16.000 villor per år kommer att säljas av dödsbon, varje år de kommande tjugo åren. Barnfamiljer är de som främst flyttar in. Men hur mycket behöver villapriserna falla för att de ska ha råd? Det beror på om barnbarnen också får ärva.

Du kan läsa artikeln här: Har köparna råd när din granne dör?

Köparna har alltid råd, det är snarare säljarna som måste justera sina förväntningar om det alls ska bli någon köpare.

Även som villaägare som köpte på toppen, hoppas jag att priserna går ner relativt med inflationen. Hur ska mina barn annars få råd när der är deras tur.

Att man som pensionär får ett tillskott på 16miljoner när man säljer huset och med 55år i bostadskö seglar förbi 3 generationer, när man flyttar till en hyresbostad, är inte rimligt.

• Gilla
Huddingebo och 9 till
  • Laddar…
Jag behöver inte mina föräldrars pengar men mina barn kommer uppskatta det när första våningen ska inhandlas

• Haha
  • Gilla
Huddingebo och 5 till
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Att man som pensionär får ett tillskott på 16miljoner när man säljer huset och med 55år i bostadskö seglar förbi 3 generationer, när man flyttar till en hyresbostad, är inte rimligt.
Problemet är att pensionärerna inte säljer sina hus eftersom de får en betydligt större månadskostnad och lägre standard om de skulle flytta till BRF eller hyres. Istället bor de kvar tills de blir utburna i kista eller ivägskickade till ålderdomshem. Det är kontentan i artikeln.

Jag förstår resonemanget helt, vad skall man med miljoner på kontot till när man ändå är för gammal för att leva upp det, då kan man lika gärna bo kvar.

• Gilla
mikethebik och 13 till
  • Laddar…
Arvet påverkade inte möjligheten att bygga huset men vetskapen att det kommer en dag ärvas skog och fastigheter för herrejösses massa är ju en säkerhet som fanns i bakhuvudet.

Lika med frugan så kommer det en dag hon gör samma resa och får skog samt fastigheter helt obelånade i knät.

Sen när det är vår tid att checka ut från livet kommer våra barn få ännu mer att dela på.

Får hoppas uppfostran räcker att de har arbetsmoral kvar och förvaltar arvet.

I artikeln finns många "om och men" gällande framtiden.
Initialt står det också "Men många av framtidens barnfamiljer kommer inte ha råd att köpa till de priser som idag begärs i våra populäraste storstäder".

• Gilla
Klantskalle
  • Laddar…
Någon kommer ju att ha råd att köpa, till marknadspris, som troligen blir lite lägre om det blir ovanligt stor tillgång på marknaden.

• Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
Vad som glöms är att arvet skall delas på färre samtidigt som det finns fler och fler fastigheter att tillgå.

-Min farfar 20-talist, 9 syskon och fler kusiner än han kunde räkna till
-Min far 40-talist, 2 syskon och 40-talet kusiner
-Jag 80-talist, 1 syskon och 2 kusiner
-Mina 2 barn har 1 kusin och lär inte få fler

Ser ungefär likadant ut hos flera i bekantskapskretsen.

Villorna som äldre generationen lämnar efter sig har färre potentiella köpare eftersom vi blir färre. Samtidigt finns det fler som är riktigt kapitalstarka efter arv. Invandring kan delvis väga upp men det finns en tröghet där eftersom det oftast behöver gå 1-2 generationer innan man är integrerad i samhället, hunnit utbilda sig och har ekonomi till hus.

Personligen tror jag det kommer vara stiltje på bostadsmarknaden sådär 10-15 år framåt tills de stora demografiska pucklarna hunnit försvinna.

• Gilla
Bor i pepparkakshus och 3 till
  • Laddar…
Artikeln behandlar landet som en enhet, vilket jag tror är fel. Troligen kommer hus i attraktiva områden behålla värdet. Prisfallet kommer tas av avfolkningsbygder som idag har många äldre husägare men få yngre köpare. Om befolkningen slutar öka men bostadsbyggandet fortsätter i attraktiva områden kommer fler områden än idag tappa befolkning.

• Gilla
Fraustadt1706 och 8 till
  • Laddar…
Kvackatore Kvackatore skrev:
Vad som glöms är att arvet skall delas på färre samtidigt som det finns fler och fler fastigheter att tillgå.

-Min farfar 20-talist, 9 syskon och fler kusiner än han kunde räkna till
-Min far 40-talist, 2 syskon och 40-talet kusiner
-Jag 80-talist, 1 syskon och 2 kusiner
-Mina 2 barn har 1 kusin och lär inte få fler

Ser ungefär likadant ut hos flera i bekantskapskretsen.
Jag vet inte riktigt om jag är med på detta. Nog för att mormor/farmor/farfar/morfar hade flera syskon, men mina föräldrar hade bara två syskon, jag hade två syskon likaså min fru och mina barn har två syskon och ett antal kusiner.

H HenrikHuslöse skrev:
Jag vet inte riktigt om jag är med på detta. Nog för att mormor/farmor/farfar/morfar hade flera syskon, men mina föräldrar hade bara två syskon, jag hade två syskon likaså min fru och mina barn har två syskon och ett antal kusiner.
Om man istället förklarar det med statistik
1920talet födde varje kvinna i snitt 2,9 barn
1940talet - 2,5 barn
1980talet - 1,9 barn
Nutid - 1,43 barn

För att behålla populationen (invandring/utvandring borträknat) behöver varje kvinna föda 2,1 barn annars minskar populationen. Det finns dock en tröghet i systemet vilket gör att minskningen börjar synas först efter ett par generationer.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Som redan sagts, detta är inget riktigt problem. Bara att anpassa priserna. Dessutom är många av dessa villor lågt belånade så det enda som händer är att barnen får lite mindre i arv.

Och för de som belånat villan högt får dödsboet gå i konkurs. Inget konstigt i en marknadsekonomi. Vi har haft en prisutveckling under många år som inte är uthållig och då kommer en korrektion.

• Gilla
Bor i pepparkakshus och 6 till
  • Laddar…
Kvackatore Kvackatore skrev:
1920talet födde varje kvinna i snitt 2,9 barn
1940talet - 2,5 barn
1980talet - 1,9 barn
Nutid - 1,43 barn
Ja, från det har alltså gått från 3 till 1½ barn på 100 år. Det känns som det stämmer med verkligheten. 9 syskon som i ditt fall var inte normen ens för mycket länge sedan.

• Gilla
Bor i pepparkakshus och 1 till
  • Laddar…
Klart det inte föds mer.
Ni låter ju barnen bo hemma till de är 30+

När kvinnor passerat 25 börjar de successivt avta i bästa fertila ålder.

Då sitter de ännu i skolbänken och inte fått sin första lön och är redan 10år efter i utvecklingen.

Snacka om att starta i uppförsbacke.
Sen ska ALLT i livet hända på 5år inkl sjukskriven, kränkt och lämnad.

Vid 45 sitter de på pappret välutbildad med något de ändå inte jobbar med.
Om det finns fler barn är det med olika pappor, två bonusar i huset och en granne som byggt attefall 4,35 meter från tomtgräns.

Det tar till 60-65års åldern innan alla/allas barn lämnat fastigheten och man har inte kunnat amortera själv eller hjälpa barnen ekonomiskt. Fortfarande kvar med studielån på något som upptog ungdomen som fortfarande inte varit till nytta.

• Gilla
  • Haha
hedet och 16 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Klart det inte föds mer.
Ni låter ju barnen bo hemma till de är 30+
Sällsynt i Sverige idag men helt normalt i bondesverige. Föräldrarn fick flytta till undantaget istället.
P Pligg85 skrev:
När kvinnor passerat 25 börjar de successivt avta i bästa fertila ålder.
Nej, kolla lite seriösa vetenskapliga siffror istället.
P Pligg85 skrev:
Då sitter de ännu i skolbänken och inte fått sin första lön och är redan 10år efter i utvecklingen.
Hur är en 25 åring 10 år efter i utvecklingen?
P Pligg85 skrev:
Snacka om att starta i uppförsbacke.
Sen ska ALLT i livet hända på 5år inkl sjukskriven, kränkt och lämnad.
Öhh, du ser inte alla gifta kvinnor som har utflugna barn och mannen kvar, va? De är många, oavsett vad incelsen tror.
P Pligg85 skrev:
Vid 45 sitter de på pappret välutbildad med något de ändå inte jobbar med.
Det beskriver väl ungefär 99% av Sveriges arbetande befolkning? Vi fick lära oss i skolan att det enda jobb man kan vara säker på att inte ha som vuxen är det man pluggat till. Det stämmer ganska bra.
P Pligg85 skrev:
Om det finns fler barn är det med olika pappor, två bonusar i huset och en granne som byggt attefall 4,35 meter från tomtgräns.
Ja, 15 cm fel på byggnadens utsättning är nog det största utmaningen i livet om man är i den situationen.
P Pligg85 skrev:
Det tar till 60-65års åldern innan alla/allas barn lämnat fastigheten och man har inte kunnat amortera själv eller hjälpa barnen ekonomiskt. Fortfarande kvar med studielån på något som upptog ungdomen som fortfarande inte varit till nytta.
Du vet att studielån löper på 25 år?

• Gilla
Hullefar och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.