Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Det är skrattretande att läsa alla dumheter.

Om det nu är så jäkla bra, enkelt och framförallt lönsamt att var elektriker...vad väntar ni på.

Beställ en internetkurs så är ni väl elektriker på en vecka...hur svårt kan det va???
En vecka senare lär i ju vara miljonärer...och likt alla elektriker köra Ferrari och bo i en 20 miljoners herrgård.

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
AG A skrev:

Om det nu är så jäkla bra, enkelt och framförallt lönsamt att var elektriker...vad väntar ni på.

Beställ en internetkurs så är ni väl elektriker på en vecka...hur svårt kan det va???
En vecka senare lär i ju vara miljonärer...och likt alla elektriker köra Ferrari och bo i en 20 miljoners herrgård.
Hur tycker du jag ska göra som sitter i rullstol?

AG A skrev:

Jag tror att många är sugna på att tälja guld........men att pinka på elstängsel som pöjk sätter djupa spår. Man är helt enkelt för rädd för att få sig en jävel. Det bara MÅSTE vara anledningen!

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Paxman skrev:
Om du sitter i rullstol har du nog råd att betala för en elektriker.
Jag läste nämligen en gång om kille som hamnade i rullstol. Han fick miljoner i skadestånd samt sjukpension på 50.000 kr i månaden.

Alla som sitter i rullstol är myglare.

...Förhoppningsvis ser du min ironi.

AG A skrev:
...Förhoppningsvis ser du min ironi.
Om du säger så...men du missade min poäng helt.

Fotografen skrev:
En anställd montör har inte så mycket lön.
En behörig med egen firma med ett antal anställda kan dra in pengar, på rätt ort på rätt projekt, sen blir inte allt "lön" för det.
nä det blir även aktieutdelning och flådiga förmånsbilar :)

ahlsells mfl. prislistor är så man vill spy!

elektrikerföretagen har 60-90% på mestadels av materialet när de handlar hos grossist

faktureras slutkund enligt "prislista" eventuellt med 10-20% rabatt om man har tur.

sedan får även elektrikerföretagen bonus vanligtvis varje månad från grossisten.
ett företag med 10 anställda kan ha 100-200K i bonus VARJE månad!

det är så ruttet att man bara vill spy!
och alla konsumenter som inte är frekventa besökare på detta forum blir "blåst" dagligen

MultiMan
Nog måste väl alla - även är elektriker - inse att branschen har problem när varenda tråd om elektrikers prissättning skapar hundratals inlägg? Detta, t.ex., har hittills 308 kommentarer.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Paxman skrev:
Jag vill bara klargöra att jag inte sitter i rullstol. Jag skrev detta för att bemöta det idiotiska inlägget AG A gjorde inlägg #301:

"Om det nu är så jäkla bra, enkelt och framförallt lönsamt att var elektriker...vad väntar ni på."

Detta argument förekommer ofta när elbranschen diskuteras, och det är så dumt att klockorna stannar. Med den argumentationen så skulle man ju behöva utöva ett otal yrken.

Jag tycker att det är dyrt att resa: starta resebyrå då!
Det är dyrt att åka taxi: skaffa taxileg då!
Det kostar så mycket att laga bilen: bli bilmekaniker då!
Jag har inte råd att få hjälp med en ritning till utbyggnaden: utbilda dig till arkitekt då!
Juridisk hjälp kostar massor: bli advokat!

Någon slags nivå måste vi väl ändå ha på diskussionen.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Paxman skrev:
Jag vill bara klargöra att jag inte sitter i rullstol. Jag skrev detta för att bemöta det idiotiska inlägget AG A gjorde inlägg #301:

"Om det nu är så jäkla bra, enkelt och framförallt lönsamt att var elektriker...vad väntar ni på."

Detta argument förekommer ofta när elbranschen diskuteras, och det är så dumt att klockorna stannar. Med den argumentationen så skulle man ju behöva utöva ett otal yrken.

Jag tycker att det är dyrt att resa: starta resebyrå då!
Det är dyrt att åka taxi: skaffa taxileg då!
Det kostar så mycket att laga bilen: bli bilmekaniker då!
Jag har inte råd att få hjälp med en ritning till utbyggnaden: utbilda dig till arkitekt då!
Juridisk hjälp kostar massor: bli advokat!

Någon slags nivå måste vi väl ändå ha på diskussionen.
och det är dyrt att tanka bilen... ska jag köpa en oljerigg i nordsjön då? :eek:

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Byggarmusen skrev:
...

Jag bara undrar hur det kan ha blivit såhär, jag menar, tänk om det enda sättet att få sitt körkort var att köpa bilen av körskolan (bra exempel för att de är lite i samma sits som elektrikerna), till ett dubbelt så högt pris som hos bilhandlaren. Skulle inte någon tycka att detta var konstigt?
Hej!

Det är olika saker som påverkat den här utvecklingen, men en viktig komponent är hur regelverket ser ut. Eftersom det är olagligt för dig och mig (och de flesta elektriker) att på fritiden byta ett jordat uttag är vi i en stark beroendeställning gentemot en specifik yrkeskår. El är något som kräver stor respekt -inget snack om den saken, men tyvärr jämställer vår lagstiftning byte av ett jordat vägguttag med totalinstallation i ett nybyggt hus.
-Tänk dig samma regelverk när det gäller ex. bilreparationer; att vi skulle begå ett lagbrott om vi bytte till sommar/vinterdäck själva, och istället var hänvisade till en auktoriserad verkstad med särskilt tillstånd som är omöjligt för oss som lekmän att få?
-Ett felaktigt hjulbyte (eller kanske bromsskivor?) medför fara både för en själv och andra, men här finns en mer generös lagstiftning. Som förare har vi har helt enkelt ansvar för att vår bil är trafiksäker, vilket däremot är irrelevant när det gäller elinstallation. Det spelar helt enkelt ingen roll om du kopplat in ditt uttag på ett korrekt sätt; du begår ändå ett lagbrott.

Det ofta saftiga påslaget när det gäller installationsmaterial ligger väl i linje med vad vi ser inom andra verksamheter som är präglade av monopol. Ofta framförs garanti som ett motiv och skulle vi jämföra skillnaden mellan vad elektrikern ger och vad slutkund får betala så skulle vi kunna förvänta oss att vart annat uttag/flexslang/brytare/kabelrulle var felaktig.

Liknelser med att "mat på krogen kostar mer än den gör på Lidl" fungerar bara om vi har en lagstiftning som säger att "du får inte handla/äta mat från Lidl; du måste anlita någon av de lokala restaurangerna för att få mat"
Det har vi inte, men OM vi hade det skulle naturligtvis elektrikerna stå först i kön, och inte ifrågasätta varför materialpriset på falukorven är dubbelt så högt som på ICA och 4 gånger högre än vad restaurangen ger för den, eftersom de vet att det skulle kunna vara något fel på den och de då själva slipper byta den.

För egen del så drog jag fram jord till alla uttag i huset, bytte brytare och vägguttag (inget fel på någon av dem!), och anlitade sedan en elfirma för att specifikt byta centralen.

EDIT: Viktigt att påpeka; det finns också "hederliga" hantverkare som inte tar varje tillfälle i akt att ta överpriser.

Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
_Nisse skrev:
Hej!

Det är olika saker som påverkat den här utvecklingen, men en viktig komponent är hur regelverket ser ut. Eftersom det är olagligt för dig och mig (och de flesta elektriker) att på fritiden byta ett jordat uttag är vi i en stark beroendeställning gentemot en specifik yrkeskår. El är något som kräver stor respekt -inget snack om den saken, men tyvärr jämställer vår lagstiftning byte av ett jordat vägguttag med totalinstallation i ett nybyggt hus.
-Tänk dig samma regelverk när det gäller ex. bilreparationer; att vi skulle begå ett lagbrott om vi bytte till sommar/vinterdäck själva, och istället var hänvisade till en auktoriserad verkstad med särskilt tillstånd som är omöjligt för oss som lekmän att få?
-Ett felaktigt hjulbyte (eller kanske bromsskivor?) medför fara både för en själv och andra, men här finns en mer generös lagstiftning. Som förare har vi har helt enkelt ansvar för att vår bil är trafiksäker, vilket däremot är irrelevant när det gäller elinstallation. Det spelar helt enkelt ingen roll om du kopplat in ditt uttag på ett korrekt sätt; du begår ändå ett lagbrott.

Det ofta saftiga påslaget när det gäller installationsmaterial ligger väl i linje med vad vi ser inom andra verksamheter som är präglade av monopol. Ofta framförs garanti som ett motiv och skulle vi jämföra skillnaden mellan vad elektrikern ger och vad slutkund får betala så skulle vi kunna förvänta oss att vart annat uttag/flexslang/brytare/kabelrulle var felaktig.

Liknelser med att "mat på krogen kostar mer än den gör på Lidl" fungerar bara om vi har en lagstiftning som säger att "du får inte handla/äta mat från Lidl; du måste anlita någon av de lokala restaurangerna för att få mat"
Det har vi inte, men OM vi hade det skulle naturligtvis elektrikerna stå först i kön, och inte ifrågasätta varför materialpriset på falukorven är dubbelt så högt som på ICA och 4 gånger högre än vad restaurangen ger för den, eftersom de vet att det skulle kunna vara något fel på den och de då själva slipper byta den.

För egen del så drog jag fram jord till alla uttag i huset, bytte brytare och vägguttag (inget fel på någon av dem!), och anlitade sedan en elfirma för att specifikt byta centralen.
bilen besiktar du varje år.... (typ) så där kontrolleras bla bromsarna... men visst kan det ta ett tag från det att jag själv bytt bromsar tills jag besiktar...

camaro1969 skrev:
bilen besiktar du varje år.... (typ) så där kontrolleras bla bromsarna... men visst kan det ta ett tag från det att jag själv bytt bromsar tills jag besiktar...
Det finns ju inget som hindrar att elinstallationer utförda av obehöriga skulle kunna besiktigas. Eller jo, det som hindrar är elbranschens egenintresse.

Jämförelsen med bilbromsar haltar på ett sätt iom att det handlar om slitagedelar. En elinstallation slits inte så den behöver bara besiktigas när den installerats. Möjligen skulle det inte vara helt galet att införa periodiserade inspektioner för att kontrollera åldersrelaterat slitage. Tänk hur många hus som aldrig fått någon elrenovering och har kvar allt som snart är 100 år gammalt! Och så skriker elbranschen i högan sky när någon föreslår att en hemmapulare ska tillåtas utöka sin anläggning med några uttag. Silar mygg osv...

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.