9 318 läst ·
203 svar
9k läst
203 svar
Har köparna råd när din granne dör?
Borde vara mer intressant vad sonen får låna. Inte så svårt att köpa hus för 11.5 om man har 10.5 i kontantinsats.D daVinci skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 21 490 inlägg
Samtidigt är en stor del av "vinsten" också skatt på inflation.AndersMalmgren skrev:
Säg att värdet på kronan halveras på 20år.
Om man då säljer ett hus för 10milj som man köpt för 5 så skattar man inte för någon som helst vinst. Man skattat för inflationen .
Renoverare
· Stockholm
· 21 490 inlägg
Japp, jag är även emot vinstskatt på boende ska tilläggasHuddingebo skrev:
Även om skatten tog inflatation i åtanke så skulle man få skatta rejält. Ta mina föräldrars hus, det skulle i dagens pengar kosta 1.5 miljoner justerat. Men det är värd över 10 ggr så mycket. Men då man måste köpa nästa boende på samma marknad blir det skevt.
Värdet är ju det någon är villig att betala, det betyder inte att du måste sälja för att ha värdet. Det är ju samma med pengarna om du säljer, värdet på pengarna är det någon är villig att ge dig för dem. Sedan är även jag mot att skatta på saker man bara har. Även om jag tycker skatten på vinst ska vara samma oavsett hur du tjänar dem. Till och med i USA är det minst en stat som har samma skatt på inkomst av kapital som på lön vilket jag anser vara det enda rimliga.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 21 490 inlägg
Jag är för en vinstskatt som är inflationensjusterad och som rampas ner på säg en 10-15års period.AndersMalmgren skrev:
Japp, jag är även emot vinstskatt på boende ska tilläggas
Även om skatten tog inflatation i åtanke så skulle man få skatta rejält. Ta mina föräldrars hus, det skulle i dagens pengar kosta 1.5 miljoner justerat. Men det är värd över 10 ggr så mycket. Men då man måste köpa nästa boende på samma marknad blir det skevt.
Då beskattar man de som sätter i system att bygga hus, bo ett kort tid, sälja, bygga nytt osv.
Samtidigt som vanligt folk som inte kan rå för hur marknaden värderar saker slipper straffas när de vill byta boende till ett liknande av hundra olika skäl.
Borde vi inflationsjustera beskattning av kapitalvinst då också?Huddingebo skrev:
Jag är för en vinstskatt som är inflationensjusterad och som rampas ner på säg en 10-15års period.
Då beskattar man de som sätter i system att bygga hus, bo ett kort tid, sälja, bygga nytt osv.
Samtidigt som vanligt folk som inte kan rå för hur marknaden värderar saker slipper straffas när de vill byta boende till ett liknande av hundra olika skäl.
Renoverare
· Stockholm
· 21 490 inlägg
Jo håller med, med tillägget att man borde lägga in räntefritt uppskov i grundlagen så vänstertomtar inte kan fucka för folk så enkeltHuddingebo skrev:
Jag är för en vinstskatt som är inflationensjusterad och som rampas ner på säg en 10-15års period.
Renoverare
· Stockholm
· 21 490 inlägg