9 318 läst ·
203 svar
9k läst
203 svar
Har köparna råd när din granne dör?
Ny bytte mina morföräldar en stor villa på landet och som låg ganska isolerat (bilberoende) och en alldeles för stor trädgård (för deras ålder) mot en radhus-BRF med 300m2 trädgård med gångavstånd till affärer och service (och barn/barnbarn). Även om de orkade med trädgården när de flytta samt kunde köra bil så insåg de att de inte kommer orka göra det om 2-5 år och de ville inte sitta och titta i köksfönstret när deras livsverk växte igen. Det ligger även en poäng i att man själv kan välja att flytta istället för att någon måste bära ut en. Jag håller dock helt med om att det inte låter lockande att stänga in sig i en lägenhet på ålderns höst.Huddingebo skrev:
Ja om man totalt tröttnat på sin prunkande trädgård vid 70+ så ska man kanske sälja..Men många jag känner och har känt inkl släktingar har haft trädgården som sin lilla oas på ålderns höst.
Och tryggheten att bo i ett område där man känner alla grannar och hittar överallt kan vara väldigt värdefull.
Kan tex bara inte föreställa mig hur min morfars sista 20år hade sett ut boende i en lägenhet. Utan sin trädgård, utan sitt växthus och sina trän, grönsaksland etc.
Självklart kröp han inte på knäna och renoverade sista 15 åren.
Varför skulle han bry sig om det när allt fungerade?
När han dog såldes huset till ett yngre par och det är idag i absolut toppskick.
Åker förbi där någon gång per år.
Det är ju så det ofta går till. Man renoverar och bygger om när man är 30-50år, när man har energi och mer pengar än när man är 20-30. Sedan är man nöjd och bor där och njuter av sitt hus och sin trädgård och alla andra fördelar med att bo i hus.
Fy fasen så jäkla trist att flytta till lägenhet när man blir gammal bara för att man inte har någon som helst lust att totalrenovera vart vart tjugonde år.
Gällande att ta över hus. det var väl lite det jag sa - det där att man renoverar och bygger när man är 30-50 har kapital och familj. Inte när man är dryga 20 och har andra prioriteringar i livet. Jag tror det är en minoritet som vill ägna åren efter gymnasiet med att bo i en villa på landet med 2000+ m2 trädgård eller i en villaförort.
Räcker att åka 45an från Göteborg till fjällen, så fort man kommer in i tassemarkerna i Dalsland så är det som om folk klev ut genom dörren för 30år sedan och aldrig återvände. Fallfärdiga hus, inrasade ladugårdar, igenvuxna trädgårdar. Standardhöjning igen när man kommer närmare Karlstad och sedan störtdyker det åter när man rör sig in i norra Värmland. Ett tydligt tecken på avfolkningsbygd som jag tror kommer bli vanligare i framtiden.H HenrikHuslöse skrev:
Du överskattar Stockholmares praktiska fattningsförmåga och underskattar lantisars praktiska förmåga.H HenrikHuslöse skrev:Så länge man är pigg och barnen bor nära så fungerar det nog alltid bra. Vissa går från pigga och klara i huvudet till död på kort tid. För andra blir det en utdragen process med allt sämre hälsa och allt större beroende av hemtjänsten.
Ju värdefullare hus, desto större anledning för släkten att engagera sig. Ju närmare huset är till där yngre släktingar bor, desto oftare besöker de. Därför tror jag att hus i glesbygd kommer drabbas hårdast av 40-talisternas uttåg från husmarknaden. Ett hus i Sunbyberg löper mycket mindre risk att bli nedgånget än ett i Ytterhogdal.
Finns så otroligt många illa skötta hus i stan. Jag är genuint förvånad över att ”gubbarna” har så dålig koll. Ojordat till höger och vänster. Odränerat. Oisolerat. Fuktskadat. Växtlighet intill huset. Med mera med mera. Många saknar helt kunskap om att förvalta en byggnad, exv genom att anlita rätt yrkesfolk. Gå på husvisningarna eller läs protokollen så ser du bedrövelsen. Endast hus som säljs av skilda unga par håller kvalitet.
Skulle hellre köpa en kåk av en gubbe i Norrlands inland än någon gubbe i Sundbyberg.
Medlem
· Uppland
· 2 710 inlägg
Intressant. Jag har nog aldrig varit på husvisning i en stad, bara på landet. Jag trodde i min enfald att det du beskriver bara gällde hus på landet.P Project Mellangården skrev:Finns så otroligt många illa skötta hus i stan. Jag är genuint förvånad över att ”gubbarna” har så dålig koll. Ojordat till höger och vänster. Odränerat. Oisolerat. Fuktskadat. Växtlighet intill huset. Med mera med mera. Många saknar helt kunskap om att förvalta en byggnad, exv genom att anlita rätt yrkesfolk.
Jag vänder mig mot att vinstskatt tas ut på bostadsförsäljning. Det försvårar för folk att flytta dit de vill flytta.P Project Mellangården skrev:
Är det en kollektiv ansträngning av dessa "boomers"?P Project Mellangården skrev:
Implicit gör du det när du tycker att man ska betala fastighetsskatt baserat på försäljningsvärdet.Huddingebo skrev:
Om säljaren ska betala den skatten blir det retroaktivt när säljaren inte längre äger fastigheten.
(Eller har jag missförstått ditt förslag?)
Jag skrev bara att det borgar för inlåsningseffekter att basera fastighetsskatten på värdet vid köp.P pmd skrev:
Det gör man inte idag. Man betalar fastighetsskatt baserat på taxeringsvärdet, men det är oklart för mig om du tycker att det är bra eller dåligt.Huddingebo skrev:
Jag förstår nog inte riktigt vad du menar i inlägg #109. Hur borde fastighetsskatten bestämmas, enligt dig?
Jo jag vet hur det fungerar idag, jag äger en fastighet.P pmd skrev:
Jag har inte totalt sett argumenterat för eller emot. Bara konstaterat att bägge varianterna har sina för och nackdelar.
Ditt förslag kommer att skapa inlåsningseffekter iof att fastighetsskatten kommer att öka den dagen man säljer ett äldre hus och köper ett annat hus med då nytt dagsaktuellt taxeringsvärde högre fastighetsskatt.
Renoverare
· Stockholm
· 21 490 inlägg
I vissa länder så står det i grundlagen att det är olagligt beskatta möjliga framtida vinster så som fastighetsskatten är.
Från artikeln:
Jag ser framför mig någon som ligger hemma i soffan och pillar naveln, när grannen har odlat upp ett trädgårdsland och sköter det. Och sedan på hösten när skörden bärgas, vaknar soffliggaren till och hysterisk börjar skrika om orättvisa och ojämlikhet och att staten måste ingripa och beskatta den som odlar i trädgården. Och omfördela skörden så det blir rättvist.
Måste man inte vara närmast Nordkorea-kommunist för att skriva så. Jag tror tom Lenin hade tvekat att skriva under på det där.
Jag ser framför mig någon som ligger hemma i soffan och pillar naveln, när grannen har odlat upp ett trädgårdsland och sköter det. Och sedan på hösten när skörden bärgas, vaknar soffliggaren till och hysterisk börjar skrika om orättvisa och ojämlikhet och att staten måste ingripa och beskatta den som odlar i trädgården. Och omfördela skörden så det blir rättvist.
Redigerat:
En annan sak man kan undra över lite är om inte de gamla villorna är omsatta redan. I vart fall där jag växte upp är samtliga villor omsatta efter att jag var barn. Vissa flera ggr.Redaktionen skrev:
Man skulle det bli så att småhusen står still i pris (räcker med det) så kommer nyproduktionen att stanna helt. Blir omöjligt att sälja nyproduktion när befintliga är mycket billigare.
Och då dör byggsektorn helt vad gäller bostäder. Alla där blir arbetslösa.
Dessutom kommer renvoerignar att minska ned. För det prissätts med samma lönekostnad som nyproduktion. Det blir för dyrt att ha del lite fräschare.
Och då blir mängder som arbetar med renoveringar arbetslösa.
Någon tänker nu att det kommer pressa ned lönekostnaderna. Men historisk data ger inte stöd för det. Facken har tvingat upp lönekostnaden även när horder av deras medlemmar varit arbetslösa.
Enda sättet att komma tillrätta med detta är nog att låta facken betala för arbetslöseheten.
En sak till då. Det finns ca 1.9 miljoner villor och radhus i Sverige som är äganderätter.
Av dessa omsätts ca 55 000 varje år.
Att 16 000 av dessa 55 000 är dödsbon innebär väl ingen nämnvärd förändring. Det är väl ungefär som det varit.
Sedan berättade sonen, som är dryga 30 år, att han och sambon kunde få lånelöfte för att köpa en villa för upp till 11.5 milj.
När det är så borde väl andra ute i landet kunna köpa gamla eftersatta villor för 1.9 milj.
Av dessa omsätts ca 55 000 varje år.
Att 16 000 av dessa 55 000 är dödsbon innebär väl ingen nämnvärd förändring. Det är väl ungefär som det varit.
Sedan berättade sonen, som är dryga 30 år, att han och sambon kunde få lånelöfte för att köpa en villa för upp till 11.5 milj.
När det är så borde väl andra ute i landet kunna köpa gamla eftersatta villor för 1.9 milj.
Fast fastighetsskatten är ju en skatt på nuvarande värde, precis som skatten på ISK kontot. Det är ju ett sätt för staten att tjäna pengar på de som bara ruvar på sin förmögenhet.AndersMalmgren skrev: