Trimmertråden fastnar i kasetten och går och sedan måste man pilla fram den med nåt verktyg,
Det är fabrikslindade kasetter 1,6mm köpta från ett välkänt varumärke,
Första gången det fastnar är det ungefär
2/3 kvarvarande tråden, Sedan fastnar den med tätare intervaller tills jag tröttnar och byter den.
Köpte 3 kassetter för 194kr.
Är det nåt fel på trimmern? Det är samma märke som tråden.

Trimmer tråden kinkar ofta tycker jag. Liten tröst. Har en gammal och en ny.

Bli vän med din trimmer!

Husqvarna har bra kvalitet på tråd. Finns i specialaffärer flr gräsklippare. Hjälper en del.

• Gilla
Rönnerdahl
  • Laddar…
Jag upplever alltid samma sak, man kör en stund och så är det slut på tråd. Man trycker ner den mot marken för att den automatisk ska mata fram mer tråd. 7/10 gånger funkar det inte utan man måste vända upp o ner på grejerna och trycka och dra för hand. Jag tror felet som oftast är att jag helt enkelt kör för grov sly. Tråden håller bra när det bara är gräs och ogräs men när det börjar komma upp skott av små träd eller extra segt/tjockt ogräs går det sämre. Jag köpte lite annan tråd för något år sedan som jag tänkte utvärdera men har varit så less på trimmern att jag faktiskt inte gjort något åt det på 2 år. Våldat runt med den stackars gräsklipparen istället.

• Gilla
Rönnerdahl
  • Laddar…
Då får man gå med grensax och klippa bort det grövre och sedan kratta innan det är dags för trimmern. Undrar om det hjälper? Måste testa i rent gräs

Här kommer lösningen: trimmertråd torkar med tiden och blir då hård och spröd. Då slutar frammatningen att funka och tråden går av hela tiden.

Lägg hela kassetten i blöt 1-2 dyn innan du ska köra så återfuktas den och blir mjuk igen.

Tråd funkar förstås inte på vedartad vegetation, men till sådant finns ju andra verktyg.

• Gilla
PerOF
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Tråd funkar förstås inte på vedartad vegetation, men till sådant finns ju andra verktyg.
rembutiken.se har kantig (stjärnformad?) 3,3mm trimmer tråd som fungerar till vedartad vegetation.

MathiasS MathiasS skrev:
Här kommer lösningen: trimmertråd torkar med tiden och blir då hård och spröd. Då slutar frammatningen att funka och tråden går av hela tiden.

Lägg hela kassetten i blöt 1-2 dyn innan du ska köra så återfuktas den och blir mjuk igen.

Dom var flång nya från lagerhylla. Men vet ju inte. Hur länge dom låg där. Dom är ju inte bästföremärkta

F fribygg skrev:
rembutiken.se har kantig (stjärnformad?) 3,3mm trimmer tråd som fungerar till vedartad vegetation.
Det är ju inte svartvitt förstås. All tråd fungerar till klena saker ingen fungerar till grövre. Menar bara att man inte kan bli förvånad om tråden går av om man kör i sådant.
.

Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Dom var flång nya från lagerhylla. Men vet ju inte. Hur länge dom låg där. Dom är ju inte bästföremärkta
Kan ju ha legat där i flera månader och då torkar det. Vill du ha ut max från tråden behöver den blötas, gäller all tråd och har i get med bästföre att göra. Gäller bara att komma ihåg det ett par dagar innan man för för sig att trimma.

B
Trimmertråden fastnar i kasetten och går och sedan måste man pilla fram den med nåt verktyg,
Det är fabrikslindade kasetter 1,6mm köpta från ett välkänt varumärke,
Första gången det fastnar är det ungefär
2/3 kvarvarande tråden, Sedan fastnar den med tätare intervaller tills jag tröttnar och byter den.
Köpte 3 kassetter för 194kr.
Är det nåt fel på trimmern? Det är samma märke som tråden.
1,6mm tråd kan du trimma lite efter gräsmattan där gräsklipparen inte kommer åt, den håller inte för att ta ner något annat.
Då får man gå med grensax och klippa bort det grövre och sedan kratta innan det är dags för trimmern. Undrar om det hjälper? Måste testa i rent gräs
Låter som du användt fel produkt för jobbet. Skaffa en slyklinga (typ https://www.maskinklippet.se/skog/r...lingor/sly-grasklingor/stihl-slyklinga-300-20), kan din maskin inte använda sån så skaffa en bättre maskin.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.