25 005 läst ·
127 svar
25k läst
127 svar
Fackmannamässigt utfört elarbete?
Av det jag ser på bilderna är avsaknaden av badrum/wc på centralförteckningen och en 10A på ugn (beroende på vad som installerats) två frågetecken men utan mer info så som skiss på lgh för att kunna se vad för rum som inte existerar och vilka som går på samma säkring. Den dokumentation som TS säger sig ha get elektrikern mm. Är det omöjligt säga att något inte är fackmannamässigt utfört.
*Lätt missa el skriva fel på en centralförteckning, har jag lyckats med själv.
Det borde elektrikern inte ha problem med att fixa om nu inte kommunikationen skurit sig helt.
*120 000 om allt gjorts nytt är inte otänkbart om än lite dyrt i mitt område men TS har lagt upp bilder mm som antyder en sekelskiftes lgh, det kan innebära rätt mycket mer arbetstid beroende på exakt vad som gjorts och vilket material som valts.
*Att en grupp omfattar flera rum är inte ovanligt utan tvärtom fackmannamässigt riktigt. Det blir också onödigt dyrt att dra en matning till varje rum separat.
*Normen är att alla faser ska brytas samtidigt i en grupp med flera faser men det finns undantag och det finns även 1poliga säkringar som går att "sätta ihop "så dom löser samtidigt.
*Lätt missa el skriva fel på en centralförteckning, har jag lyckats med själv.
Det borde elektrikern inte ha problem med att fixa om nu inte kommunikationen skurit sig helt.
*120 000 om allt gjorts nytt är inte otänkbart om än lite dyrt i mitt område men TS har lagt upp bilder mm som antyder en sekelskiftes lgh, det kan innebära rätt mycket mer arbetstid beroende på exakt vad som gjorts och vilket material som valts.
*Att en grupp omfattar flera rum är inte ovanligt utan tvärtom fackmannamässigt riktigt. Det blir också onödigt dyrt att dra en matning till varje rum separat.
*Normen är att alla faser ska brytas samtidigt i en grupp med flera faser men det finns undantag och det finns även 1poliga säkringar som går att "sätta ihop "så dom löser samtidigt.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Fsst det där är väl mer en rekommendation, så länge det inte handlar om blandade 3 fas och enfas förbrukare på gruppen? Jag har brukat titta på elcentralen när mina barn har varit på lägenhetsvisning. I de fall det är trefas till lägenheten har detL laxen86 skrev:
varit 3 "lösa" säkringar till spis/häll i 9 av 10 lägenheter (om inte i 10 av 10, kommer inte ihåg om jag sett en 3 polig säkring i någon bostad).
Säger du att TS beställt el till rum som inte finns?Walle85 skrev:
Ritningar samt underlag till elektriker spelar roll sett till att kunna härleda ifall TS fått vad som beställdes. Om gruppförteckningen är felaktig är bara en del av totalen, vilket jag förstod var ursprungsfrågan. Eller är det bara gruppförteckningen som det handlar om, i så fall har jag missuppfattat tråden?
Det fattas fortfarande mycket fakta i tråden för att få en vettig bild av storlek och omfattning av det jobb som elektrikern utfört
Att bara visa elcentral och gruppförteckning leder bara till en stor gissningslek
Har elektrikern trådat om befintliga rör och satt nya eluttag och brytare och bytt till en ny central och en ny inkommande matning eller har man fått fräsa in en massa nya dosor och rör/slang i väggarna eller vad har man egentligen gjort..
En summa utan info om omfattning säger väldigt lite..
Om man tar lite generell info så är det ju vid omtrådning inte möjligt att göra så mycket åt hur många saker som går på samma säkring utan det är som det är och rördragningen som styr mycket av möjligheterna , Om man då trådar om i gamla rör sen huset byggdes så blir man begränsad av gammal rördragning och då återanvänder man så mycket som möjligt som inte är emot några regler eller emot vad kunden beställt..
Att beställa ny el i en lägenhet men inte precisera några krav som då lämnar öppet för den som gör jobbet att göra det godkänt och normalt för förutsättningarna..
Det är trots allt rätt normalt att rum där man bara har lite belysning och nått uttag för en lampa eller andra små förbrukare så kan man köra flera rum på samma säkring.
Jag tror det är en hel del missförstånd mellan vad ts förväntar sig och vad som är normalt för eldragning i bostäder och utan en tydlig info vad man beställt och vad man fått gjort så blir det jäkligt svårt att bedömma vad som är korrekt . normalt och om betalningen är korrekt..
Enda som verkar fattas på gruppförteckningen är väl badrum eller toalett som troligen missats , det borde vara lätt att reda ut..
Att bara visa elcentral och gruppförteckning leder bara till en stor gissningslek
Har elektrikern trådat om befintliga rör och satt nya eluttag och brytare och bytt till en ny central och en ny inkommande matning eller har man fått fräsa in en massa nya dosor och rör/slang i väggarna eller vad har man egentligen gjort..
En summa utan info om omfattning säger väldigt lite..
Om man tar lite generell info så är det ju vid omtrådning inte möjligt att göra så mycket åt hur många saker som går på samma säkring utan det är som det är och rördragningen som styr mycket av möjligheterna , Om man då trådar om i gamla rör sen huset byggdes så blir man begränsad av gammal rördragning och då återanvänder man så mycket som möjligt som inte är emot några regler eller emot vad kunden beställt..
Att beställa ny el i en lägenhet men inte precisera några krav som då lämnar öppet för den som gör jobbet att göra det godkänt och normalt för förutsättningarna..
Det är trots allt rätt normalt att rum där man bara har lite belysning och nått uttag för en lampa eller andra små förbrukare så kan man köra flera rum på samma säkring.
Jag tror det är en hel del missförstånd mellan vad ts förväntar sig och vad som är normalt för eldragning i bostäder och utan en tydlig info vad man beställt och vad man fått gjort så blir det jäkligt svårt att bedömma vad som är korrekt . normalt och om betalningen är korrekt..
Enda som verkar fattas på gruppförteckningen är väl badrum eller toalett som troligen missats , det borde vara lätt att reda ut..
TS har ju skrivit att all el är omdragen. TS undrar om det är fackmannamässigt att lämna en felaktig gruppförteckning. Exakt hur varje kabel och dosa är förlagd har väl inget som helst med frågeställningen att göra?P polaris78 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 846 inlägg
Det ansågs vara en fördel för typ 20-30 år sedan, men inte idag. Men det har hängt kvar. Det är ett råd som "alla" verkar ha hört och som många än idag förordar, på oklara grunder. Fram till 2018 fanns det ett "krav" i svensk standard att kyl/frys skulle ha sin egen gruppledning (dock ingenting om kylen skulle lämnas utanför JFBn), men det är borta nu.P Perolofl skrev:
Dels har vi bättre (mer störsäkra) JFBer idag än på 90-talet och dels har vi lärt oss att sektionera två JFBer på ett bra sätt som skyddar känslig utrustning mot grupper som kan tänkas lösa en JFB, typiskt belysning utomhus. Vi pratar om en lägenhet här.
Det går att tolka exakt hur som helst "att all el är omdragen".. det kan vara som jag skrev nya kablar i gamla återanvända rör och dosor med lite nya brytare och eluttag och centraluseless skrev:
Det kan vara helt nydraget i ett utrymma som inte varit lägenhet innan där man behövt fräsa in dosor och rör i betongväggar och beroende på omfattning kan det vara allt från en dags arbete till veckor i extremfall med hundratals meter med infräsning i betong..
ÄR såklart inte nödvändigt med info om vart varje dosa är placerad men infon hitills är minst sagt begränsad med "All el omdragen" nåt om en ny 3 fas matning och nån info om 120 000 som låter lite konstigt och inte riktigt går ihop
Frågan gäller fortfarande gruppförteckningen, inte utförandet eller priset.P polaris78 skrev:Det går att tolka exakt hur som helst "att all el är omdragen".. det kan vara som jag skrev nya kablar i gamla återanvända rör och dosor med lite nya brytare och eluttag och central
Det kan vara helt nydraget i ett utrymma som inte varit lägenhet innan där man behövt fräsa in dosor och rör i betongväggar och beroende på omfattning kan det vara allt från en dags arbete till veckor i extremfall med hundratals meter med infräsning i betong..
ÄR såklart inte nödvändigt med info om vart varje dosa är placerad men infon hitills är minst sagt begränsad med "All el omdragen" nåt om en ny 3 fas matning och nån info om 120 000 som låter lite konstigt och inte riktigt går ihop
Det verkar underligt att lägenhetens gruppförteckning verkar helt sakna badrum . antingen ligger det med på nån av dom andra säkringarna och fattas ett ord i gruppförteckningen..useless skrev:
Kan tex förklaras av gamla rör där man haft en grupp där nåt mer rum delar säkring med badrum
Att gruppförteckningen därmed innehåller fel/brister är väl rätt uppenbart för dom flesta
SÅ jag skulle säga att oklarheten om vad som egentligen har beställts och den luddiga värdelösa formuleringen "all el är omdragen" och vi har hört ett pris som inte riktigt verkar matcha infon vi fått hitintills gör det svårt att bena ut exakt vad som hänt och varför och om det finns fler fel än att badrum inte står med på gruppförteckningen utan mer varför
Spelar du dum för att få skriva av dig?P polaris78 skrev:Det verkar underligt att lägenhetens gruppförteckning verkar helt sakna badrum . antingen ligger det med på nån av dom andra säkringarna och fattas ett ord i gruppförteckningen..
Kan tex förklaras av gamla rör där man haft en grupp där nåt mer rum delar säkring med badrum
Att gruppförteckningen därmed innehåller fel/brister är väl rätt uppenbart för dom flesta
SÅ jag skulle säga att oklarheten om vad som egentligen har beställts och den luddiga värdelösa formuleringen "all el är omdragen" och vi har hört ett pris som inte riktigt verkar matcha infon vi fått hitintills gör det svårt att bena ut exakt vad som hänt och varför och om det finns fler fel än att badrum inte står med på gruppförteckningen utan mer varför
Tänk såhär då. Du har en lägenhet. Den har fyra ytterväggar. Du blåser ut allting invändigt, ända ut till tegelstenarna, inklusive allt som har med el att göra. Det finns därefter inte ett spår av elektricitet. Sedan går du till en elektriker och beställer fackmannamässig el i lägenheten från scratch. Det betalar 150 000 kr. Du konstaterar sedan att elförteckningen är skriven som av en analfabet, saknar rum som det finns el i, grupper som saknar logik och som indikerar att man dragit elen helt ogenomtänkt men sedan lappat och lagat.
Är det fackmannamässigt?
Redigerat:
vad babblar du om? skall du dra om till trefas i lägenheten?K Klockanpå skrev:
Varför skriver du här? Jo för att du vill få bekräftat att allt är fel och du kan sätta dit elektrikern. Hur gammalt är huset? Tänk på att det på den tiden var standard att dra på det viset.