8 016 lĂ€st ·
77 svar
8k lÀst
77 svar
Elverk i preppermode
Det hittade hem tillslut! đđ
Nu fÄr vi se nÀr det packas upp, tur jag bestÀllde en flaska olja samtidigt.. första gÄngen skulle man tydligen "rengöra systemet" med olja.. och byta olja efter 5 timmars anvÀndning.
FrÄgade min nya AI kompis hur man skulle göra
- - -
Oljebyte: SÄ tömmer du maskinen efter 5 timmar
NÀr elverket har gÄtt sina första 5 timmar ska den första inkörningsoljan ur. Eftersom motorn sitter monterad inuti en skyddande ram kan det vid en första anblick se ut som att oljan kommer att grisa ner hela maskinen nÀr man skruvar ur pluggen, men Champion har en smart lösning för detta.
- - -
Bra o veta đ€
TACK för tipsen i trÄden.. bra o tÀnka pÄ vissa saker innan man köpte!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu fÄr vi se nÀr det packas upp, tur jag bestÀllde en flaska olja samtidigt.. första gÄngen skulle man tydligen "rengöra systemet" med olja.. och byta olja efter 5 timmars anvÀndning.
FrÄgade min nya AI kompis hur man skulle göra
- - -
Oljebyte: SÄ tömmer du maskinen efter 5 timmar
NÀr elverket har gÄtt sina första 5 timmar ska den första inkörningsoljan ur. Eftersom motorn sitter monterad inuti en skyddande ram kan det vid en första anblick se ut som att oljan kommer att grisa ner hela maskinen nÀr man skruvar ur pluggen, men Champion har en smart lösning för detta.
- VĂ€rm upp motorn (Viktigt!): Starta elverket och lĂ„t det gĂ„ i 5â10 minuter sĂ„ att motorn blir varm. Varm olja Ă€r mycket mer lĂ€ttflytande och tar med sig de mikroskopiska metallpartiklarna ut mycket bĂ€ttre Ă€n kall, seg olja.
- Ăppna serviceluckan: StĂ€ng av elverket och skruva loss den gula oljestickan.
- AnvÀnd oljetrÄget/rÀnnan: I verktygspÄsen som följde med i kartongen ligger det en liten gul eller svart plastrÀnna (ett avlÄngt plasttrÄg). Denna rÀnna skjuter du in under motorns avtappningsbult (som sitter precis under hÄlet för oljestickan). RÀnnan leder ut oljan förbi maskinens bottenplatta.
- Skruva ur pluggen: SÀtt ett grunt kÀrl (t.ex. en gammal avklippt plastdunk eller en glassbytta) under rÀnnan utomhus. Skruva loss avtappningsbulten med en fast nyckel (ofta 10 mm eller 12 mm).
- Tippa maskinen lÀtt: LÄt all olja rinna ut i rÀnnan. Tippa elverket ytterst lite mot dig i slutet sÄ att Àven de sista dropparna kommer ut.
- à termontera och fyll pÄ: Torka rent, skruva tillbaka bulten (dra Ät ordentligt men utan att övervÄlda gÀngorna) och fyll pÄ 0,6 liter av din nya, frÀscha 1-litersolja genom hÄlet för stickan.
- - -
Bra o veta đ€
TACK för tipsen i trÄden.. bra o tÀnka pÄ vissa saker innan man köpte!
Besserwisser
· VĂ€stra Götalands
· 11 329 inlĂ€gg
Ja, jag har inte lÀst hela trÄden, men det Àr riktigt att alla roterande maskiner mÄr mycket bra av tidiga oljebyten. NÀr jag jobbade pÄ SKFs forskningslaboratorium för mÄnga decennier sedan sÄ hade man just avslutat forskning om det hÀr, och det visar sig att allt (ja sÄ nÀr att vi kan sÀga det iaf) slitage pÄ lagerytor kommer frÄn metalpartiklar som valsas ner i dem. Dessa leder till spÀnningskoncentrationer (stress concentrations) som till slut leder till utmattning och haveri.
Under de första driftstimmarna sÄ cirkulerar lösa partiklar frÄn tillverkningen och partiklar bryts Àven loss frÄn de nyss bearbetade ytorna. SÄ byte efter 2-5 timmar, men Ätminstone 10 timmar, nÄgon gÄng vid 50-100 timmar, och sedan som vanligt leder till avsevÀrt lÀgre slitage i det lÄnga loppet.
Man hade i experiment genom att montera lager i renrumsmiljö helt eliminerat lagerslitage och fick dem att hÄlla "för evigt" dvs den raka linjen i lagernomogrammet vek av och nÄdde aldrig utslitning/haveri-nivÄn.
Sedan sÄ Àr det bra att ha i Ätanke just att de hÀr smÄ generatorerna specar ganska frekventa oljebyten om man kör dem kontinuerligt som vid strömavbrott. De flesta tÀnker pÄ brÀnsle, men man behöver, om man skall följa manualen, ocksÄ ganska mycket olja och plats att göra av med spilloljan. Det Àr nÄgot som de flesta inte tÀnker pÄ, eller tar höjd för.
Under de första driftstimmarna sÄ cirkulerar lösa partiklar frÄn tillverkningen och partiklar bryts Àven loss frÄn de nyss bearbetade ytorna. SÄ byte efter 2-5 timmar, men Ätminstone 10 timmar, nÄgon gÄng vid 50-100 timmar, och sedan som vanligt leder till avsevÀrt lÀgre slitage i det lÄnga loppet.
Man hade i experiment genom att montera lager i renrumsmiljö helt eliminerat lagerslitage och fick dem att hÄlla "för evigt" dvs den raka linjen i lagernomogrammet vek av och nÄdde aldrig utslitning/haveri-nivÄn.
Sedan sÄ Àr det bra att ha i Ätanke just att de hÀr smÄ generatorerna specar ganska frekventa oljebyten om man kör dem kontinuerligt som vid strömavbrott. De flesta tÀnker pÄ brÀnsle, men man behöver, om man skall följa manualen, ocksÄ ganska mycket olja och plats att göra av med spilloljan. Det Àr nÄgot som de flesta inte tÀnker pÄ, eller tar höjd för.
Man fick med olja till första "5-timmarsbytet" iaf.. !lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, jag har inte lÀst hela trÄden, men det Àr riktigt att alla roterande maskiner mÄr mycket bra av tidiga oljebyten. NÀr jag jobbade pÄ SKFs forskningslaboratorium för mÄnga decennier sedan sÄ hade man just avslutat forskning om det hÀr, och det visar sig att allt (ja sÄ nÀr att vi kan sÀga det iaf) slitage pÄ lagerytor kommer frÄn metalpartiklar som valsas ner i dem. Dessa leder till spÀnningskoncentrationer (stress concentrations) som till slut leder till utmattning och haveri.
Sedan köpte jag 1 l till pÄ en gÄng nÀr jag köpte el-verket
SĂ„ dĂ„ har jag iaf att fylla/byta ut nĂ„n gĂ„ng till đ
GÀller bara o komma ihÄg att det ska göras ocksÄ..
Klicka hÀr för att svara