sysmali
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är bra att jag slåss för mig och du för dig. Jag kan inte slåss för alla.
Det är bra att du åtminstone slåss för alla som identifierar sig som tjejer/kvinnor.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är bra att jag slåss för mig och du för dig. Jag kan inte slåss för alla.
Låter som du verkligen vill att en dyr och eventuellt tvivelaktig elektriker ska vara en hon? Tack för du kämpar för manliga elektriker!

• Haha
Intet
  • Laddar…
Walle85
@Klockanpå ge oss en översikt över hur lägenheten är utformad (planritning) samt underlaget du gav elektrikern. Som en bonus kan du även slå av en grupp åt gången och dokumentera vilka rum som påverkas (belysning och uttag). Då blir det enklare att avgöra om du fått vad du önskat.
Sen förutsätter jag att du inte betalat elektrikern hela summan innan du är nöjd med vad som levererats. Annars har du ju inte så mycket att komma med sett till att få denne att göra klart.

Vad spelar det för roll hur ritningarna såg ut och vad kalaset kostade? TS har inte fått en korrekt gruppförteckning, så det måste firman åtgärda.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Purre
M MagHam skrev:
- En grupp omfattar en, två eller tre faser.
- En modulplats är en fysisk plats i en normcentral.
Inte jag som hittat på, eller "tycker".
Men på vilket sätt gör det gruppförteckningen felaktig? Så länge det går att använda den för att bryta rätt säkring för rätt rum så gör den sitt syfte och lär uppfylla de krav som finns på den. Att du inte tycker den stämmer enligt det svenska språket okej men då kan man ta med alla felstavningar på gruppförteckningar också.

Walle85
useless useless skrev:
Vad spelar det för roll hur ritningarna såg ut och vad kalaset kostade? TS har inte fått en korrekt gruppförteckning, så det måste firman åtgärda.
Ritningar samt underlag till elektriker spelar roll sett till att kunna härleda ifall TS fått vad som beställdes. Om gruppförteckningen är felaktig är bara en del av totalen, vilket jag förstod var ursprungsfrågan. Eller är det bara gruppförteckningen som det handlar om, i så fall har jag missuppfattat tråden?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Ritningar samt underlag till elektriker spelar roll sett till att kunna härleda ifall TS fått vad som beställdes. Om gruppförteckningen är felaktig är bara en del av totalen, vilket jag förstod var ursprungsfrågan. Eller är det bara gruppförteckningen som det handlar om, i så fall har jag missuppfattat tråden?

Jag tycker det är tydligt att ursprungsfrågan handlar om gruppförteckningen ("elschemat").

K Klockanpå skrev:
I elskåpet finns ett elschema men som saknar tydlig logik. Flera rum på olika platser har t.ex. blandats samman och säkringar för WC saknas (spotlights och golvvärme).

Vad säger gällande regelverk om fackmannamässigt installerat elskåp och elschema i det här avseendet? Skulle ni säga att vår installation är förenlig med det?

Att vissa grupper går till flera rum är helt i sin ordning och inget som behöver granskas på några ritningar.

• Gilla
Klockanpå
  • Laddar…
Walle85
Så hur svarar man på frågan om gruppförteckningen är korrekt specificersduutan att veta vad som ska kopplas vart hade du tänkt?

Walle85 Walle85 skrev:
Så hur svarar man på frågan om gruppförteckningen är korrekt specificersduutan att veta vad som ska kopplas vart hade du tänkt?
TS skriver ju:

K Klockanpå skrev:
Flera av rummen som beskrivs i elschemat existerar inte.
Precis allt rörande badrummen saknas.

Vad skulle elritningarna tillföra i frågan?

Det behövs varken ritningar eller fakturor för att konstatera att förteckningen är fel och behöver åtgärdas.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Walle85
Så då är det ju en ickefråga, bara att slå av/på grupp för grupp och uppdatera. Tar typ 15 min + tiden att skriva dit WC och badrum. Tar längre tid att jaga elektrikern.
Eftersom det nämns att hela lägenheten gjordes om och att det fanns krav utifrån en elinstallationsritning antar jag att det är mer än bara gruppförteckningen som är problemet. Men detta får TS gärna bekräfta.

Jag har ett flertal gånger försökt skriva gruppförteckning för hus och lägenheter och har varje gång hamnat i läget att jag kallat ett rum för en sak medan någon annan inte då förstod vilket rum jag menar.
"lilla sovrumet" kallar någon annan för "kontoret" eller "tvätthantering"
Ju fler rum ju svårare är det. Och delar man grupper för att det inte ska bli helt svart blir saker än mer rörigt.
Jag har någon gång gjort en ritning på huset och lagt med med namn på rummen men det blir ju lite överkurs och bara något man kan göra när man inte är betald elekriker.
Gruppförteckningen är ju för att lätt kunna se ungefär och inget man kan lita på och bara slå av enligt lista och börja jobba. Gäller fortfarande att mäta.
Vill man ha mer noga får man märka alla uttag som man gör på kontor och industri vilket jag tror att många skulle klaga på fula märkningar.

snuttjulle snuttjulle skrev:
Jag har ett flertal gånger försökt skriva gruppförteckning för hus och lägenheter och har varje gång hamnat i läget att jag kallat ett rum för en sak medan någon annan inte då förstod vilket rum jag menar.
"lilla sovrumet" kallar någon annan för "kontoret" eller "tvätthantering"
Ju fler rum ju svårare är det. Och delar man grupper för att det inte ska bli helt svart blir saker än mer rörigt.
Jag har någon gång gjort en ritning på huset och lagt med med namn på rummen men det blir ju lite överkurs och bara något man kan göra när man inte är betald elekriker.
Gruppförteckningen är ju för att lätt kunna se ungefär och inget man kan lita på och bara slå av enligt lista och börja jobba. Gäller fortfarande att mäta.
Vill man ha mer noga får man märka alla uttag som man gör på kontor och industri vilket jag tror att många skulle klaga på fula märkningar.
Kan vara lämpligt att göra ett gruppschema istället. Inget direkt betungande och fullständigt entydigt.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
S
M MagHam skrev:
- En grupp omfattar en, två eller tre faser.
- En modulplats är en fysisk plats i en normcentral.
Inte jag som hittat på, eller "tycker".
Så har jag, det blir väldigt tydligt och enkelt att hitta då alla moduler på centralen är numrerade också. Sen finns gruppnr också där man ser om det är en eller flerfasgrupper. Min elektriker handskrev min förteckning tyvärr så har han inte den bästa handstilen men den går att läsa.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Du skriver att det finns en elinstallationsritning. Jag tolkar det att du haft en byggkonsult och/eller elkonsult som gjort dessa underlag. Om elektrikern gjort installationerna enligt handlingarna (elinstallationsritningen) kan du inte klaga på elektrikern. Utan på konsulten/konsulterna. Vad sa besiktningsmannen (kvinnan) om installationerna?
Det enda fel jag kan se utifrån de uppgifter du givit är att gruppförteckningen uppvisar vissa brister. Men inte så stora att dessa brister betyder att den inte är fackmannamässig.
För att få bättre råd här måste du presentera elinstallationsritningen.
För att få bättre råd här ........

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Vi har renoverat vår lägenhet och dragit om all el. Arbetet gick på ca 150 000 kr.

I elskåpet finns ett elschema men som saknar tydlig logik. Flera rum på olika platser har t.ex. blandats samman och säkringar för WC saknas (spotlights och golvvärme).

Vad säger gällande regelverk om fackmannamässigt installerat elskåp och elschema i det här avseendet? Skulle ni säga att vår installation är förenlig med det?

[bild][bild]
Det ser ut som ett litet dokumentationsfel. Ni behöver bara komma överens om vad ni skall kalla sovrummen och komplettera med WC. Det gör du själv på 15 minuter genom att bryta en säkring i taget och notera vilka rum och uttag som inte har el. Gör en ny handskriven lista som du skickar till elektrikern och ber om en ny gruppförteckning. Klart!

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.