25 005 läst ·
127 svar
25k läst
127 svar
Fackmannamässigt utfört elarbete?
En del verkar göra till en sport att komma med intetsägande svar i trådar som redan besvarats. Men du hade kunnat hjälpa tråden framåt lite mer själv också. Jag tror att de flesta inte anser att hela anläggningen är dåligt utförd för att det är språkfel och brister i gruppförteckningen. Det leder till slutsatsen att din anläggning antagligen är fackmannamässigt utförd medan gruppförteckningen uppenbart inte är det.K Klockanpå skrev:Spelar du dum för att få skriva av dig?
Tänk såhär då. Du har en lägenhet. Den har fyra ytterväggar. Du blåser ut allting invändigt, ända ut till tegelstenarna, inklusive allt som har med el att göra. Det finns därefter inte ett spår av elektricitet. Sedan går du till en elektriker och beställer fackmannamässig el i lägenheten från scratch. Det betalar 150 000 kr. Du konstaterar sedan att elförteckningen är skriven som av en analfabet, saknar rum som det finns el i, grupper som saknar logik och som indikerar att man dragit elen helt ogenomtänkt men sedan lappat och lagat.
Är det fackmannamässigt?
Förvirrande beskrivet. Inledningsvis så handlade det om omdragen el i en lägenhet. Senare nybyggt, men forfarande svävande formulerat.useless skrev:
Är det nybyggt hundra %. väggar etc.? Eller är det gamla rör och nydraget i dessa rör- samt lite nya rör hit och dit? Kanske flyttat ett kök/spis etc.
Hur bygger man en ny lägenhet? Tänk llite. Antagligen handlar detta om ombyggd lägenhet till nystatus.......
Otroligt nog så har TS fått seriösa svar trots detta dunkel
TS skriver ju att allt är nytt.S styren skrev:
K Klockanpå skrev:
det tuggar på, sjunde sidan nu. trots hjälpsamma och konstruktiva kommentarer.
man får tyvärr intrycket att ts inte är vidare intresserad av att få till en lösning på de frågetecken som finns, inte heller att riktigt bena ut vilka frågetecknen egentligen är...
man får tyvärr intrycket att ts inte är vidare intresserad av att få till en lösning på de frågetecken som finns, inte heller att riktigt bena ut vilka frågetecknen egentligen är...
A Avemo skrev:En del verkar göra till en sport att komma med intetsägande svar i trådar som redan besvarats. Men du hade kunnat hjälpa tråden framåt lite mer själv också. Jag tror att de flesta inte anser att hela anläggningen är dåligt utförd för att det är språkfel och brister i gruppförteckningen. Det leder till slutsatsen att din anläggning antagligen är fackmannamässigt utförd medan gruppförteckningen uppenbart inte är det.
Du tror att hela lägenheten nhar utraderats och att ett nybygge kommit till ( mitt inne i en stor huskropp bestående av en mäng lägenheter.. Helt ny planlösning.useless skrev:
Du tror inte att vissa väggar står kvar med sina gamla slangar/rör, och smärre ändringar gjorts. Dock nya el(trådar), hit och dit. Nya lyxprylar häll, kylfrys, micro, toa dusch etc...
Forumet imponerar i tålamod, och lösningar. Man snarare klurar ut vad TS vill och svarar förnuftigt.
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Det är nog detta som flera av oss har lite svårt att ta in. Jag har faktiskt aldrig hört talas om att man blåser ut så att även rör och dosor i de väggar och tak, golv osv som man inte river (ytterväggar, mellanbjälklag upp/ned till grannar) rivs bort.K Klockanpå skrev:
Och OM det finns elrör, från elcentralen ex. till en takdosa i det som var vardagsrummet, så använder man i första hand dessa befintliga kanaler. Det skulle tom kunna vara så att man river bort rören, men då återanvänder man ändå de spår i tak och väggar som rören låg i för nya rör, i första hand.
Och återanvänder man rör/dosor eller spår i betongen så blir det i viss mån styrande för hur elen dras och sektioneras i den "nya" lägenheten.
Men även OM detta nu är ett totalt nybygge, så är det fortfarande inget "fel" om elen känns lite ologisk, även om en riktiugt bra elektriker kanske inte skulle dra så att ex. samma säkring driver lampor i två olika rum med 3 andra rum mellan dem, vid nybygge.
Det verkar som alla är överens om att din beskrivning av gruppförteckningen tyder på flera fel på förteckningen. Men inget av det du skriver indikerar att något med själva dragningen skulle vara fel. Kan givetvis ändå vara katastrof.
Det som forumet frågat efter för att kunna göra en bedömning av fackmässigheten är installationsunderlaget. Vad fick elektrikern för instruktion? Du sa tidigare att det fanns en elritning.K Klockanpå skrev:Spelar du dum för att få skriva av dig?
Tänk såhär då. Du har en lägenhet. Den har fyra ytterväggar. Du blåser ut allting invändigt, ända ut till tegelstenarna, inklusive allt som har med el att göra. Det finns därefter inte ett spår av elektricitet. Sedan går du till en elektriker och beställer fackmannamässig el i lägenheten från scratch. Det betalar 150 000 kr. Du konstaterar sedan att elförteckningen är skriven som av en analfabet, saknar rum som det finns el i, grupper som saknar logik och som indikerar att man dragit elen helt ogenomtänkt men sedan lappat och lagat.
Är det fackmannamässigt?
Utan det går det inte att säga mer än att du borde få en ny papperslapp med en korrekt gruppförteckning.
JA, det ser mycket bra ut, och fackmannamässigt ut.K Klockanpå skrev:
På de två bilder du lagt upp, och på det du skrivit så kan jag inte annat än att tycka det verkar riktigt bra, tappa inte bort den där elfirman, om du i framtiden vill ha bra jobb gjorda.
Visst finns det några minimala anmärkningar, att man skriver modulnummer som gruppnummer är en sådan - rätt fånig anmärkning, gruppschemat är hur lätt som helst att tyda ändå.
Det är OK med tre säkringar till hällen, även om en trepolig väl får sägas vara top-notch, men den trepoliga är dubbelt så dyr som 3 enpoliga, så det kanske var för att skydda dina pengar.
Det är OK med 10A till många ugnar, ibland klämmer man dit en 13A, och ibland en 16A, men då behövs det ofta lite grövre ledare, 2,5 mm2
Du skriver något om att du tycker att gruppförteckningen verkar fel, men du lyckas inte riktigt få fram vad, så i detta kan jag inte ha någon åsikt.
Och ja, jag är elektriker, så jag kan bedöma detta rätt bra.
Och nej, jag skyddar och försvarar inte elektriker sådär i allmänhet, vilket blir rätt tydligt ifall man har läst många av mina (löjligt många) inlägg på detta forum.
Du skriver "elschema" i ditt första inlägg. Sedan skickar du en bild på en elcentral och en bild på en gruppförteckning. Utifrån dessa bilder går det inte att bedöma ifall elarbetet skulle vara fackmannamässigt utförd.
Om du menar att gruppförteckningen inte är "fackmannamässig" verkar alla här, inklusive mig, vara överens om att den är fackmannamässigt utförd. Trots någon liten miss.
Du ställer dock inte frågan ifall ELARBETET är fackmannamässigt utfört. Det kan man inte uttala sig om. Vill du ha en åsikt om det måste du presentera mer information.
Om du menar att gruppförteckningen inte är "fackmannamässig" verkar alla här, inklusive mig, vara överens om att den är fackmannamässigt utförd. Trots någon liten miss.
Du ställer dock inte frågan ifall ELARBETET är fackmannamässigt utfört. Det kan man inte uttala sig om. Vill du ha en åsikt om det måste du presentera mer information.
Är det inte rätt udda att gruppförteckningen innehåller rum (plural) som inte existerar?Mikael_L skrev:
JA, det ser mycket bra ut, och fackmannamässigt ut.
På de två bilder du lagt upp, och på det du skrivit så kan jag inte annat än att tycka det verkar riktigt bra, tappa inte bort den där elfirman, om du i framtiden vill ha bra jobb gjorda.
Visst finns det några minimala anmärkningar, att man skriver modulnummer som gruppnummer är en sådan - rätt fånig anmärkning, gruppschemat är hur lätt som helst att tyda ändå.
Det är OK med tre säkringar till hällen, även om en trepolig väl får sägas vara top-notch, men den trepoliga är dubbelt så dyr som 3 enpoliga, så det kanske var för att skydda dina pengar.
Det är OK med 10A till många ugnar, ibland klämmer man dit en 13A, och ibland en 16A, men då behövs det ofta lite grövre ledare, 2,5 mm2
Du skriver något om att du tycker att gruppförteckningen verkar fel, men du lyckas inte riktigt få fram vad, så i detta kan jag inte ha någon åsikt.
Och ja, jag är elektriker, så jag kan bedöma detta rätt bra.
Och nej, jag skyddar och försvarar inte elektriker sådär i allmänhet, vilket blir rätt tydligt ifall man har läst många av mina (löjligt många) inlägg på detta forum.
Jag har faktiskt väldigt svårt att dekoda det TS skriver.
Men jag tänker att det kan vara så att samma rum har råkat få olika benämning på gruppförteckningen.
Men jag anser att TS måste anstränga sig lite mer (och kanske bli lite mindre kort och tvär i sin kommunikation) samt släppa det där med att ha bestämt sig i förväg att allt skulle vara sådär svårt felaktigt, för att vi ska komma vidare.
För mig verkar det bara som en person som har bestämt sig för att klaga, att allt skulle vara fel, och bara vill ha medhåll här, samt att det råkar vara en kanske något lite dåligt skriven gruppförteckning, inte mycket att leva rövare över.
Men jag tänker att det kan vara så att samma rum har råkat få olika benämning på gruppförteckningen.
Men jag anser att TS måste anstränga sig lite mer (och kanske bli lite mindre kort och tvär i sin kommunikation) samt släppa det där med att ha bestämt sig i förväg att allt skulle vara sådär svårt felaktigt, för att vi ska komma vidare.
För mig verkar det bara som en person som har bestämt sig för att klaga, att allt skulle vara fel, och bara vill ha medhåll här, samt att det råkar vara en kanske något lite dåligt skriven gruppförteckning, inte mycket att leva rövare över.
Min elektriker satt upp en (i mina ögon) onödigt stor central. Han menade att jag ändå kommer be honom om mer saker senare och det är bra att vara förberedd. TS elektriker har bara tagit det tankesättet ett steg längre. "Ni kommer säkert skaffa barn någon gång och då behöva fler rum."TRJBerg skrev: