Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det ska jag väl också ge tidölaget en eloge för.
Jag tycker att de har genomfört utlovad politik rätt bra, jag anser att man kan lita på vad de lovar i ganska hög utsträckning.

Nu var det ju mycket som jag inte alls tycker var bra, men de lovade det, och genomförde det - det ger i alla fall tillit.
De har ju även nu en massa löften, som jag antar att de verkligen kommer att försöka uppfylla, vilket gör att min röst inte hamnar på L (ja förutom att den dessutom skulle vara bortkastad då, men inte på M heller, för jag är rädd att de kommer att genomföra allt de säger att de ska).

Men lika illa är det ju på vänsterkanten.
Böter till ICA-handlare som gör vinst, kärnkraftsmotstånd mitt i en klimatkris osv osv.
Ja man blir ju lite mörkrädd för den sidan också.

På något vis skulle jag/man ju vilja se en M+S-koalition, men förutom att det inte kommer att hända, så tror jag också att det vore ett stort demokratiproblem.
Men trots allt är det två stora partier som i stort klarar av att vara vuxna i sammanhanget, men de dras ner av alla kompromisser de tvingas ta gentemot ytterlighetspartier.
Jag tycker att som arbetare/egenföretagare skall tänka med plånboken när man röstar. Nästan allt handlar om pengar ändå. Nån global klimatförändring kommer vi inte se eller kunna påverka, de allra rikaste kommer förbli rika eller flytta utomlands om så behövs. Sjukvården/skola kommer förbli osv osv. Finns 2 val som jag ser det, vara större bidragsgivare till staten eller inte.

• Älska
TommyC
  • Laddar…
Fairlane
J J-banan skrev:
Var det inte så att SD höjde A kassa som M var emot🤔
Jo, men också snabbare avtrappning om jag minns rätt. A-kassan ska väl också förstatligas, göras avgiftsfri och vara för alla, i SDs modell (med reservation för att man ändrat sig). Poängen är väl att det blir kompromisser när flera partier ska jämkas, så det är inte bara stödröster. Sen vet jag inte om L har fått igenom något av sin politik den senaste mandatperioden. Förmodligen väldigt lite isåfall

Fairlane Fairlane skrev:
Jo, men också snabbare avtrappning om jag minns rätt. A-kassan ska väl också förstatligas, göras avgiftsfri och vara för alla, i SDs modell (med reservation för att man ändrat sig). Poängen är väl att det blir kompromisser när flera partier ska jämkas, så det är inte bara stödröster. Sen vet jag inte om L har fått igenom något av sin politik den senaste mandatperioden. Förmodligen väldigt lite isåfall
Är man beroende av A kassa och bidrag så förstår jag varför man röstar som man gör.
Nej jag vet inte heller vad L har fått igenom, om inte de var delaktiga i att krogar fick sälja alkohol till 8 på morgonen under VM. De plus M ville att det skulle förbli så men röstades ned

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Är man beroende av A kassa och bidrag så förstår jag varför man röstar som man gör.
Nej jag vet inte heller vad L har fått igenom, om inte de var delaktiga i att krogar fick sälja alkohol till 8 på morgonen under VM. De plus M ville att det skulle förbli så men röstades ned
Det där resonemanget att man är beroende eller i behov av A-Kassa är helt och hållet en självvald situation och inget jag köper alls.

Först och främst så har man för dålig buffert och samtidigt på riktigt ser A-Kassan som en försörjning istället för att hoppa på ett annat jobb.

Nu har jag bara varit arbetslös i ett par dagar på 20+ år, men ett jobb kan man fixa på en dag och rimligt påbörja det inom 1-2 veckor.

Så att rösta på ett parti som kanske påverkar A-kassan någon gång under 4 år är totalt vansinne.

A-kassa ska vara en försäkring mellan två jobb. Jobb finns det.

Nu kan man faktiskt ta ett skapligt jobb under tiden och vara där samtidigt som man söker sitt drömjobb på rosa moln med drömlön.

Men det är ju samma vänsterfolk som förväntar sig att samhället ska ge dem ett jobb och bara väntar som det vore en rättighet och ser jobbsökarkurser som en aktivitet.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Det där resonemanget att man är beroende eller i behov av A-Kassa är helt och hållet en självvald situation och inget jag köper alls.

Först och främst så har man för dålig buffert och samtidigt på riktigt ser A-Kassan som en försörjning istället för att hoppa på ett annat jobb.

Nu har jag bara varit arbetslös i ett par dagar på 20+ år, men ett jobb kan man fixa på en dag och rimligt påbörja det inom 1-2 veckor.

Så att rösta på ett parti som kanske påverkar A-kassan någon gång under 4 år är totalt vansinne.

A-kassa ska vara en försäkring mellan två jobb. Jobb finns det.

Nu kan man faktiskt ta ett skapligt jobb under tiden och vara där samtidigt som man söker sitt drömjobb på rosa moln med drömlön.

Men det är ju samma vänsterfolk som förväntar sig att samhället ska ge dem ett jobb och bara väntar som det vore en rättighet och ser jobbsökarkurser som en aktivitet.
Jag håller med, jag har tidigare aldrig använt mig utav A kassa och istället bara tagit de jobb som funnits

J J-banan skrev:
Var det inte så att SD höjde A kassa som M var emot🤔

De höjde taket på A kassa
[bild]
sluta använda AI

M maria01 skrev:
sluta använda AI
Det är källa Socialdemokraterna, nu skulle jag kolla lite snabbt. Det är annan sak om någon exempelvis rådfrågar hur man skall koppla el etc som man inte skall använda AI.

Hoppas verkligen karensavdraget från S inte blir faktum.

Helt vansinne. Skulle vara en vecka karens. Företag vågar inte anställa för anställda känner efter för mycket.

En vecka skulle karensen vara och sen bekostas av FK.

För att citera farsan:
Tänker man på kostnaden över att vara hemma sjuk, då är man inte sjuk.

I
Jag vet inte om någon annan har lagt in dessa båda som jag anser hör till valet och hur man eventuellt röstar.

"Förslag: Tak för bygglovsavgift
Kostnaderna för bygglov för en villa har stora variationer kommuner emellan, något som enligt KD slår hårt och orättvist mot familjer som vill bygga egen villa.
”Kommunernas bygglovsavgifter har blivit ett lotteri”, skriver bostads - och infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) i en kommentar till TT.
Partiet föreslår nu därför ett tak på bygglovsavgift, som inte ska överstiga dagens genomsnitt på 28 000 kronor.
I dag kan en avgift för bygglov ligga på 17 000 kronor i en kommun medan den överstiger 60 000 kronor i en annan.

https://www.tv4.se/just-nu/2Nkit5RD7JX14QJUMqsGqg/forslag-tak-for-bygglovsavgift

Kritiken mot S bankförslag: ”Kostnaderna hamnar på kunderna”

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kritiken-mot-s-bankforslag-kostnaderna-hamnar-pa-kunderna

J J-banan skrev:
rådfrågar hur man skall koppla el etc som man inte skall använda AI.
Reglerna är glasklara. Svar från AI får inte klistras in.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.