Vi har tagit in en målare som arbetat ca två veckor med kanske 80 kvm. Detta kan väl knappast anses fackmannamässigt? Bredspackling och förarbete ingick i offerten. Jag har i princip bara levt i tapetserade hem, och har heller ingen egen erfarenhet av att måla. Men jag noterar att det runnit färg, ludd på väggen (kan det vara från rollern?) och att det finns stänk här och var på lister. Osäker på om vi kan kräva att allt ska göras om, men det finns i princip inte en enda vägg utan "ludd". Dörrfoder ingick inte i offerten, men däremot så skulle golv- och taklister göra det. Taket ser inte ut att vara målat jämt. Se bilder. Vad kan jag förvänta mig och kräva?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Utifrån det du beskriver låter det spontant som att det finns flera saker som åtminstone bör diskuteras med målaren innan jobbet anses färdigt 😊J Jens-jens skrev:Vi har tagit in en målare som arbetat ca två veckor med kanske 80 kvm. Detta kan väl knappast anses fackmannamässigt? Bredspackling och förarbete ingick i offerten. Jag har i princip bara levt i tapetserade hem, och har heller ingen egen erfarenhet av att måla. Men jag noterar att det runnit färg, ludd på väggen (kan det vara från rollern?) och att det finns stänk här och var på lister. Osäker på om vi kan kräva att allt ska göras om, men det finns i princip inte en enda vägg utan "ludd". Dörrfoder ingick inte i offerten, men däremot så skulle golv- och taklister göra det. Taket ser inte ut att vara målat jämt. Se bilder. Vad kan jag förvänta mig och kräva?
[bild][bild] [bild][bild][bild]
Lite smådamm eller enstaka skönhetsmissar kan förekomma även vid professionellt arbete, särskilt beroende på underlag och ljusinsläpp,
men rinnmärken, färgstänk på lister, ojämnt tak, samt ludd eller partiklar synliga över stora delar av väggarna
är normalt inte något man brukar förvänta sig efter ett färdigt måleriarbete där förarbete och bredspackling ingått.
Dörr foder borde ingått!
Just ludd kan absolut komma från roller eller bristande rengörning mellan momenten. Syns det tydligt i vanligt dagsljus på många väggar hade jag personligen inte varit nöjd.
Jag hade rekommenderat att 1dokumentera allt ordentligt i bra ljus. 2.samla punktera skriftligt,
3. be målaren komma tillbaka och gå igenom resultatet tillsammans med er innan godkännande eller slutbetalning.
Det behöver inte betyda att “alllt måste göras om”, men det låter rimligt att åtminstone kräva åtgärd av de ytor där resultatet tydligt avviker från vad man normalt förväntar sig av ett fackmässigt utfört arbete.
Försök hålla dialogen saklig och konkret:
vilka väggar, vilka fel, vad ni reagerar på, och hur det upplevs i normalt ljus.
Det brukar leda längst 😊
Det här är också en ganska vanlig anledning till att det är viktigt att offerter och arbetsbeskrivningar är tydliga redan från början – särskilt kring:
vilket underarbete som ingår, vilken finishnivå som förväntas och hur eventuella anmärkningar ska hanteras innan arbetet avslutas.
Många privatpersoner märker tyvärr först efteråt hur mycket som faktiskt lämnas öppet i hantverksofferter 😊
Lyck till !!
Klicka här för att svara