D daVinci skrev:
Sedan berättade sonen, som är dryga 30 år, att han och sambon kunde få lånelöfte för att köpa en villa för upp till 11.5 milj.
När det är så borde väl andra ute i landet kunna köpa gamla eftersatta villor för 1.9 milj.
Borde vara mer intressant vad sonen får låna. Inte så svårt att köpa hus för 11.5 om man har 10.5 i kontantinsats.

• Gilla
YuGi och 2 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Borde vara mer intressant vad sonen får låna. Inte så svårt att köpa hus för 11.5 om man har 10.5 i kontantinsats.
CSN-skulden är fortfarande större än hans sparande. Blir break even nästa år.

T TypRätt skrev:
Fast fastighetsskatten är ju en skatt på nuvarande värde, precis som skatten på ISK kontot. Det är ju ett sätt för staten att tjäna pengar på de som bara ruvar på sin förmögenhet.
Har inget värde tills du säljer..

• Älska
Huddingebo
  • Laddar…
Att barn till den som jobbat hårt, sparat eller investerat väl ärver mer är inte orättvist som sägs i artikeln.

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
I vissa länder så står det i grundlagen att det är olagligt beskatta möjliga framtida vinster så som fastighetsskatten är.
Samtidigt är en stor del av "vinsten" också skatt på inflation.
Säg att värdet på kronan halveras på 20år.
Om man då säljer ett hus för 10milj som man köpt för 5 så skattar man inte för någon som helst vinst. Man skattat för inflationen .

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Samtidigt är en stor del av "vinsten" också skatt på inflation.
Säg att värdet på kronan halveras på 20år.
Om man då säljer ett hus för 10milj som man köpt för 5 så skattar man inte för någon som helst vinst. Man skattat för inflationen .
Japp, jag är även emot vinstskatt på boende ska tilläggas :D
Även om skatten tog inflatation i åtanke så skulle man få skatta rejält. Ta mina föräldrars hus, det skulle i dagens pengar kosta 1.5 miljoner justerat. Men det är värd över 10 ggr så mycket. Men då man måste köpa nästa boende på samma marknad blir det skevt.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vad menar du, är det inte värdefullt att ha tak över huvudet och nått ni kan kalla ert eget?
( även om ni har lån på villan)

• Haha
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Vilka skatter är du för?😀

Värdet är ju det någon är villig att betala, det betyder inte att du måste sälja för att ha värdet. Det är ju samma med pengarna om du säljer, värdet på pengarna är det någon är villig att ge dig för dem. Sedan är även jag mot att skatta på saker man bara har. Även om jag tycker skatten på vinst ska vara samma oavsett hur du tjänar dem. Till och med i USA är det minst en stat som har samma skatt på inkomst av kapital som på lön vilket jag anser vara det enda rimliga.

Intet Intet skrev:
Vilka skatter är du för?😀
Man borde införa rysstroll-skatt

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Även om skatten tog inflatation i åtanke så skulle man få skatta rejält. Ta mina föräldrars hus, det skulle i dagens pengar kosta 1.5 miljoner justerat. Men det är värd över 10 ggr så mycket. Men då man måste köpa nästa boende på samma marknad blir det skevt.
Jag är för en vinstskatt som är inflationensjusterad och som rampas ner på säg en 10-15års period.
Då beskattar man de som sätter i system att bygga hus, bo ett kort tid, sälja, bygga nytt osv.
Samtidigt som vanligt folk som inte kan rå för hur marknaden värderar saker slipper straffas när de vill byta boende till ett liknande av hundra olika skäl.

• Gilla
fridde
  • Laddar…
Man borde införa rysstroll-skatt
Ursäkta jag omformulera mig så att även du förstår. Annars får du fråga din välgörare.
-Vilka skatter tycker du att DU skall betala? Nu då😁.

Jag är för en vinstskatt som är inflationensjusterad och som rampas ner på säg en 10-15års period.
Då beskattar man de som sätter i system att bygga hus, bo ett kort tid, sälja, bygga nytt osv.
Samtidigt som vanligt folk som inte kan rå för hur marknaden värderar saker slipper straffas när de vill byta boende till ett liknande av hundra olika skäl.
Borde vi inflationsjustera beskattning av kapitalvinst då också?

Jo håller med, med tillägget att man borde lägga in räntefritt uppskov i grundlagen så vänstertomtar inte kan fucka för folk så enkelt

Intet Intet skrev:
Ursäkta jag omformulera mig så att även du förstår. Annars får du fråga din välgörare.
-Vilka skatter tycker du att DU skall betala? Nu då😁.
Inkomstskatt och kapitalinkomstskatt men till lägre nivåer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.