Hej hej. Man ska börja renovera och fixa och blir helt slut innan man kommit igång av allt tänkande och planering :)

Vi ska regla upp för att göra ett rum till två. Jag tänkte dra in el i väggarna och tänkte ta det från detta uttag (se bild).
Det är en sån gammal eldosa i metall. Tänkte borra ett hål i den till vänster där jag slagit ut ett spår för flexirör. Sätta nån slags gummiring runt hålet och göra vidarekopplingen där.

Tänker jag rätt för har ingen enkel plats att ta in elen i nya väggen ifrån..?

En variant är kanske att fräsa in en ny sån dosa men känns som massa jobb. Vill göra det så enkelt som möjligt men ändå okej hehe.

Eller några andra idéer. Kan man bara ta bort dosan och koppla ihop med nya kablar och flexirör och sen spackla igen?

Det kommer en elektriker när jag byggt klart regelväggen sen men jag vill ju underlätta.

Tack för alla svar idéer och inspiration 🙏

• Elektrisk dosa i väggen med synliga ledningar, del av renoveringsprojekt för att fördela elektricitet till ny rumindelning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med ett horisontellt spår för elinstallation och en vit elkontakt.
    Skapa konto
Det jag ser är att du tänker ta hål där fästklämman som håller fast uttaget ska vara, tar du hål där har du inget som håller fast uttaget och spetsarna i kroken skadar trådarna. Ta hål uppe eller nere, sedan samråd alla lösningar med elektrikern innan du sjösätter dem.

• Gilla
Abbaabba och 2 till
  • Laddar…
Det går absolut att göra ett hål i dosan och dra ut kabel från den. Om det ska vara en ny gruppledning så går det bra att elektrikern sen drar rakt igenom den dosan. Du tänker också på att skydda kapslingen av dosan med en lämplig genomföring, vilket är bra.

• Gilla
Abbaabba
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det jag ser är att du tänker ta hål där fästklämman som håller fast uttaget ska vara, tar du hål där har du inget som håller fast uttaget och spetsarna i kroken skadar trådarna. Ta hål uppe eller nere, sedan samråd alla lösningar med elektrikern innan du sjösätter dem.
Det har ju aldrig varit sånna klämmor i dosan förut och den e ju liksom inputsad. Om jag skulle dra ner eller upp rännan jag gjort hade klämman ändå ej fäst. Jag ska ju sen även spackla igen allt. Kommer den inte sitta? Eller tror du en elektriker ej godkänner det?

A Abbaabba skrev:
Det har ju aldrig varit sånna klämmor i dosan förut och den e ju liksom inputsad. Om jag skulle dra ner eller upp rännan jag gjort hade klämman ändå ej fäst. Jag ska ju sen även spackla igen allt. Kommer den inte sitta? Eller tror du en elektriker ej godkänner det?
Tror det syftades på klorna på insatsen som på bilden hålls med ett grönt gummiband, om insatsen sätts i hamnar en av klorna mot sidan du tänkte göra genomföringen på

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
S Sebbegb skrev:
Tror det syftades på klorna på insatsen som på bilden hålls med ett grönt gummiband, om insatsen sätts i hamnar en av klorna mot sidan du tänkte göra genomföringen på
Just så.

C
Jag har bytt dosa vid liknande operationer och då använt Attemas U40 spårdosa som är relativt enkel att få till med befintliga rör (även om denna dosa tillåter två alternativa djup genom att vända på stutsen stämmer det generellt inte med plåtdosorna där djupet är någonstans mittemellan).
Strömbrytare och uttag sitter så mycket bättre med en dosa med skruv.

Grå och svart Attema U40 spårdosa för elinstallation, med möjligheten att justera djupet genom att vända stutsen, har runda fästhål och röda detaljer.
Skapa konto

• Gilla
hjalmar17
  • Laddar…
D
A Abbaabba skrev:
Hej hej. Man ska börja renovera och fixa och blir helt slut innan man kommit igång av allt tänkande och planering :)

Vi ska regla upp för att göra ett rum till två. Jag tänkte dra in el i väggarna och tänkte ta det från detta uttag (se bild).
Det är en sån gammal eldosa i metall. Tänkte borra ett hål i den till vänster där jag slagit ut ett spår för flexirör. Sätta nån slags gummiring runt hålet och göra vidarekopplingen där.

Tänker jag rätt för har ingen enkel plats att ta in elen i nya väggen ifrån..?

En variant är kanske att fräsa in en ny sån dosa men känns som massa jobb. Vill göra det så enkelt som möjligt men ändå okej hehe.

Eller några andra idéer. Kan man bara ta bort dosan och koppla ihop med nya kablar och flexirör och sen spackla igen?

Det kommer en elektriker när jag byggt klart regelväggen sen men jag vill ju underlätta.

Tack för alla svar idéer och inspiration 🙏
Att fräsa in en modern kopplingsdosa är inte så krångligt som det kan verka.

Fungerar dessa klipps?
Jag gjorde ju värsta tabben idag och fick kortslutning i hela lägenheten. Var oförsiktig när jag spände dom kniptängerna och råkade knipa hål i den svarta kabel och när jag satte i en värmepistol i kontakten så BAAm!

Har lärt mig att man ska vara riktigt försiktig när man sätter tillbaka dendär och hålla koll på kablarna.

Men jag ger inte upp. Imorgon nya tag :)

• Metallklammer och skruvar liggande bredvid ett grått, cylindriskt rör, användbart för elektriska installationer.
    Skapa konto
RoTe
Det brukar rekommenderas att ta ett möte med elektrikern innan du börjar greja själv för att stämma av att det är ok samt att du kommer göra ett arbete som elektrikern kan sätta sitt godkännande på. Att blint lita på vad folk här säger är ju ingen garanti för att just din elektriker tycker att det är ok. Annars är risken att elektrikern kommer och ser ditt arbete och säger tack men nej tack och åker därifrån.

• Gilla
mrbackstrom
  • Laddar…
C
A Abbaabba skrev:
Fungerar dessa klipps?
I mina plåtdosor fungerar de inte...
Drar man skruven på insidan av dosan blir avståndet mellan skruvarna för kort. Drar man skruven på utsidan blir det för långt. Dessutom får jag inte clipsen att sitta särskilt bra oavsett hur skruven dras eller hur clipsen vänds. Har inte heller hittat någon monteringsanvisning, så jag vet förvisso inte heller riktigt hur det är tänkt att de skall fungera, men jag antar att tanken är att de skall styra skruven så att den skär in in i "läppen" på dosan, men det kan också vara jag som inte använder de rätt(?)

Man kan väll skippa använda klämmorna och ha små skruv här istället?

• Vägguttag utan kåpa med markerade punkter för skruvar i hörnen, ifrågasatt om klämmor kan ersättas med skruvar.
    Skapa konto
D
A Abbaabba skrev:
Ja det är en ok nödlösning.

• Gilla
Abbaabba
  • Laddar…
C
A Abbaabba skrev:
Funkar utmärkt om man får till hålen, men det är lätt hänt att putsen spricker när man borrar så nära kanten mot dosan.

• Gilla
mrbackstrom och 1 till
  • Laddar…
Dosclips fungerar utmärkt men kan vara lite meckiga att montera/använda.

• Gilla
Abbaabba
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.