J Josth skrev:
Är inte bra på att rita bilder men infoga lite text i en av bilderna:
Tittar på dem sen när jag är vid motorn, tusen tack så länge
 
A Angelohjärtat skrev:
Tittar på dem sen när jag är vid motorn, tusen tack så länge
Det ser ut att vara enklast om du skiftar hjälplindningen. Allt ligger väl till för det.
 
Motor med tre kabelanslutningar markerade A, B och C vid lindningar, visar olika skarv- och isoleringspunkter under modifiering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om vi tittar på de tre ställena markerade med A, B,C och vad du ska göra där kan det bli ungefär så här.

A - Här får du skala bort isolerslangen och klippa bort skarvdelen. Detta är då ena änden av hjälplindningen och den du ska skifta plats på med den andra.

B - Sammankoppling för fyra trådar dels blå och röd dels två från lindningarna som ligger i samma isolerslang. Här får du klippa av änden och dela trådarna samt dra av isolerslangen så du kan skilja vilken som är från huvud- respektive hjälplindning där.

C - Här finns som sagt två trådar och med slangen av kan du börja mäta vilken som är ände motsvarande den du särade i pkt A. Detta är då hjälplindningens ändar.

När du hittat rätt kan du trä på slangen igen på den som inte går till hjälplindningen och koppla ihop den med röda och isolera skarven.

Nu har du två blå och två lackisolerade ändar kvar att jobba med. Den du delade i pkt A kopplar du till blå som låg kopplad med de andra i pkt B här finns då redan slang på tråden från lindningen så inget mer än att isolera skarven igen här.

Tråden du fick över i pkt C från hjälplindningen får du ordna lite isolering till och sen skarvar du mot blå från pkt A och isolerar skarven.

Lägg undan ändarna och ordna till allt ungefär som det såg ut innan du klippte upp det bunta ihop med några band så är du klar här sen. Nu har du skiftat riktning och dessutom gjort det möjligt att ändra genom att koppla om i lådan utan att böka inne i motorn.

Hoppas det är någorlunda klart och tydligt i stort sen får du som sagt välja metod för skarvningarna tex lödning och glöm då inte att skrapa av lackisoleringen på ändarna oavsett om du skarvar på annat sätt.
 
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
[bild]
Om vi tittar på de tre ställena markerade med A, B,C och vad du ska göra där kan det bli ungefär så här.

A - Här får du skala bort isolerslangen och klippa bort skarvdelen. Detta är då ena änden av hjälplindningen och den du ska skifta plats på med den andra.

B - Sammankoppling för fyra trådar dels blå och röd dels två från lindningarna som ligger i samma isolerslang. Här får du klippa av änden och dela trådarna samt dra av isolerslangen så du kan skilja vilken som är från huvud- respektive hjälplindning där.

C - Här finns som sagt två trådar och med slangen av kan du börja mäta vilken som är ände motsvarande den du särade i pkt A. Detta är då hjälplindningens ändar.

När du hittat rätt kan du trä på slangen igen på den som inte går till hjälplindningen och koppla ihop den med röda och isolera skarven.

Nu har du två blå och två lackisolerade ändar kvar att jobba med. Den du delade i pkt A kopplar du till blå som låg kopplad med de andra i pkt B här finns då redan slang på tråden från lindningen så inget mer än att isolera skarven igen här.

Tråden du fick över i pkt C från hjälplindningen får du ordna lite isolering till och sen skarvar du mot blå från pkt A och isolerar skarven.

Lägg undan ändarna och ordna till allt ungefär som det såg ut innan du klippte upp det bunta ihop med några band så är du klar här sen. Nu har du skiftat riktning och dessutom gjort det möjligt att ändra genom att koppla om i lådan utan att böka inne i motorn.

Hoppas det är någorlunda klart och tydligt i stort sen får du som sagt välja metod för skarvningarna tex lödning och glöm då inte att skrapa av lackisoleringen på ändarna oavsett om du skarvar på annat sätt.
Tack för din tid du lägger på att beskriva 🙏😃
 
A Angelohjärtat skrev:
Tack för din tid du lägger på att beskriva 🙏😃
Inte är det så mycket tid på detta .Bara bra om du lyckas.

Om du gör som beskrivet får du komma igen när det är klart så tittar vi på hur du ska ändra kopplingen i lådan också för att det ska fungera.
 
  • Gilla
S-foot
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Inte är det så mycket tid på detta .Bara bra om du lyckas.

Om du gör som beskrivet får du komma igen när det är klart så tittar vi på hur du ska ändra kopplingen i lådan också för att det ska fungera.
Ja Jag hoppas det, hör av mig när jobbet är klar inne i lindningen
 
Jag skulle fortfarande vilja veta hur många smala koppartrådar till motorlindningen som kommer fram från skarven i den rödsvartbeiga ledningen? Det borde gå att enkelt se när du öppnar motorn som tidigare då bilderna togs. En, två, tre trådar?
 
J Josth skrev:
Jag skulle fortfarande vilja veta hur många smala koppartrådar till motorlindningen som kommer fram från skarven i den rödsvartbeiga ledningen? Det borde gå att enkelt se när du öppnar motorn som tidigare då bilderna togs. En, två, tre trådar?
Det är två härvändar avslutade där.
 
GK100 GK100 skrev:
[bild]
Om vi tittar på de tre ställena markerade med A, B,C och vad du ska göra där kan det bli ungefär så här.

A - Här får du skala bort isolerslangen och klippa bort skarvdelen. Detta är då ena änden av hjälplindningen och den du ska skifta plats på med den andra.

B - Sammankoppling för fyra trådar dels blå och röd dels två från lindningarna som ligger i samma isolerslang. Här får du klippa av änden och dela trådarna samt dra av isolerslangen så du kan skilja vilken som är från huvud- respektive hjälplindning där.

C - Här finns som sagt två trådar och med slangen av kan du börja mäta vilken som är ände motsvarande den du särade i pkt A. Detta är då hjälplindningens ändar.

När du hittat rätt kan du trä på slangen igen på den som inte går till hjälplindningen och koppla ihop den med röda och isolera skarven.

Nu har du två blå och två lackisolerade ändar kvar att jobba med. Den du delade i pkt A kopplar du till blå som låg kopplad med de andra i pkt B här finns då redan slang på tråden från lindningen så inget mer än att isolera skarven igen här.

Tråden du fick över i pkt C från hjälplindningen får du ordna lite isolering till och sen skarvar du mot blå från pkt A och isolerar skarven.

Lägg undan ändarna och ordna till allt ungefär som det såg ut innan du klippte upp det bunta ihop med några band så är du klar här sen. Nu har du skiftat riktning och dessutom gjort det möjligt att ändra genom att koppla om i lådan utan att böka inne i motorn.

Hoppas det är någorlunda klart och tydligt i stort sen får du som sagt välja metod för skarvningarna tex lödning och glöm då inte att skrapa av lackisoleringen på ändarna oavsett om du skarvar på annat sätt.
Alltså jag vet knappt vad tråden handlar om, men måste bara ge en eloge för ett svar i verklig toppklass! Super!
 
Hur många smala koppartrådar alltså? "Härvändar" tycker jag är lite oklart för mig. Som jag ser det borde hjälplindningen och huvudlindningen löpa ihop i den punkten.
 
J Josth skrev:
Hur många smala koppartrådar alltså? "Härvändar" tycker jag är lite oklart för mig. Som jag ser det borde hjälplindningen och huvudlindningen löpa ihop i den punkten.
Ja två trådar där som ligger ihop med röd och blå. Synd att de inte från början var separat kopplade när det ändå går två vidare ut mot lådan.
 
Blå har ingen koppling till rödsvartbeige ledningen. Det som skiljer är att du antar att huvudlindningen och hjälplindningen löper ihop i punkt B). Jag antar att huvudlindningen och hjälplindningen istället löper ihop i skarven i den rödsvartbeige ledningen. En anledning är att hjälplindningen alltid är kopplad i serie med kondensatorn för att uppnå 90° fasförskjutning. Om man antar punkt B) kommer hjälplindningen att ligga helt parallellt med kondensatorn som det fungerar nu.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
J Josth skrev:
Blå har ingen koppling till rödsvartbeige ledningen. Det som skiljer är att du antar att huvudlindningen och hjälplindningen löper ihop i punkt B). Jag antar att huvudlindningen och hjälplindningen istället löper ihop i skarven i den rödsvartbeige ledningen. En anledning är att hjälplindningen alltid är kopplad i serie med kondensatorn för att uppnå 90° fasförskjutning. Om man antar punkt B) kommer hjälplindningen att ligga helt parallellt med kondensatorn som det fungerar nu.
Ja vi får be TS @Angelohjärtat att öppna upp den skarven också och reda ut det innan motorn sätts ihop så det blir rätt med ändarna ut mot lådan. Vi får ändra stegen för ändringen då så trådar från pkt A söks upp i den skarven i stället.
 
  • Gilla
Angelohjärtat och 1 till
  • Laddar…
Det är inte så att hydralpumpen har ett genomgående hål för motoraxeln? isåfall kan man ju bara sätta motorn på andra sidan av punpen så går den åt rätt håll
 
B bhus2021 skrev:
Det är inte så att hydralpumpen har ett genomgående hål för motoraxeln? isåfall kan man ju bara sätta motorn på andra sidan av punpen så går den åt rätt håll
Ja visst, det kan jag göra fast kanske blir det lite svårt för då måste jag skifta axeln mot kylfläkten och då kylfläkten blåsar inte in, istället fläkten snurras tvärtom så inte det heller kommer fungerar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.