Hej!
Jag undrar om denna Dewalt sågmotorn går att koppla om från enfas till trefasanslutning.
Tre kablar går ner motorn. Den vita är kopplad över kondensatorn.
Ett kopplingsschema på motorn visar 4 olika inkopplingar. Kan någon av dessa fyra vara en trefasinkoppling?
För mig är detta ren grekiska. Jag förstår inte skillnaden mellan dom 4 olika sätten att koppla.
Förhoppningsvis finns det någon här på forumet som kan reda ut begreppen!
Har tagit lite bilder på det hela.
Bild 1. Kablarna in i motorn.
Bild 2. Märkskylt.
Bild 3. Kondensatorn.
Bild 4. Hela dokumentationen.
Bild 5. Koppling 1.
Bild 6. Koppling 2.
Bild 7. Koppling 3.
Bild 8. Koppling 4.
Bild 9. Ingen aning.
Med vänlig hälsning, Dag
Jag undrar om denna Dewalt sågmotorn går att koppla om från enfas till trefasanslutning.
Tre kablar går ner motorn. Den vita är kopplad över kondensatorn.
Ett kopplingsschema på motorn visar 4 olika inkopplingar. Kan någon av dessa fyra vara en trefasinkoppling?
För mig är detta ren grekiska. Jag förstår inte skillnaden mellan dom 4 olika sätten att koppla.
Förhoppningsvis finns det någon här på forumet som kan reda ut begreppen!
Har tagit lite bilder på det hela.
Bild 1. Kablarna in i motorn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 2. Märkskylt.
Logga in
Skapa konto
Bild 3. Kondensatorn.
Logga in
Skapa konto
Bild 4. Hela dokumentationen.
Logga in
Skapa konto
Bild 5. Koppling 1.
Logga in
Skapa konto
Bild 6. Koppling 2.
Logga in
Skapa konto
Bild 7. Koppling 3.
Logga in
Skapa konto
Bild 8. Koppling 4.
Logga in
Skapa konto
Bild 9. Ingen aning.
Logga in
Skapa konto
Med vänlig hälsning, Dag
Utan att titta på ritningarna så skulle jag säga nej. Har du bara tre ledare ner i motorn så är det inte en trefasmotor invändigt. Varför vill du koppla om till trefas?
Edit: Bilderna verkar visa en trefasig startapparat med kontaktor och motorskydd samt start/stoppknappar. Vad har den med din motor att göra? Vad är det för produkt?
Edit: Bilderna verkar visa en trefasig startapparat med kontaktor och motorskydd samt start/stoppknappar. Vad har den med din motor att göra? Vad är det för produkt?
Hej @Höghus!
Jag har ingen annan bild. Att få en bild av hur det ser ut nedanför hålet är en mycket större operation.
Då behöver sågmotorn demonteras och skruvas på. Nu sitter det ganska tight till.
Jag trodde i min enfald att man skulle kunna de det utifrån kopplingsschemat. Så lite begriper jag!
Går det inte så gåt det inte. Då går jag såga med den som den är.
Dag
Jag har ingen annan bild. Att få en bild av hur det ser ut nedanför hålet är en mycket större operation.
Då behöver sågmotorn demonteras och skruvas på. Nu sitter det ganska tight till.
Jag trodde i min enfald att man skulle kunna de det utifrån kopplingsschemat. Så lite begriper jag!
Dag
Vilken modell är det? Jag har en 1370 och den är det 3-fasmotor på.stigen skrev:
Hej @Höghus!
Dag
/Höghus
Det du visar på bilderna av din maskin har inget med de olika schemorna att göra som sagt visar de en kontaktorkoppling med bimetallmotorskydd och knappar för start-stopp-reset skydd. Märkskylten tyder också på en ren enfasmotor om man ser till spänning och märkström så knappast möjligt att köra trefas och åtminstone inte med vårt nät 400/230 V.stigen skrev:
Hej @Höghus!
Dag
Till elektrikerna i tråden, vad skulle hända om man kopplade in 2 faser i stället för fas + kondensator?
Brukar kondensatorlindingen vara annorlunda area/varv än lindningen för 1 fas?
Funkar det borde det ju ge bättre vridmoment än enfasig drift.
/Höghus
Brukar kondensatorlindingen vara annorlunda area/varv än lindningen för 1 fas?
Funkar det borde det ju ge bättre vridmoment än enfasig drift.
/Höghus
Det blir inte bra av två skäl.Höghus skrev:
Dels är lindningarna i en enfasmotor av denna typen lagda för 90 grader fasförskjutning och som kommer av att kondensatorn ligger med i kretsen för hjälplindningen och vid två faser skulle det matas vid 120 grader.
Dels är som i Dags fall lindningen avsedd ligga i serie med kondensatorns reaktans dvs i häradet 150 ohm som begränsar strömmen i den delen till runt 1 A och huvudlindningen ca: 4 A så med fas över den ganska snabbt varmt och haveri förutom den sämre prestandan pga 120 grader i stället för avsedda 90 grader.
Om man tycker att en 1-fas motor har fått dålig kraft så kan man prova att byta ut kondensatorn som kanske tappat en del av sin prestanda. Är man inte så rädd om motorn kan man också prova med en lite aningen större kondensator.