GK100 GK100 skrev:
Ja vi får be TS @Angelohjärtat att öppna upp den skarven också och reda ut det innan motorn sätts ihop så det blir rätt med ändarna ut mot lådan. Vi får ändra stegen för ändringen då så trådar från pkt A söks upp i den skarven i stället.
har tidigare tittat genom lindningen och jag kommer inte ihåg hur många trådar som är ihopkopplad till den rödsvartbeige är och kommer öppna igen för att få veta det men på pkt B vet jag, det är två lindningar som är ihopglödat.

A Angelohjärtat skrev:
har tidigare tittat genom lindningen och jag kommer inte ihåg hur många trådar som är ihopkopplad till den rödsvartbeige är och kommer öppna igen för att få veta det men på pkt B vet jag, det är två lindningar som är ihopglödat.
Då kommer du nog hitta fyra trådändar där efter det Josth skrev. Det ändrar inte principen för vad du ska göra bara var du ska söka andra änden för pkt A.

GK100 GK100 skrev:
Då kommer du nog hitta fyra trådändar där efter det Josth skrev. Det ändrar inte principen för vad du ska göra bara var du ska söka andra änden för pkt A.
Ok, håller på öppna upp motorn, då kan Jag se trådar för pkt A

A Angelohjärtat skrev:
Ok, håller på öppna upp motorn, då kan Jag se trådar för pkt A
en ny bild tagit precis nu, tre lindningar på rödsvartbeige, två ihop och en för sig isolerade.
Pkt A bara en lindning
två lindningar som är egentligen PktC som går till Pkt B

• Närbild på elmotor med tre lindningar kopplade med färgade kablar, blå och röda isoleringar synliga. Lindningar på rödsvartbeige bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Angelohjärtat skrev:
en ny bild tagit precis nu, tre lindningar på rödsvartbeige, två ihop och en för sig isolerade.
Pkt A bara en lindning

• Närbild av insidan på en elmotor med synliga koppartrådar, kablar och metallkomponenter.
    Skapa konto
A Angelohjärtat skrev:
Pkt A bara en lindning
Då har du allt perfekt utrett och kan börja koppla om. Enklast är nog om du låter pkt A vara orörd med sin blå och sen skilja bort andra änden dvs den med enkel tråd i senaste punkten och koppla den mot andra blå som du tar bort från pkt B. Klipper du bort vettigt ska du bara behöva göra en skarv alltså blå mot hjälplindningens enkeltråd.

Sen är du i läge där du kan ordna riktningen enkelt med koppling utanför motorns inre. När du lagt om kan du testa mäta motstånd mellan de blå på plinten så du fått ihop skarven och samtidigt testa att du har kontakt mellan de röda men inte mellan röd och blå.

GK100 GK100 skrev:
Då har du allt perfekt utrett och kan börja koppla om. Enklast är nog om du låter pkt A vara orörd med sin blå och sen skilja bort andra änden dvs den med enkel tråd i senaste punkten och koppla den mot andra blå som du tar bort från pkt B. Klipper du bort vettigt ska du bara behöva göra en skarv alltså blå mot hjälplindningens enkeltråd.

Sen är du i läge där du kan ordna riktningen enkelt med koppling utanför motorns inre. När du lagt om kan du testa mäta motstånd mellan de blå på plinten så du fått ihop skarven och samtidigt testa att du har kontakt mellan de röda men inte mellan röd och blå.
Om jag förstår dig är att skifta blå på pkt A mot blå på pkt B, givitvis jag skiljer dem åt?

A Angelohjärtat skrev:
Om jag förstår dig är att skifta blå på pkt A mot blå på pkt B, givitvis jag skiljer dem åt?
Nej minst kopplingar är om du klipper loss blå från pkt B och gör en ny skarv mot den med den enkla tråden från punkten som inte var med i A,B,C resonemanget tidigare. Så pkt A låter du vara och klipper loss de två ändarna som du gör egen ny skarv på. På det sättet behöver du inte bryta upp några av de gamla hopkopplingarna och slipper en del moment där som lätt kan gå snett när du är ovan.

Du gör sen de kopplingar som krävs utanför motorn och kan välja riktning fritt om det behövs.

GK100 GK100 skrev:
Nej minst kopplingar är om du klipper loss blå från pkt B och gör en ny skarv mot den med den enkla tråden från punkten som inte var med i A,B,C resonemanget tidigare. Så pkt A låter du vara och klipper loss de två ändarna som du gör egen ny skarv på. På det sättet behöver du inte bryta upp några av de gamla hopkopplingarna och slipper en del moment där som lätt kan gå snett när du är ovan.

Du gör sen de kopplingar som krävs utanför motorn och kan välja riktning fritt
GK100 GK100 skrev:

Du gör sen de kopplingar som krävs utanför motorn och kan välja riktning fritt om det behövs.

• En hand pekar på kopparlindning och kablar i en öppen elmotor, vilket visar motorns inre detaljer.
    Skapa konto
PktA är helt orörd, blå från pkt B är sammankopplat med den enkla lindningen som var inte med på pkt ABC
Hoppas det är rätt 😃

Ja det där ser korrekt ut. Sedan kan man t.ex. löda skarvarna följt av isolering gärna med krympslang men eltejp av hög kvalitet går också bra.

J Josth skrev:
Ja det där ser korrekt ut. Sedan kan man t.ex. löda skarvarna följt av isolering gärna med krympslang men eltejp av hög kvalitet går också bra.
Ja absolut, ville ta förtyligt bild utan nån krypslang först

A Angelohjärtat skrev:
Ja absolut, ville ta förtyligt bild utan nån krypslang först
Du får se till att skarvarna är ok också. Hur har du gjort den nya?

GK100 GK100 skrev:
Du får se till att skarvarna är ok också. Hur har du gjort den nya?
Det som du senast beskrivit, om jag har gjort det rätt nu

A Angelohjärtat skrev:
Det som du senast beskrivit, om jag har gjort det rätt nu
Kopplingen är rätt det jag menar är hur du gjort skarven. Lödning, hoptvinnat osv det ser lite klent ut på den nya du gjort och för all del även de du inte ändrat.

Vore ju dumt om du får problem med sånt efter allt jobb du lagt ner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.