Denna friggebod har nog inte underhållits på 30 år. Den verkar ligga direkt på ett stenröse, men åratals tömning av rännorna har byggt på marken så att de tre nedersta brädorna låg under torr jord, skyddade av rabattkant i plast. Brädorna är torra. Nu vill jag göra något åt dem och har föreslagits tjära, tjärolja, slamfärg. Vilket är att föredra? Jag funderar på att byta ut plasten mot tjärpapp eller liknande, andra förslag? Huset ligger i en brant sluttning så det kommer att vara svårt att hålla hela stugan över jord även om jag nu naturligtvis behöver gräva fram dem.
Se bilder. Plasten är endast för att skydda brädorna när jag rengör resten ovan mark.

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Skapa konto
  • image.jpg
    Skapa konto
Hej

Eftersom brädorna är bra skick efter 30 år så lär det vara en bra impregnering i dem. Håller säkert 30 år till.

Men att ta bort allt organiskt material är ett bra steg att börja med.
Du kan ju bygga en ställning för ved eller virke där så blir det ingen ny ansamling av bös från träden.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Eller bygga ett trädäck som går ut 1-2 meter med en mur mot slänten.

Om de brädorna har suttit där i 30 år, under marknivå, och fortfarande är friska så är det ett mirakel.

Tjära är det bästa skyddet som går att lägga på, men inte ens det kan rädda trä under marknivå.
Det finns bara ett sätt att rädda trävirket (brädor och stomme), och det är att lyfta upp förrådet till 15-30 cm över marknivå.

Eller att gräva ut ett meterbrett dike runtom.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det finns bara ett sätt att rädda trävirket (brädor och stomme), och det är att lyfta upp förrådet till 15-30 cm över marknivå.

Att lyfta huset en fot eller så är ju det bästa, alternativet att sänka marknivån genom att gräva ett meter brett dike riskerar ju att samla mer fukt, löv och grenar i framtiden

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Om de brädorna har suttit där i 30 år, under marknivå, och fortfarande är friska så är det ett mirakel.

Tjära är det bästa skyddet som går att lägga på, men inte ens det kan rädda trä under marknivå.

Jag tänker mig att om jag byter ut rabattkantsplasten mot tjärpapp så bibehålls luftspalten som varit hittills. All barr från hängrännorna hade blivit luftig mull och inte jord. Lyfta förrådet är inte aktuellt.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Eftersom brädorna är bra skick efter 30 år så lär det vara en bra impregnering i dem. Håller säkert 30 år till.

Du kan ju bygga en ställning för ved eller virke där så blir det ingen ny ansamling av bös från träden.
Jag kommer att flytta tillbaks veden som nu tillfälligt är travad bredvid så det är en bra idé att höja upp det på en ställning/ glest däck. Något bös blir det inte framöver, tallen ovanför ska bort i höst o sedan får jag köra undan renset från rännorna.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

De är bara laserade men rabattkantsplasten har bildat en luftspalt o böset har blivit mull.

C
E EvaOg skrev:
rabattkantsplasten har bildat en luftspalt
Det måste rimligtvis vara luftspalten som mirakulöst nog räddat träet från total förintelse.
Jag skulle inte ändra till en lösning som ligger tätt an mot träet, vilket effektivt hindrar träet från att torka ut.

En platonmatta skulle kunna vara ett alternativ till rabattkantsplasten, men man kommer inte ifrån att konstruktionen i grund och botten strider mot de grundläggande principerna att trä skall hållas på säkerhetsavstånd från marken och att marken ska slutta ut från väggen.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
E EvaOg skrev:
Jag tänker mig att om jag byter ut rabattkantsplasten mot tjärpapp så bibehålls luftspalten som varit hittills.
Nej, det måste vara den korrugerade plasten som hittills räddat träet. Den skapar ju luftkanaler, precis som cpalm nämner. Det gör inte tjärpapp.
Ju mer dessa luftspalter täcks igen (luftväxlingen begränsas) desto större risk för röta.

Oldboy Oldboy skrev:
Nej, det måste vara den korrugerade plasten som hittills räddat träet. Den skapar ju luftkanaler, precis som cpalm nämner. Det gör inte tjärpapp.
Ju mer dessa luftspalter täcks igen (luftväxlingen begränsas) desto större risk för röta.
Kanske bäst att behålla plasten som ju har fungerat så länge o bara lasera om det.

Satsuki
Gräv bort jorden mellan väggen och stenröset? Lasera brädorna på nytt, om det inte fyller på sig med barr och bös behövs inte plastkanten för att hundra ny markhöjning att komma i kontakt m väggen?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.