Blåan från pktB som är isolerade med svart krypslang som är sammankopplat med den enkla lindningen, resten är precis som tidigare
Jag tänker mig att man lossar den ena svarta ledningen i plinten och flyttar till ena röda ledningens skruv på strömbrytaren. Sedan en ny liten ledning från strömbrytarens andra röda skruv till kopplingsplinten där den svarta ledningen tidigare satt. Sedan får man provköra motorn och se och vilket håll den snurrar. Om det är fel håll kan man byta plats på de två blå ledningarna i kopplingsplinten.
Ja jag testar det, lätt gjort, jobbigast var inne i lindningen, måste lägga till att jag testat köra motorn utan att ändra i lådan så hörde jag motorn låter högt men utan nån riktningJ Josth skrev:Jag tänker mig att man lossar den ena svarta ledningen i plinten och flyttar till ena röda ledningens skruv på strömbrytaren. Sedan en ny liten ledning från strömbrytarens andra röda skruv till kopplingsplinten där den svarta ledningen tidigare satt. Sedan får man provköra motorn och se och vilket håll den snurrar. Om det är fel håll kan man byta plats på de två blå ledningarna i kopplingsplinten.
God dagA Angelohjärtat skrev:
Nu har jag kopplat ifrån ena svarta från kondensatorn och satt ihop på ena röda strömbrytare och har gjort en liten sladd och satt på den andra röda på strömbrytare ner till plinten där tidigare svarta kondensatorn satt testat och såg att vill byta riktningen men slirar och motorn bara låter högt efter det så har jag testat skifta dem blå på plinten blivit samma sak att motorn vill byta riktningen men bara som sagt slirar, är det nåt mer kan jag göra, tycker det är roligt om vi kan byta riktningen efter alla dessa försök
hälsar på GK100 som sa att jag är nära byta riktningen
Hur menar du "motorn vill byta riktningen men bara som sagt slirar"? Jag förstår inte riktigt. Om motorn bara står och brummar utan att rotera så fungerar huvudlindningen men inte hjälplindingen som ska se till att motorn roterar. Eller är motorn väldigt tungstartad pga hydraulpumpens motstånd eller lätt att rotera motoraxeln med avstängd motor? Motorn är konstruerad bara för ett lättare startmotstånd/startmoment.
Nu när motorn är ombyggd så båda lindningarna är åtkomliga i kopplingsboxen kan man jämföra med följande kopplingsschema:
Nu när motorn är ombyggd så båda lindningarna är åtkomliga i kopplingsboxen kan man jämföra med följande kopplingsschema:
Redigerat:
J Josth skrev:Hur menar du "motorn vill byta riktningen men bara som sagt slirar"? Jag förstår inte riktigt. Om motorn bara står och brummar utan att rotera så fungerar huvudlindningen men inte hjälplindingen som ska se till att motorn roterar. Eller är motorn väldigt tungstartad pga hydraulpumpens motstånd eller lätt att rotera motoraxeln med avstängd motor? Motorn är konstruerad bara för ett lättare startmotstånd/startmoment.
Nu när motorn är ombyggd så båda lindningarna är åtkomliga i kopplingsboxen kan man jämföra med följande
Ja precis, motor står och brummar utan rotation, men jag har märkt att den har bytt riktningen alltså när jag startar motorn så ser jag att axeln vill rotera på det hållet jag vill men nåt som inte låter motorn göra detJ Josth skrev:Hur menar du "motorn vill byta riktningen men bara som sagt slirar"? Jag förstår inte riktigt. Om motorn bara står och brummar utan att rotera så fungerar huvudlindningen men inte hjälplindingen som ska se till att motorn roterar. Eller är motorn väldigt tungstartad pga hydraulpumpens motstånd eller lätt att rotera motoraxeln med avstängd motor? Motorn är konstruerad bara för ett lättare startmotstånd/startmoment.
J Josth skrev:Är motorn fristående nu utan motoraxeln inkopplad eller är hydraulpumpen monterad till
Den är fristående och inte monterat till hydraulpumpen, motoraxel går jätte lätt att snurra för handJ Josth skrev: