Känns som man skulle behöva vrida och vända på motorn under ett tag och mäta resistansen för att slå fast hur ledningarna egentligen går. Annars blir det gissande. Det är ju två lindningar och man behöver polvända ena lindningen för att byta riktning på motorn.

J Josth skrev:
Intressant! Hur ser det ut i kopplingsboxen på motorns sida? Vart går den rödsvartbeiga ledningen åt höger?
Två röda som går in till lindning från on off knappen vilket ena separeras där som fortsätter inne i lindningen ensam och den andra röda ihopkopplade med ena blåa från kondensator och sedan går inne i lindningen med den andra blåa

A Angelohjärtat skrev:
Hallå igen
Här är bilden på lindningar, vet inte vilken är vilken?
Tack på förhand
Som du ser på plinten är de blå lagda mot kondensatorn alltså är den ensamma blå nere i motorn ena änden på hjälplindningen. Andra är en av de två lindningstrådarna som kommer i gemensamma isolerslangen och hopkopplade mot röd och blå.

Som nämnts tidigare får du välja att skifta antingen hjälp- eller huvudlindningens anslutningar. Så skilj bort de som är hoplagda och välj sen tex den som är skarvad ensam mot blå och dela där också. Mät vilken av de två som hör ihop med den som låg själv mot blå så vet du vad som ska byta plats. Du får se rent praktiskt på hur och var du lättast kan göra hopkopplingen och kan isolera vettigt igen osv skaffa krympslang om du inte redan har och löd gärna skarvarna. Se till att du får bort lackisoleringen i ändarna du jobbar med på lindningstrådarna.

J Josth skrev:
Känns som man skulle behöva vrida och vända på motorn under ett tag och mäta resistansen för att slå fast hur ledningarna egentligen går. Annars blir det gissande. Det är ju två lindningar och man behöver polvända ena lindningen för att byta riktning på motorn.
Ja förstår det men det är inte lätt att vända på motor, kräver sen svetsning av axeln som snurras på hydraulpumpen, men vi får se kanske jag vänder på motor 🙏😃

• Gilla
Josth
  • Laddar…
A Angelohjärtat skrev:
Ja förstår det men det är inte lätt att vända på motor, kräver sen svetsning av axeln som snurras på hydraulpumpen, men vi får se kanske jag vänder på motor 🙏😃
Nej du ska bara skifta ändarna på en av lindningarna. Du har ju redan delat på det inne i motorn så det är lätt gjort nu.

GK100 GK100 skrev:
Nej du ska bara skifta ändarna på en av lindningarna. Du har ju redan delat på det inne i motorn så det är lätt gjort nu.
Om jag förstår dig rätt är att jag behöver skifta blåan som är ihopglödad med röda mot blåa som är ensam går in i lindningen?

A Angelohjärtat skrev:
Om jag förstår dig rätt är att jag behöver skifta blåan som är ihopglödad med röda mot blåa som är ensam går in i lindningen?
Om du menar trådarna som går in i lindningen och som sitter mot ensam blå och andra änden vid hopkopplingen är det rätt det är dessa du ska skifta. Du får alltså mäta motstånd så du vet vilken som är andra änden av den ensamma. Att byta plats på de blå hjälper inte det ändrar inte riktningen genom lindningen skulle det gått kan du lika gärna skifta uppe vid kondingen eller plinten men så är det alltså inte.

Ett annat alternativ som kan vara bra är att när du hittat vilken ände som är vilken vid hopkopplingen kan du koppla blå dit och röd till andra och låta ensamma röd och blå vara orörda i sina skarvar. Då får du upp alla fyra ändarna och kan välja riktning genom omkoppling i lådan och slipper böka mer inne i motorn om du vill byta riktning.

GK100 GK100 skrev:
Om du menar trådarna som går in i lindningen och som sitter mot ensam blå och andra änden vid hopkopplingen är det rätt det är dessa du ska skifta. Du får alltså mäta motstånd så du vet vilken som är andra änden av den ensamma. Att byta plats på de blå hjälper inte det ändrar inte riktningen genom lindningen skulle det gått kan du lika gärna skifta uppe vid kondingen eller plinten men så är det alltså inte.

Ett annat alternativ som kan vara bra är att när du hittat vilken ände som är vilken vid hopkopplingen kan du koppla blå dit och röd till andra och låta ensamma röd och blå vara orörda i sina skarvar. Då får du upp alla fyra ändarna och kan välja riktning genom omkoppling i lådan och slipper böka mer inne i motorn om du vill byta riktning.
Juste, dem blåa har jag redan skiftat vid plinten så gick det inte ändra på riktningen

Du måste ju spretta upp den ensamma blå och koppla loss den sidan på hjälplindningen. Sedan sprätta upp den rödsvartbeiga ledningen och koppla bort den andra sidan av hjälplindningen och kontrollmäta att det är rätt. Sedan byta plats på de två.

• Gilla
Angelohjärtat och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Du måste ju spretta upp den ensamma blå och koppla loss den sidan på hjälplindningen. Sedan sprätta upp den rödsvartbeiga ledningen och koppla bort den andra sidan av hjälplindningen och kontrollmäta att det är rätt. Sedan byta plats på de två.
ok isf så måste jag komma åt lindningen igen för att kunna följa rödasvarta och den ensamma blåa sedan skifta dem vilket då blir det ena röda vid on off knappen och ensamm blåa vid kondensator

Nej. Den rödsvartbeiga ledningen måste ansluta till båda lindningarna vad jag kan tolka det som, och det är bara hjälplindningen du ska polvända. Alltså måste du sprätta upp den rödsvartbeige vid lindningarna så du kan komma åt båda lindningarna och separera dem och mäta vilken som är hjälplindningen. Därefter polvända hjälplindningen.

A Angelohjärtat skrev:
ok isf så måste jag komma åt lindningen igen för att kunna följa rödasvarta och den ensamma blåa sedan skifta dem vilket då blir det ena röda vid on off knappen och ensamm blåa vid kondensator
Om du väntar till i kväll ska jag rita in lite på din bild vad du ska göra. Det blir kanske för otydligt i text.

• Gilla
Angelohjärtat
  • Laddar…
Ok, kan jag be dig om du kan rita dem kablarna som ska ihopkopplas och den som ska polvändas?

J Josth skrev:
Nej. Den rödsvartbeiga ledningen måste ansluta till båda lindningarna vad jag kan tolka det som, och det är bara hjälplindningen du ska polvända. Alltså måste du sprätta upp den rödsvartbeige vid lindningarna så du kan komma åt båda lindningarna och separera dem och mäta vilken som är hjälplindningen. Därefter polvända hjälplindningen.

GK100 GK100 skrev:
Om du väntar till i kväll ska jag rita in lite på din bild vad du ska göra. Det blir kanske för otydligt i text.
Ja det blir det lite med text tacksam för det

Är inte bra på att rita bilder men infoga lite text i en av bilderna:

När man har motorn framför sig kanske trådarnas längd gör att det är bättre att polvända huvudlindningen istället för hjälplindningen?

• Motorlindning med märkta kablar: "Hjälplindning ena ände", "Huvudlindningens ena ände", "Hjälplindning andra ände tillsammans med huvudlindningens andra ände".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Angelohjärtat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.