P
useless useless skrev:
Återigen: Vad har ritningar och avtal över huvud taget att göra med TS frågeställning? Frågan är om en felaktig gruppförteckning (som TS felaktigt benämner "elschema" i första inlägget) är fackmannamässigt.
Att gruppförteckningen har brister är väl rätt uppenbart ,om det saknas rum.. Vilket betyder att man rättar gruppförteckningen med den info som saknas

Det betyder INTE att hela arbetet då inte är fackmannamäsigt utfört och att varenda kabel och elgrej är fel i hela lägenheten..och behöver rivas ,kastas bort och börja om från början..

Man ber elektrikern att komma tillbaka och skriva en korrekt gruppförteckning /rätta gruppförteckningen

Troligen tar det några minuter för nån med rätt kunskap att lista ut på vilken av säkringarna som dom rum som fattas är anslutna

Nissens
useless useless skrev:
All el hade ju bytts ut och det finns krav på att lämna en komplett och korrekt gruppförteckning. Det är inget man brukar förhandla bort.
Gruppförteckningen kan vara rätt eller fel, det beror till stor del på hur ts elschema ser ut, och även hur lägenheten ser ut.

Men den informationen har du kanske?

Nissens Nissens skrev:
Gruppförteckningen kan vara rätt eller fel, det beror till stor del på hur ts elschema ser ut, och även hur lägenheten ser ut.

Men den informationen har du kanske?
Informationen finns i tråden.

Nissens
useless useless skrev:
Informationen finns i tråden.
Då har jag missat det, var ser du elschemat som elektrikern fick inför uppdraget? Var är ritningen över lägenheten?

Läser vi samma tråd?

Nissens Nissens skrev:
Då har jag missat det, var ser du elschemat som elektrikern fick inför uppdraget? Var är ritningen över lägenheten?

Läser vi samma tråd?
TS kallade felaktigt gruppförteckningen för "elschema". Varför misstror du TS när vederbörande skriver att lägenheten har ett badrum som inte finns med i förteckningen? Jag behöver i alla fall ingen ritning för att tro att lägenheten har minst ett badrum.

Nissens
useless useless skrev:
TS kallade felaktigt gruppförteckningen för "elschema". Varför misstror du TS när vederbörande skriver att lägenheten har ett badrum som inte finns med i förteckningen? Jag behöver i alla fall ingen ritning för att tro att lägenheten har minst ett badrum.
Jag misstror ingen, jag tycker självklart att det är viktigt att se det underlag elektrikern fick inför uppdraget.
Ritningen är mindre viktig, men kunde ju vara intressant hur ”elschemat” mappar mot den.

Du får gärna tycka att detta är helt oviktigt för en helhetsbedömning, men det tycker inte jag.

Nissens Nissens skrev:
Jag misstror ingen, jag tycker självklart att det är viktigt att se det underlag elektrikern fick inför uppdraget.
Ritningen är mindre viktig, men kunde ju vara intressant hur ”elschemat” mappar mot den.

Du får gärna tycka att detta är helt oviktigt för en helhetsbedömning, men det tycker inte jag.
Ok. Så du behöver en ritning och ett avtal för att avgöra om en gruppförteckning utan badrum är korrekt. Då vet jag det.

Nissens
useless useless skrev:
Ok. Så du behöver en ritning och ett avtal för att avgöra om en gruppförteckning utan badrum är korrekt. Då vet jag det.
En av de konstigaste slutsatserna jag sett på länge i forumet. 😂😂

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.