Om det står träd på en allmänning där stora grenar växer in över min tomtgräns men inte själv stammen, har jag då (efter att jag bett kommunen ta bort dessa grenar) rätt att klippa av dem även om trädet tar skada?

Och följdfrågan - om jag har rätt att klippa dem, har jag rätt klippa grenarna inne vid stammen eller bara precis vid min tomtgräns? Jag gissar vid tomtgräns.

Om de medför någon olägenhet för dig, ja.

Vid fastighetsgräns. (det är där de blir inträngande).

Ingen skillnad på kommun eller privatperson som granne.

Förutom rent praktiskt. Kommunen kanske gör tillsyn i grannskapet och folk får avlägsna häckar vid utfarter & korsningar.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Om de medför någon olägenhet för dig, ja.

Vid fastighetsgräns. (det är där de blir inträngande).

Ingen skillnad på kommun eller privatperson som granne.

Förutom rent praktiskt. Kommunen kanske gör tillsyn i grannskapet och folk får avlägsna häckar vid utfarter & korsningar.
Tack för svar! Grenarna hänger ovanför vår studsmatta och skräpar ner den. Både löv, fågelspillning och grenar då. Räknas som olägenhet?

Men jag kan fortfarande inte kräva att kommunen tar bort grenarna utan behöver i så fall göra det själv (om inte kommunen gör det frivilligt förstås)? Grenarna är stora och säkert vissa säkert 8-10 meter upp i luften.

BirgitS
Du kan inte kräva något av kommunen i detta fall, lika lite som av någon annan granne.

Men löv och kvistar kommer du nog få på studsmattan ändå eftersom sånt färdas många m.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
1. Ja
2. Vid tomtgränsen

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Tack för svar! Grenarna hänger ovanför vår studsmatta och skräpar ner den. Både löv, fågelspillning och grenar då. Räknas som olägenhet?

Men jag kan fortfarande inte kräva att kommunen tar bort grenarna utan behöver i så fall göra det själv (om inte kommunen gör det frivilligt förstås)? Grenarna är stora och säkert vissa säkert 8-10 meter upp i luften.
Jag vet faktisk inte exakta gränsen när det gäller juridiken.

Senast jag letade hittade jag inga rättsfall men letade inte så noga. Kanske för att ingen någonsin stämt någon granne för den saken så länge det var på rätt sida gränsen.

Jag skulle bara hävda olägenhet utan att vara specifik och ge kommunen några månader att ta ner grenarna.

Risken att kommunen då stämmer dig för skadegörelse för att olägenheten inte var stor nog bedömer jag som noll.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.