Vi har renoverat vår lägenhet och dragit om all el. Arbetet gick på ca 150 000 kr.
I elskåpet finns ett elschema men som saknar tydlig logik. Flera rum på olika platser har t.ex. blandats samman och säkringar för WC saknas (spotlights och golvvärme).
Vad säger gällande regelverk om fackmannamässigt installerat elskåp och elschema i det här avseendet? Skulle ni säga att vår installation är förenlig med det?
I elskåpet finns ett elschema men som saknar tydlig logik. Flera rum på olika platser har t.ex. blandats samman och säkringar för WC saknas (spotlights och golvvärme).
Vad säger gällande regelverk om fackmannamässigt installerat elskåp och elschema i det här avseendet? Skulle ni säga att vår installation är förenlig med det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det måste bero på vad ni kommit överens om. Jag skulle tänka mig att det vanligaste om uppgiften är att "dra om elen" är att byta ut befintliga trådar, uttag, brytare och central. Men inte att dra nya rör eller komplettera med fler grupper. Då blir resultatet att uppdelningen av vad som finns på vilka grupper blir precis densamma som före omdragningen.
Otydligt av mig. Det var en nyinstallation och helrenovering, till fas 3, elskåp osvA Avemo skrev:Det måste bero på vad ni kommit överens om. Jag skulle tänka mig att det vanligaste om uppgiften är att "dra om elen" är att byta ut befintliga trådar, uttag, brytare och central. Men inte att dra nya rör eller komplettera med fler grupper. Då blir resultatet att uppdelningen av vad som finns på vilka grupper blir precis densamma som före omdragningen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 843 inlägg
Det enda krav på dokumentation som finns i elinstallationsreglerna är en gruppförteckning, och givetvis ska den vara komplett och korrekt.
Så vad vill ni göra? Jag tror säkert att elfirman kan skicka er en ny, men kanske får ni själva hjälpa till med innehållet så att kommatecken hamnar på rätt plats etc.
Edit: Utförandet ser jag inget fel på.
Så vad vill ni göra? Jag tror säkert att elfirman kan skicka er en ny, men kanske får ni själva hjälpa till med innehållet så att kommatecken hamnar på rätt plats etc.
Edit: Utförandet ser jag inget fel på.
Redigerat:
Det är väl ändå en redan befintlig lägenhet? Är det samma uppdelning av grupper som tidigare? Eller har elektrikern fräst in nya rör i väggarna till alla grupper? Jag skulle gissa att det är kompletterat med nya grupper i köket men inte till resten av lägenheten. Att flera rum delar på samma grupper till uttag och belysning är inte ovanligt vare sig förr eller nu.K Klockanpå skrev:
M Modski skrev:
Allt är nytt. Nya rum. Nya väggar. Nya rör. Inget som tidigare fanns har bytts ut. Allt beträffande el har rivits och kastats till förmån för helt ny el.A Avemo skrev:Det är väl ändå en redan befintlig lägenhet? Är det samma uppdelning av grupper som tidigare? Eller har elektrikern fräst in nya rör i väggarna till alla grupper? Jag skulle gissa att det är kompletterat med nya grupper i köket men inte till resten av lägenheten. Att flera rum delar på samma grupper till uttag och belysning är inte ovanligt vare sig förr eller nu.
Vad fick elektrikern för underlag? Dvs vilka ritningar eller instruktioner gav du elektrikern för utförandet?
Det normala är att grupper betjänar flera rum och att ett rum kan betjänas av flera grupper. Folk verkar vänta sig att det ska vara en säkring per rum men så är det inte nu och har aldrig varit som standard. Var det vad du väntade dig? Gav du en sådan instruktion till elektrikern?
Det normala är att grupper betjänar flera rum och att ett rum kan betjänas av flera grupper. Folk verkar vänta sig att det ska vara en säkring per rum men så är det inte nu och har aldrig varit som standard. Var det vad du väntade dig? Gav du en sådan instruktion till elektrikern?
Ok. Jag tycker inte att gruppförteckningen ser konstig ut. Det är normalt att ha belysning och vägguttag på olika grupper. Tanken är att inte allt skall bli mörkt om en säkring löser. Det är också normalt att flera rum delar på samma säkring. Det är enklare och billigare att bygga det så och man kan ändå inte maxa belastningen i alla rum samtidigt.K Klockanpå skrev:
Om toaletten saknas i gruppförteckningen bör den givetvis kompletteras. Troligen ligger den på samma grupp som något närliggande rum.
Vi kan ju inte yttra oss om något som du inte talar om eller visar.
Har du pratat med elektrikern om problemen? Det verkar tveklöst som att det finns brister i din gruppförteckning. Visst kan det finnas andra fel också. Men de framgår inte tydligt av vad du berättat och visat bilder på.
Är det något i installationen som inte följer ritningen?K Klockanpå skrev:
Det är givetvis fel.K Klockanpå skrev:
Saknas det matning till allt eldrivet i badrummet eller saknas det i gruppförteckningen?K Klockanpå skrev:
Har du pratat med elektrikern om problemen? Det verkar tveklöst som att det finns brister i din gruppförteckning. Visst kan det finnas andra fel också. Men de framgår inte tydligt av vad du berättat och visat bilder på.
Elektrikern har slutat svara.A Avemo skrev:Vi kan ju inte yttra oss om något som du inte talar om eller visar.
Är det något i installationen som inte följer ritningen?
Det är givetvis fel.
Saknas det matning till allt eldrivet i badrummet eller saknas det i gruppförteckningen?
Har du pratat med elektrikern om problemen? Det verkar tveklöst som att det finns brister i din gruppförteckning. Visst kan det finnas andra fel också. Men de framgår inte tydligt av vad du berättat och visat bilder på.
Du är välkommen att komma och felsöka alla fel. Jag konstaterar bara att saker saknas eller saknar logik.
Min fråga är om det finns krav på tydliga och fungerande elscheman eller om en elektriker kan skriva vad den vill på det och kalla det fackmannamässigt?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 512 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 512 inlägg
Det är inget fel på utformningen av gruppförteckningen om det är det du undrar.K Klockanpå skrev:
Däremot är det såklart fel om den innehåller felaktigheter.
Men om du inte tänker ge någon mer info än så här så vet jag inte ens vad du har för mål med tråden över huvud taget.
