52 268 läst ·
336 svar
52k läst
336 svar
Hjälp! Hur rutten är elbranschen?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
I elbranschen har man vanligtvis ingen årsrabatt, och dom få ställen där det existerar handlar det om ca 1 % vid köp för en miljon och kanske 2 % vid köp för 10 miljoner. Jag tror knappast att någon enmansfirma når upp i en miljon i varuinköp från en av dom grossister denne handlar av.
1. Glöm rabatter, jag har skrivit det flera gånger. Listpriset är ett skämt och det finns inte många elektriker som baserar sitt utpris på listpriset. Av de småskuttar jag umgås med gör ingen det, alla lägger på % på vad du köper in för. Jag vet inte hur större företag fakturerar (jo, ett men de kör också med påslag på inköp).JOHGUN skrev:Hantverkarbranchen är rutten på sina ställen.
1. Först har du rabatt nr 1 som hantverkaren får vid köpet
2. Därefter kommer årsrabatten utifrån vad han köpt under året.
3. Till sist har alltid hantverkaren 3-4 projekt igång samtidigt, så han kan fakturera 3-4 timmar extra per dag.
4. Skulle han ha flera mindre projekt i samma stadsdel, så får samtliga betala full framkörningsavgift.
2. Snickare kan ha årsbonus men det är direkt ovanligt att småskuttare har det.
3. Tjenare... Så du tror på fullt allvar att vi fakturerar 11-12 timmar om dagen? 55-60 timmar i veckan?
4. Ja, vissa har full startavgift/framkörningsavgift per kund. Inget konstigt med det, jag har en startavgift om kunden finns närmare än 5 km. Om det är längre tar jag ut kilometerersättning istället.
Utan min startavgift skulle småjobben inte gå ihop, då man oftast inte kan fakturera all tid som läggs på småkunder.
Jag väntade ett ev svar från dig, det kan väl inte varit detta?elmont skrev:
Du/jag hade vinstmarginaler som ämne, här blev det plötsligt löner för anställda ...
Visst var det ett svar på något helt annat?
Åh fy helvet!!Mikael_L skrev:Nä, det är ju sant.
Vi räknar lite:
Årslönekostnaden är väl ca 450', och andra omkostnader såsom lokal, revisor, verktygsslitage osv ca 50' för en liten enmans firma med "låg" lön och som är sparsam på utgiftssidan.
Så säg att 10% går till andra omkostnader än lön (vilket dessutom torde bli lägre andel ju högre lön man har).
Då av 1000:- / timme så blir 900:- kvar till lön + sociala avgifter (31,4%) om man tänker att 10% av intäkterna går till andra omkostnader än lönen, i företaget.
Och då blir de sociala avgifterna 215:- och lönen alltså 685:- / timme.
Månadslön 685 * 167 = 114.395 :-
Men inkomstskatten blir ganska dryg, då statlig skatt inträder vid ca 36.000:-
I vilket fall, 1000:- / timme ger åtminstone en rejält god möjlighet till en riktigt riktigt bra lön, om man inte slarvar bort pengarna på omkostnadssidan i företaget.
edit:
Äsch, jag glömde även denna gång semester och lite annan frånvaro, minska med 15% tack.
Och om det var 1000:- inkl moms så försvinner det också, minska ytterligare 20%.
Det blir så låg månadslön som 78' om det var 1000:- inkl moms som avsågs.![]()
Jag måste sadla om omgående. Är man ungkarl och lever snålt drar man ju in runt 5-6 mille på 10 år........i rena pengar.
Jag klagar. Och lider ...stefan57 skrev:
Men det är ändå lite märkligt, jag var och lagade ett hål, gick på 800 spänn och det tog 40 minuter.
Då var det en tandläkare och en tandsköterska, och en tandläkarrigg med en stol och en massa borrar, röntgenutrustning, stora lokaler inne i Uppsala, en reception med två personer där osv.
Och tänk ändå, det var alltså bara 1200:- per timme, inkl moms.
Det är ju självklart att en elektriker inte klarar sig om han inte drar in 1000:- per timme alltså ....
Ja, man kan förstås också avtala om ett visst antal timmar som vanligt ifall man inte litar på att jobbet blir snabbt utfört, men det blir som sagt alltid risktillägg för det nöjet.Müssli skrev:
Men poängen är att som vid större upphandlingar så arbetar man med apris-lista på materialet så att man kan jämföra rättvist olika scenarior och inte blir skinnad i efterhand. Man ser ju direkt vilka som är seriösa.
Ja, ja nemas problemas. Fakturerar 8h så fort jag slår upp ögonen. Skulle det mot förmodan gå lite knackigt så kör jag en dubbel eller rentav trippelfaktura. Beror lite på hur j-vla korkad kunden är.Mikael_L skrev:
Dessa behagliga knep har jag för mig är är ett av grundämnena i gymnasieutbildning. Borde finnas något liknande på vuxenlinjen.
Du glömde det statliga Tandvårdsstödet.Mikael_L skrev:Jag klagar. Och lider ...
Men det är ändå lite märkligt, jag var och lagade ett hål, gick på 800 spänn och det tog 40 minuter.
Då var det en tandläkare och en tandsköterska, och en tandläkarrigg med en stol och en massa borrar, röntgenutrustning, stora lokaler inne i Uppsala, en reception med två personer där osv.
Och tänk ändå, det var alltså bara 1200:- per timme, inkl moms.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 152 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 152 inlägg