52 274 läst ·
336 svar
52k läst
336 svar
Hjälp! Hur rutten är elbranschen?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nä, jag skiter i det. Att vi överhuvudtaget diskuterar en läkares vardag i en tråd gällande hur usla elektriker är, betyder att vi kommit ganska ottommib skrev:Det var inte på något sätt min avsikt att vara raljant. Du får gärna förklara för mig vilka arbetsuppgifter du anser vara komplexa i en installationselektrikers vardag. Jag har väldigt svårt att se det. Då ser jag också en hel del elektriker på jobbet just nu.
Den andra delen, angående holistiskt synsätt och förskrivning av medicin är jag tvungen att hålla med dig om. Det är trist att erkänna det men framför allt primärvården har stora problem när det gäller att behandla och följa upp patienter. Detta beror till stor del på resursbrist.
En del av det tror jag dock handlar om att man idag har ökade krav på att få en exakt diagnos och en anpassad behandling när någon sådan inte finns. Människor har svårt att acceptera att vi inte kan göra något när de läser om alla fantastiska nya metoder i tidiningarna. Tyvärr är det fortfarande så att man inte kan veta allt, eller göra något åt det. Det kan också vara så, speciellt i dessa tider med Dr Google, att åsikterna om vad problemet är går isär.
Fast det beror ju på att vi som beställare inte vill betala för något annat...Robert63 skrev:
Med "Vi som beställare" avses lämpligt landsting, som röstades fram så sent som 2014.
I övrigt så är det märkligt att elektrikernas prissättning dyker upp gång efter annan, om det nu inte är ett problem alltså...
Först tyckte jag att jämförelsen mellan elektriker och läkare var tokig, men egentligen är det intressant:Robert63 skrev:
Det är ju tillåtet för vem som helst att googla sig fram till en behandling för vilken sjukdom som helst och sedan behandla sig själv (och i många fall även andra). När det sedan visar sig inte fungera eller blivit värre kan man uppsöka läkare, som då är skyldig att behandla.
Samtidigt är det tillåtet för vem som helst att googla sig fram till hur man sätter upp ett nytt vägguttag, men det är inte tillåtet att utföra det. Och om man nu ändå gjort det kan elektrikern vägra att befatta sig med installationen.
Ser man till slutresultatet är det många människor som självbehandlar sina och andras sjukdomar felaktigt och flera av dem dör på grund av det. Det är också många som drar några meter FK i ett rör och sätter upp ett extra vägguttag, och av dem är det faktiskt ingen alls som dör.
I skenet av detta tycker jag att det är konstigt att det är förbjudet att sätta upp ett vägguttag, men tillåtet att påstå sig bota allehanda sjukdomar med hokus-pokus.
(Om det här nu blev för OT får väl admin radera det)
Medlem
· Södermanland
· 96 inlägg
Suck.. fortfarande har du kontaktat över 20 firmor.. varför gav du inte bara jobbet till någon av de 3 första och be att få skäligt pris om du är orolig på att bli lurad...
Redigerat:
Tycker bara det börjar likna Trump-logik.tommib skrev:Skärp dig. Jämför du på fullt allvar en AT-läkare med en ellärling? Du jämför då någon som precis kommit ut från gymnasiet med någon som har 5,5 år högskolestudier på avancerad nivå bakom sig. Skillnaden mellan en ellärling och en AT-läkare är att ellärlingen får betalt under sin praktik medan läkarstudenten, som är mer jämförbar, inte får det.............
.......
Vill du framhålla skillnader så tycker jag du ska jämföra en fullärd elektriker med en fullärd läkare o.s.v.
Hela denna debatt är lite fånig enligt min uppfattning. I en fri marknad finns det skäl till prissättningen och den som vill ändra på det är fri att göra det.
Hela idén med en marknad är att priser ska stiga när brist råder tills den rätta ballansen infinner sig. I en fri marknad är priset aldrig fel - det är en regulator. Alla vill uppenbarligen inte bli elektriker och nuvarande prisbild fordras därför för att få storlek på kåren som den har idag.
Det är inte mer komplicerat än så. Men öppna gränserna så fylls det säker på med billiga utbildade elektriker.
Det spelar ingen roll om man jämför lärlingar med lärlingar (AT-fallet) eller fullärda med varandra. Det är ändå två yrken som inte kan anses jämförbara i komplexitet och ansvar.
I övrigt har du rätt i marknads-resonemanget. Tyvärr har vi inte en fungerande marknad pga ROT-avdraget.
I övrigt har du rätt i marknads-resonemanget. Tyvärr har vi inte en fungerande marknad pga ROT-avdraget.
Nej, det gör de inte.KjellTimell skrev:Nu är jag inte elektriker längre, men det beror ju vad det är för entreprenadform och vad man har för avtal, enligt AB04 så är ansvarstiden 10 år, fem års garanti på arbete och 2 år på material.
ABT06 så är det 5 år på material, istället för 2. (Totalentreprenader)
Fast dessa gäller kanske inte privatpersoner vid närmare eftertanke? Där får någon gärna upplysa mig!
Nåväl, jag kan hjälpa er på traven. Nu är jag inget proffs, så jag kan naturligtvis ha fel.
När ni som elektriker jobbar mot privatpersoner så är det konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen som gäller. Det innebär att kunden har 10 års reklamationsrätt på tjänster och tre års reklamationsrätt på varor.
Ni som säljare är ansvariga gentemot kunden i det här fallet. Ingen annan. Om er leverantör ger er två års eller fem års garanti på produkterna har inte kunden med att göra.
Exempel 1: En produkt går sönder efter 2 år, leverantören har lämnat 1 års garanti. Elektrikern får snällt köpa en ny till kunden.
Exempel 2: En produkt går sönder efter 2 år, leverantören har lämnat 5 års garanti. Elektrikern kan hämta ut en ny produkt hos leverantören, gratis, men sen glatt debitera kunden för den vid byte.
Det verkar ju inte jättevanligt det här med reklamationer när inte en endaste en har koll på vad som gäller?
Så länge inget annat än kunskap, och ett bevis på den kunskapen, hindrar någon att etablera sig är marknaden fri. Fullt rimligt på en fri marknad där åtgärder kan få allvarliga konsekvenser för tredje part.UffeH skrev:
Inget hindrar dig, i praktiken, från att göra alla installationer själv, åt dig själv, utöver straffansvar och ekonomiskt ansvar om det händer något.
1000kr/h är ju inte bara att plocka ut som lön, finns ju lite andra kostnader som ska täckas också. Då funkar det inte riktigt att jämföra det med exempelvis en anställd läkares lön. Det är skillnad på äpplen å päron.Finndjävel skrev:
Nä, det är ju sant.Nils82 skrev:
Vi räknar lite:
Årslönekostnaden är väl ca 450', och andra omkostnader såsom lokal, revisor, verktygsslitage osv ca 50' för en liten enmans firma med "låg" lön och som är sparsam på utgiftssidan.
Så säg att 10% går till andra omkostnader än lön (vilket dessutom torde bli lägre andel ju högre lön man har).
Då av 1000:- / timme så blir 900:- kvar till lön + sociala avgifter (31,4%) om man tänker att 10% av intäkterna går till andra omkostnader än lönen, i företaget.
Och då blir de sociala avgifterna 215:- och lönen alltså 685:- / timme.
Månadslön 685 * 167 = 114.395 :-
Men inkomstskatten blir ganska dryg, då statlig skatt inträder vid ca 36.000:-
I vilket fall, 1000:- / timme ger åtminstone en rejält god möjlighet till en riktigt riktigt bra lön, om man inte slarvar bort pengarna på omkostnadssidan i företaget.
edit:
Äsch, jag glömde även denna gång semester och lite annan frånvaro, minska med 15% tack.
Och om det var 1000:- inkl moms så försvinner det också, minska ytterligare 20%.
Det blir så låg månadslön som 78' om det var 1000:- inkl moms som avsågs.
Redigerat:
Hantverkarbranchen är rutten på sina ställen.
1. Först har du rabatt nr 1 som hantverkaren får vid köpet
2. Därefter kommer årsrabatten utifrån vad han köpt under året.
3. Till sist har alltid hantverkaren 3-4 projekt igång samtidigt, så han kan fakturera 3-4 timmar extra per dag.
4. Skulle han ha flera mindre projekt i samma stadsdel, så får samtliga betala full framkörningsavgift.
När rabattsatserna i snitt är 70% på material, så tjänar man grova pengar där. Speciellt smågrejer som kopplingar och annat.
Vad göra?
Speca vad som skall göras och begär fast pris
Begär att få ta del av hantverkarens rabatter
Hitta en pålitlig hanverkare
1. Först har du rabatt nr 1 som hantverkaren får vid köpet
2. Därefter kommer årsrabatten utifrån vad han köpt under året.
3. Till sist har alltid hantverkaren 3-4 projekt igång samtidigt, så han kan fakturera 3-4 timmar extra per dag.
4. Skulle han ha flera mindre projekt i samma stadsdel, så får samtliga betala full framkörningsavgift.
När rabattsatserna i snitt är 70% på material, så tjänar man grova pengar där. Speciellt smågrejer som kopplingar och annat.
Vad göra?
Speca vad som skall göras och begär fast pris
Begär att få ta del av hantverkarens rabatter
Hitta en pålitlig hanverkare