P pmd skrev:
Varför är det bra?
För att vi behöver rättvisa skatter.
Dvs inte skatt på folks fastigheter som marknadsmässigt har stigit i paritet med marknaden i stort. Och inte skatt på inflationen.
Men skatt på kortsiktiga vinster som skapas genom att löpande sätta i system att frekvent bygga nya hus.
Det är vad jag tycker.

D Dilato skrev:
Hur genererar en bostad löpande kapital som kan betala skatten?
Privatbostaden genererar normalt inga inkomster trots sitt (ofta höga) värde, det är problemet med fastighetsskatt att man måste ha andra intäkter för att kunna betala den löpande skatten.

P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Finns grader i helvetet.
Danmark, inte Sverige, ligger varmast till. Siffrorna kan behöva justeras en aning för att bli lite modernare.

P
Huddingebo Huddingebo skrev:
För att vi behöver rättvisa skatter.
Dvs inte skatt på folks fastigheter som marknadsmässigt har stigit i paritet med marknaden i stort. Och inte skatt på inflationen.
Medhåll.
Men skatt på kortsiktiga vinster som skapas genom att löpande sätta i system att frekvent bygga nya hus.
Jag tycker inte att jag och andra ska lägga sig i om någon siktar på kortsiktiga vinster.

Det är vad jag tycker.
Tillgången på nya eller nästan nya hus till salu kommer ju minska om man gör det dyrbart att bygga och äga ett hus kort tid.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det där måste väl gälla ett par specifika fall?
Det är max avgiften för Villa respektive lägenhet (hyres & bostadsrätt).

Ägarlägenhet skattar som villa.

En bostadsrättslägenhet ( som man inte ens äger) värd 10 miljoner betalar samma skatt som en villa taxerad till 250000.

F fribygg skrev:
Tillgången på nya eller nästan nya hus till salu kommer ju minska om man gör det dyrbart att bygga och äga ett hus kort tid.
Bygger du åt dig själv och bor där så drabbas du ju inte av någon skatt enligt min modell.
Det är ju bara om du flyttar efter ett fåtal år som du blir taxerad någon högre vinstskatt.
Tycker att räkna ner på en 10år period är en bra lagom väg.

P
D Dilato skrev:
Det är max avgiften för Villa respektive lägenhet (hyres & bostadsrätt).
Jag trodde att det inte finns någon begränsningsregel för flerbostadshus. Stämmer ej, alltså?

P pmd skrev:
För att degen måste in. Hur ska annars den offentliga sektorns byråkrati finansieras?
Bara den kommunala delen, men dom får ju skattemedel från varje kommuninvånare som har en inkomst, så varför ska bostadsformen beskattas ovanpå det, och med olika skattesatser beroende på typ av bostad?

P
För att fastighetsägare är elaka kapitalister som förtrycker folket …
Nä, det är nog för att det är svårare att undvika att betala fastighetsskatt än inkomstskatt.

Bygger du åt dig själv och bor där så drabbas du ju inte av någon skatt enligt min modell.
Det är ju bara om du flyttar efter ett fåtal år som du blir taxerad någon högre vinstskatt.
Tycker att räkna ner på en 10år period är en bra lagom väg.
Ska beskattningen ändras vore det bättre att ta ut skatten när man realiserat en vinst, villan genererar ju normalt inga intäkter som kan betala skatten under tiden man äger den.
Om man säljer med vinst må det vara rimligt att staten vill ha en del, om man säljer för samma summa man köpte för borde det inte vara nån skatt oavsett om man ägt 11 månader eller 11år.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej, men Sverige är ju heller inte ett vettigt land när det kommer till skatter.
Står väl fritt för alla att flytta till ett land som man tycker är vettigt då. Eller så låter man kanske bli att klaga?

• Wow
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Står väl fritt för alla att flytta till ett land som man tycker är vettigt då. Eller så låter man kanske bli att klaga?
Som medborgare är det väl ens plikt att se till att landet man bor i styrs vettigt, och att klaga på idioter som förstör landet ( om man anser det) är väl höjden av demokrati?

Att bara dra utomlands utan att ens försöka styra upp är ju på gränsen till landsförräderi.

• Gilla
orutti och 6 till
  • Laddar…
P
D DanielSt81 skrev:
Man ska aldrig avstå från sin yttrandefrihet.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.