A ajn82 skrev:
Borde vi inflationsjustera beskattning av kapitalvinst då också?
Ja om det inte blir för komplicerat.
Det kan ju röra sig om många olika transaktioner vid olika tidpunkter.
Ett husköp är ju oftast ett stort köp vid ett tillfälle.

Intet Intet skrev:
-Vilka skatter tycker du att DU skall betala? Nu då😁.
Skatt kan väl få vara frivilligt att betala. Och så får man röster efter hur mycket man betalar. Desto mer man betalar, desto mer får man att säga till om.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
P
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ditt förslag kommer att skapa inlåsningseffekter iof att fastighetsskatten kommer att öka den dagen man säljer ett äldre hus och köper ett annat hus med då nytt dagsaktuellt taxeringsvärde högre fastighetsskatt.
Mitt förslag är att slopa fastighetsskatt helt. Den slutsatsen kan man dra av inlägg #120.

Dagsaktuellt taxeringsvärde är väl knappast troligt om man inte råkar pricka in sitt nyinköp exakt på den dag då taxeringsvärdet fastställs?

P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
I vissa länder så står det i grundlagen att det är olagligt beskatta möjliga framtida vinster så som fastighetsskatten är.
Vilka länder har så bra grundlagar?

P
Har inget värde tills du säljer..
Tyvärr har staten bestämt att fastigheten har ett värde.

P
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag är för en vinstskatt som är inflationensjusterad och som rampas ner på säg en 10-15års period.
Då beskattar man de som sätter i system att bygga hus, bo ett kort tid, sälja, bygga nytt osv.
Varför är det bra?

P pmd skrev:
Tyvärr har staten bestämt att fastigheten har ett värde.
Inget äkta värde förrens du realiserar den.

Varför köpte du då din villafastighet för många miljoner om den inte har nått värde för dig?

• Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
P
Javisst, men det hjälper ju inte när staten har bestämt att den har ett värde.

P
F fribygg skrev:
Varför köpte du då din villafastighet för många miljoner om den inte har nått värde för dig?
Det är bra att skilja på monetärt värde och filosofiska värden, när man resonerar om värde.

• Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Javisst, men det hjälper ju inte när staten har bestämt att den har ett värde.
Nej, men Sverige är ju heller inte ett vettigt land när det kommer till skatter.

• Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Att något har ett värde för mig är väl inte samma sak som att det har ett värde för dig, och absolut inte ett värde som du ska stjäla från mig med en påhittad avgift jag inte kan undvika utan att staten utövar våld mot mig.

Varför ska staten ( eller kommunen) ha en del av det fiktiva värdet ( som dom dessutom bestämmer ensidigt) varje år helt utan motprestation?

Värdet på tillgången borde ju då rimligtvis skrivas ner med motsvarande belopp.

Hur genererar en bostad löpande kapital som kan betala skatten?

Varför ska en villa betala 10425 kr per år när en lägenhet kommer undan med 1784 kr?

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
P
Nej, men Sverige är ju heller inte ett vettigt land när det kommer till skatter.
Som de flesta europeiska länder.

P pmd skrev:
Som de flesta europeiska länder.
Finns grader i helvetet.

P
D Dilato skrev:
Varför ska staten ( eller kommunen) ha en del av det fiktiva värdet ( som dom dessutom bestämmer ensidigt) varje år helt utan motprestation?
För att degen måste in. Hur ska annars den offentliga sektorns byråkrati finansieras?
Iofs kanske vi skulle prova att avgiftsbelägga byråkratin.
D Dilato skrev:
Varför ska en villa betala 10425 kr per år när en lägenhet kommer undan med 1784 kr?
Det där måste väl gälla ett par specifika fall?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.