara att ingen elektriker vill ta ansvaret för en hemmapulares installation efter besiktning. Grejen är dock att inte ens om elektrikern gjort hela installationen har han något strikt juridiskt ansvar, det är alltid fastighetsägaren som bär ansvaret för sin anläggning. Hur många som äger sin bostad är medvetna om detta?
Om bara viljan funnits från elbranschen hade denna fråga varit mycket enkel att lösa. Hempularbehöriget efter kortare utbildning, krav på att behörig elektriker utför besiktning av installationen samt att anläggningsägarens ansvar tydligt stipuleras i protokollet.
Då brukar argumentet från elbranschen vara att ingen elektriker vill ta ansvaret för en hemmapulares installation efter besiktning. Grejen är dock att inte ens om elektrikern gjort hela installationen har han något strikt juridiskt ansvar, det är alltid fastighetsägaren som bär ansvaret för sin anläggning. Hur många som äger sin bostad är medvetna om detta?
Om bara viljan funnits från elbranschen hade denna fråga varit mycket enkel att lösa. Hempularbehöriget efter kortare utbildning, krav på att behörig elektriker utför besiktning av installationen samt att anläggningsägarens ansvar tydligt stipuleras i protokollet.
Ja, eller så nöjer man sig med att helt enkelt informera alla om att de själva har ansvaret för elsäkerheten i sitt hus. Att ha ex. elektriker som ska besiktiga en privatutförd installation riskerar att blir lite som att överlåta bilbesiktning till märkesverkstäderna.
I dag fungerar det ju så att hemmapulare gör sådant som de känner sig trygga med och är ofta väldigt noggranna. Sen finns det ibland hantverkare som utför elarbete som de inte har kompetens till, med en ofta godtrogen slutkund som tar risken. Tydliggör man ansvaret kommer fastighetsägarna att bli noggrannare, oavsett vem som gjort installationen.
I dag fungerar det ju så att hemmapulare gör sådant som de känner sig trygga med och är ofta väldigt noggranna. Sen finns det ibland hantverkare som utför elarbete som de inte har kompetens till, med en ofta godtrogen slutkund som tar risken. Tydliggör man ansvaret kommer fastighetsägarna att bli noggrannare, oavsett vem som gjort installationen.
Inte riktigt, med vad skulle vara problemet med det menar du? OK, risken finns ju att elfirman hittar en massa "fel" för att generera jobb för sig själv, men sånt lär sortera ut sig själv._Nisse skrev:
Idag har vi ju privata aktörer som utför bilbesiktningarna. Varför skulle vi inte kunna ha ett liknade system för elinstallation? Om sen samma firma har både besiktningar och installation som verksamhet är väl inte det något problem?
Ansvarsfrågan är ju den samma för bil och fastighetsägaren; en bilförare är också ansvarig för att fordonet är säkert och följer lagar och regler. Hur ägaren uppnår detta lägger sig dock inte lagstiftaren i.
Jag håller med.........men vart hittar jag forumet som tar upp jävliga kunder, snikna svensson, "jagtänkare", översittare, förståsigpåare, offerkoftor....ja, det går ju att fortsätta såhär.olotor skrev:
Är det någon här som vill bli mångmiljonär?
Jag föreslog för boverkets generaldirektör förra året att de ska utarbeta en standard för fast el där man kan köpa färdigkopplade elrör som sätts ihop med stickkontakter till strömbrytare, elurtag osv. Kontakterna skulle vara utformade så att det inte går att koppla in rören fel, jordat på ojordat, osv. Hon skickade vidare detta till någon av oompa loopierna på myndigheten men jag vet inte om något har hänt med det.
Om någon startar ett företag och driver tillverkningen av dessa elprylar skulle man som självbyggare kunna installera all fast el utan en dyr elektriker från skrået. Du skulle kunna ta fyrdubbla priset jämfört med vanliga elrör/eluttag/osv och det skulle ändå bli en win-win-affär. Någon som är intresserad?
Jag föreslog för boverkets generaldirektör förra året att de ska utarbeta en standard för fast el där man kan köpa färdigkopplade elrör som sätts ihop med stickkontakter till strömbrytare, elurtag osv. Kontakterna skulle vara utformade så att det inte går att koppla in rören fel, jordat på ojordat, osv. Hon skickade vidare detta till någon av oompa loopierna på myndigheten men jag vet inte om något har hänt med det.
Om någon startar ett företag och driver tillverkningen av dessa elprylar skulle man som självbyggare kunna installera all fast el utan en dyr elektriker från skrået. Du skulle kunna ta fyrdubbla priset jämfört med vanliga elrör/eluttag/osv och det skulle ändå bli en win-win-affär. Någon som är intresserad?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Du frågar alltså om nån är villig att först trycka in fem miljoner i produktutveckling för att ta fram en produktserie som riktar sig emot en marknad som i dagens läge är olaglig? Sen får man lägga minst femtio miljoner till på lobbyverksamhet för att få bestämmelserna ändrade innan man kan börja sälja nånting överhuvudtaget?ErikPe skrev:Är det någon här som vill bli mångmiljonär?
Jag föreslog för boverkets generaldirektör förra året att de ska utarbeta en standard för fast el där man kan köpa färdigkopplade elrör som sätts ihop med stickkontakter till strömbrytare, elurtag osv. Kontakterna skulle vara utformade så att det inte går att koppla in rören fel, jordat på ojordat, osv. Hon skickade vidare detta till någon av oompa loopierna på myndigheten men jag vet inte om något har hänt med det.
Om någon startar ett företag och driver tillverkningen av dessa elprylar skulle man som självbyggare kunna installera all fast el utan en dyr elektriker från skrået. Du skulle kunna ta fyrdubbla priset jämfört med vanliga elrör/eluttag/osv och det skulle ändå bli en win-win-affär. Någon som är intresserad?
Det låter inte så lockande.
Det var därför jag kontaktade boverket eftersom det behövs en lagändring. Det är där man behöver börja.
Det finns förövrigt redan tyska husproducenter som tillverkar färdiga väggar med färdigdragen el och där väggelementen sätts ihop med just stickkontakter. (Såg det på Grand Designs för några år sedan.) Dvs, själva tekniken är ju inte rocket science.
Det finns förövrigt redan tyska husproducenter som tillverkar färdiga väggar med färdigdragen el och där väggelementen sätts ihop med just stickkontakter. (Såg det på Grand Designs för några år sedan.) Dvs, själva tekniken är ju inte rocket science.
Men el är ju inte alls lika farlig utomlands som det är här i Sverige...det vet du väl?ErikPe skrev:
Sluta snacka så mycket skit!camaro1969 skrev:ahlsells mfl. prislistor är så man vill spy!
elektrikerföretagen har 60-90% på mestadels av materialet när de handlar hos grossist
faktureras slutkund enligt "prislista" eventuellt med 10-20% rabatt om man har tur.
sedan får även elektrikerföretagen bonus vanligtvis varje månad från grossisten.
ett företag med 10 anställda kan ha 100-200K i bonus VARJE månad!
det är så ruttet att man bara vill spy!
och alla konsumenter som inte är frekventa besökare på detta forum blir "blåst" dagligen
En normal firma fakturerar ej "grossistpriser" utan man tar sitt inköpspris och lägger påslag på 20-40% sedan moms.
Någon bonus har jag då aldrig sett till...
det jag undrar är varför inte alla som skriker här hela tiden inte bildar en egen elfirma och äter hummersoppa med guldsked varje dag?
Med tanke på hur mycket ni tror att elektriker och vvs´are tjänar, så måste man juh vara rätt dumm om man inte tar den chansen att bli miljonär och äga ett pallats med en flådig maybach som frun får köra ungarna till dagis med.
Personligen skulle jag aldrig bli elektriker/vvsare för jag vet hur pass mycket de sliter och flänger runt.
Med tanke på hur mycket ni tror att elektriker och vvs´are tjänar, så måste man juh vara rätt dumm om man inte tar den chansen att bli miljonär och äga ett pallats med en flådig maybach som frun får köra ungarna till dagis med.
Personligen skulle jag aldrig bli elektriker/vvsare för jag vet hur pass mycket de sliter och flänger runt.
Som konsument ser jag bara två alternativ:
- Begär fastpris
- Löpande räkning per timme
För alternativ två krävs en prislista på materialet samt tillkommande kostnader. Den elektriker som inte kan presentera den utan hänvisar till ett okänt listpris eller rabatter får inte jobbet på löpande räkning. Detta borde tas upp gång på gång i alla konsumentforum och standardavtal. Men även där har lobbyisterna lyckats lura konsumenterna!
Enbart genom att kräva prislistor för jämförelse kommer det bli en förändring!
- Begär fastpris
- Löpande räkning per timme
För alternativ två krävs en prislista på materialet samt tillkommande kostnader. Den elektriker som inte kan presentera den utan hänvisar till ett okänt listpris eller rabatter får inte jobbet på löpande räkning. Detta borde tas upp gång på gång i alla konsumentforum och standardavtal. Men även där har lobbyisterna lyckats lura konsumenterna!
Enbart genom att kräva prislistor för jämförelse kommer det bli en förändring!
Så enkelt är det.Då kan det bli slut med att locka kunder med låg timpris och sedan lägga ockerpriser på material.Mainstream skrev:Som konsument ser jag bara två alternativ:
- Begär fastpris
- Löpande räkning per timme
För alternativ två krävs en prislista på materialet samt tillkommande kostnader. Den elektriker som inte kan presentera den utan hänvisar till ett okänt listpris eller rabatter får inte jobbet på löpande räkning. Detta borde tas upp gång på gång i alla konsumentforum och standardavtal. Men även där har lobbyisterna lyckats lura konsumenterna!
Enbart genom att kräva prislistor för jämförelse kommer det bli en förändring!