9 318 läst ·
203 svar
9k läst
203 svar
Har köparna råd när din granne dör?
Min farmor och farfar gjorde så. Jobbade heltid med låga löner, hade inget när de började. Utöver lönearbetet slet de med husbyggen på ledig tid. Bodde 5-10 år som max i ett hus medan ett nytt uppfördes. Efter 50-60 år av hårt arbete byggdes det sista huset vid havet. Inga gigantiska summor men var väl värt några miljoner och de hade inga lån.Huddingebo skrev:
Men om vi bara hade haft lite hårdare beskattning på sånt avskyvärt beteende kunde de ju fått stanna nere i fattigdom och det hade funnits färre fint byggda hus för någon annan att flytta in i....
Ett tydligt exempel på att de har "jobbat extra" och tjänat pengar på det.P Perplexus skrev:Min farmor och farfar gjorde så. Jobbade heltid med låga löner, hade inget när de började. Utöver lönearbetet slet de med husbyggen på ledig tid. Bodde 5-10 år som max i ett hus medan ett nytt uppfördes. Efter 50-60 år av hårt arbete byggdes det sista huset vid havet. Inga gigantiska summor men var väl värt några miljoner och de hade inga lån.
Men om vi bara hade haft lite hårdare beskattning på sånt avskyvärt beteende kunde de ju fått stanna nere i fattigdom och det hade funnits färre fint byggda hus för någon annan att flytta in i....
Tycker inte att det är fel med att ta ut en viss skatt på den inkomsten precis som på all annan lön för arbete.
Annars blir det skattefri inkomst.
Men med mitt förslag så blir det ändå inte jättemycket jämfört med den normala skatten på förvärvsarbete.
Det här var främst på andra halvan av 1900-talet. Marginalskatten kunde ligga på över 80%. Säljer man ett hus vart femte år kan du ge dig den på att man just det året kommer upp i max skatt och får behålla väldigt lite av sitt slit själv.Huddingebo skrev:
Ett tydligt exempel på att de har "jobbat extra" och tjänat pengar på det.
Tycker inte att det är fel med att ta ut en viss skatt på den inkomsten precis som på all annan lön för arbete.
Annars blir det skattefri inkomst.
Men med mitt förslag så blir det ändå inte jättemycket jämfört med den normala skatten på förvärvsarbete.
Tror att det fanns regler hur länge man skulle äga huset innan man sålde för att det inte skulle räknas som inkomst av tjänst utan endast drogs vanlig reavinstskatt. De såg nog till att ligga på rätt sida av det.
Skulle inte bli förvånad om det skyfflades lite kontanter vid sidan om ibland också. Gåvoskatt och strikta låneregler kunde göra att folk hade/fick/lånade pengarna vid sidan om de traditionella systemen. Inte säljaren emot som då kunde få ett lägre försäljningspris på pappret och en hög med kontanter att ha till material för nästa husbygge.
Jag ser det som att de skapade välstånd för både sig och samhället, trots - inte tack vare skattesystemet.
Att försöka undvika skatt är som att låsa sin cykel.
Nu blir både skatte-ivrare och cykeltjuvar förargade.P Perplexus skrev:
------------------------------------------
Lite utbildning om tillväxt för den som gillar att levnadsstandarden stiger:
https://www.nationalekonomi.se/arti...-tillvaxt-under-170-ar-ett-drama-i-tre-akter/
Detta är sedan länge en verklighet på landsbygden. Prisskillnaden på begagnade hus och nya hus är för stor för att någon ska bygga nytt, tyvärr.D daVinci skrev:En annan sak man kan undra över lite är om inte de gamla villorna är omsatta redan. I vart fall där jag växte upp är samtliga villor omsatta efter att jag var barn. Vissa flera ggr.
Man skulle det bli så att småhusen står still i pris (räcker med det) så kommer nyproduktionen att stanna helt. Blir omöjligt att sälja nyproduktion när befintliga är mycket billigare.
Och då dör byggsektorn helt vad gäller bostäder. Alla där blir arbetslösa.
Dessutom kommer renvoerignar att minska ned. För det prissätts med samma lönekostnad som nyproduktion. Det blir för dyrt att ha del lite fräschare.
Och då blir mängder som arbetar med renoveringar arbetslösa.
Någon tänker nu att det kommer pressa ned lönekostnaderna. Men historisk data ger inte stöd för det. Facken har tvingat upp lönekostnaden även när horder av deras medlemmar varit arbetslösa.
Enda sättet att komma tillrätta med detta är nog att låta facken betala för arbetslöseheten.
Renoverare
· Stockholm
· 21 490 inlägg
Det finns ju faktiskt folk som köper och flyttar in i begagnade (dyra) hus de inte tycker är så snygga, (gnäller offentligt på tidigare ägares tillbygge) folk som är missnöjda med tex fönstren på den för lilla villan de köpt ( för lilla eftersom de använder /inreder källaren som bostadsyta fast den inte är byggd för det)
Å andra sidan fans (finns?) det drivet folk som klarar att bygga nytt hus på sidan av en annan heltidssysla .
Å andra sidan fans (finns?) det drivet folk som klarar att bygga nytt hus på sidan av en annan heltidssysla .
Det finns klara fördelar med att flytta in i ett nybyggt hus. Sannolikheten för att allting fungerar är större än för ett gammalt hus. Om den som byggde det nya huset inte fuskade, förstås …AndersMalmgren skrev:
Men man behöver nog inte oroa sig för att vara sysslolös alltför länge med det nya huset. Alla hus behöver skötsel, underhåll och till slut kanske även renoveras.
Klicka här för att svara