Vi har renoverat vår lägenhet och dragit om all el. Arbetet gick på ca 150 000 kr.

I elskåpet finns ett elschema men som saknar tydlig logik. Flera rum på olika platser har t.ex. blandats samman och säkringar för WC saknas (spotlights och golvvärme).

Vad säger gällande regelverk om fackmannamässigt installerat elskåp och elschema i det här avseendet? Skulle ni säga att vår installation är förenlig med det?

Elschema med grupper och märkström för olika rum, inklusive kök och sovrum, där vissa säkringar saknas och grupper verkar ologiskt sammanblandade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med flera säkringar och brytare, samt ett elschema på dörrens insida. Kablar och ledningar synliga i nedre delen av centralen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hans-Erik Andersson
  • Laddar…
Det måste bero på vad ni kommit överens om. Jag skulle tänka mig att det vanligaste om uppgiften är att "dra om elen" är att byta ut befintliga trådar, uttag, brytare och central. Men inte att dra nya rör eller komplettera med fler grupper. Då blir resultatet att uppdelningen av vad som finns på vilka grupper blir precis densamma som före omdragningen.
 
  • Gilla
styren och 10 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det måste bero på vad ni kommit överens om. Jag skulle tänka mig att det vanligaste om uppgiften är att "dra om elen" är att byta ut befintliga trådar, uttag, brytare och central. Men inte att dra nya rör eller komplettera med fler grupper. Då blir resultatet att uppdelningen av vad som finns på vilka grupper blir precis densamma som före omdragningen.
Otydligt av mig. Det var en nyinstallation och helrenovering, till fas 3, elskåp osv
 
  • Gilla
Z78
  • Laddar…
M
De har inte blandats, grupperna har alltid vart sådär. För att du ska få separata säkringar till separata rum eller uttag behövs ju rören i väggarna dras om, antar att ni inte rivit ner alla väggar till reglar?
 
  • Gilla
polaris78 och 3 till
  • Laddar…
Det enda krav på dokumentation som finns i elinstallationsreglerna är en gruppförteckning, och givetvis ska den vara komplett och korrekt.

Så vad vill ni göra? Jag tror säkert att elfirman kan skicka er en ny, men kanske får ni själva hjälpa till med innehållet så att kommatecken hamnar på rätt plats etc.

Edit: Utförandet ser jag inget fel på.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Otydligt av mig. Det var en nyinstallation och helrenovering, till fas 3, elskåp osv
Det är väl ändå en redan befintlig lägenhet? Är det samma uppdelning av grupper som tidigare? Eller har elektrikern fräst in nya rör i väggarna till alla grupper? Jag skulle gissa att det är kompletterat med nya grupper i köket men inte till resten av lägenheten. Att flera rum delar på samma grupper till uttag och belysning är inte ovanligt vare sig förr eller nu.
 
  • Gilla
1234bjorn och 2 till
  • Laddar…
M Modski skrev:
De har inte blandats, grupperna har alltid vart sådär. För att du ska få separata säkringar till separata rum eller uttag behövs ju rören i väggarna dras om, antar att ni inte rivit ner alla väggar till reglar?
A Avemo skrev:
Det är väl ändå en redan befintlig lägenhet? Är det samma uppdelning av grupper som tidigare? Eller har elektrikern fräst in nya rör i väggarna till alla grupper? Jag skulle gissa att det är kompletterat med nya grupper i köket men inte till resten av lägenheten. Att flera rum delar på samma grupper till uttag och belysning är inte ovanligt vare sig förr eller nu.
Allt är nytt. Nya rum. Nya väggar. Nya rör. Inget som tidigare fanns har bytts ut. Allt beträffande el har rivits och kastats till förmån för helt ny el.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
tommib
Vad fick elektrikern för underlag? Dvs vilka ritningar eller instruktioner gav du elektrikern för utförandet?

Det normala är att grupper betjänar flera rum och att ett rum kan betjänas av flera grupper. Folk verkar vänta sig att det ska vara en säkring per rum men så är det inte nu och har aldrig varit som standard. Var det vad du väntade dig? Gav du en sådan instruktion till elektrikern?
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Allt är nytt. Nya rum. Nya väggar. Nya rör. Inget som tidigare fanns har bytts ut. Allt beträffande el har rivits och kastats till förmån för helt ny el.
Ok. Jag tycker inte att gruppförteckningen ser konstig ut. Det är normalt att ha belysning och vägguttag på olika grupper. Tanken är att inte allt skall bli mörkt om en säkring löser. Det är också normalt att flera rum delar på samma säkring. Det är enklare och billigare att bygga det så och man kan ändå inte maxa belastningen i alla rum samtidigt.

Om toaletten saknas i gruppförteckningen bör den givetvis kompletteras. Troligen ligger den på samma grupp som något närliggande rum.
 
  • Gilla
TickyNucker och 6 till
  • Laddar…
Elektrikern fick en elinstallationsritning.

Flera av rummen som beskrivs i elschemat existerar inte.

Precis allt rörande badrummen saknas.

Notera att det även är fråga om en helt ny matning. Tidigare el hade två proppar.
 
Vi kan ju inte yttra oss om något som du inte talar om eller visar.

K Klockanpå skrev:
Elektrikern fick en elinstallationsritning.
Är det något i installationen som inte följer ritningen?

K Klockanpå skrev:
Flera av rummen som beskrivs i elschemat existerar inte.
Det är givetvis fel.

K Klockanpå skrev:
Precis allt rörande badrummen saknas.
Saknas det matning till allt eldrivet i badrummet eller saknas det i gruppförteckningen?

Har du pratat med elektrikern om problemen? Det verkar tveklöst som att det finns brister i din gruppförteckning. Visst kan det finnas andra fel också. Men de framgår inte tydligt av vad du berättat och visat bilder på.
 
  • Gilla
leifberggren och 3 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Vi kan ju inte yttra oss om något som du inte talar om eller visar.


Är det något i installationen som inte följer ritningen?


Det är givetvis fel.


Saknas det matning till allt eldrivet i badrummet eller saknas det i gruppförteckningen?

Har du pratat med elektrikern om problemen? Det verkar tveklöst som att det finns brister i din gruppförteckning. Visst kan det finnas andra fel också. Men de framgår inte tydligt av vad du berättat och visat bilder på.
Elektrikern har slutat svara.

Du är välkommen att komma och felsöka alla fel. Jag konstaterar bara att saker saknas eller saknar logik.

Min fråga är om det finns krav på tydliga och fungerande elscheman eller om en elektriker kan skriva vad den vill på det och kalla det fackmannamässigt?
 
K Klockanpå skrev:
Flera av rummen som beskrivs i elschemat existerar inte.

Precis allt rörande badrummen saknas.
Du kanske råkade få någon annan kunds gruppförteckning?
 
S
K Klockanpå skrev:
Elektrikern har slutat svara.

Du är välkommen att komma och felsöka alla fel. Jag konstaterar bara att saker saknas eller saknar logik.

Min fråga är om det finns krav på tydliga och fungerande elscheman eller om en elektriker kan skriva vad den vill på det och kalla det fackmannamässigt?
Det är inget fel på utformningen av gruppförteckningen om det är det du undrar.
Däremot är det såklart fel om den innehåller felaktigheter.


Men om du inte tänker ge någon mer info än så här så vet jag inte ens vad du har för mål med tråden över huvud taget.
 
  • Gilla
1234bjorn och 8 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du kanske råkade få någon annan kunds gruppförteckning?
Nej riktigt så illa är det inte.

Ok tror alla här är överens om att det är ett dåligt utfört jobb men ska det anses vara fackmannamässigt enligt er?

Skulle ni som elektriker kunna stå bakom ett sånt där resultat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.