Frågan är denna.
I lite reservanda härhemma.. ("preppermode" och strömavbrottsmode)
Vad, eller hur kraftfullt elverk behöver man egentligen ha för att kunna driva
I övrigt räknar jag med att man kan tända någon lampa ibland, ladda mobilen osv om det behövs.
Om ni ska försöka förklara något elmässigt, tänk på inte använda för avancerade ord haha.. inte så inne på elområdet!
Om jag förstått det rätt, så är de flesta maskinerna" bara riktigt belastande när man startar dem och kompressorn går igång ? (iaf frysarna som var de jag kikade in mig på först).. sedan drar de eg inte så mycket ström?
Vattenpump.. antar jag drar ungefär likvärdigt hela tiden - medan den väl används/pumpar? (men hur mycket är det?)
Tvättmaskin.. har jag nada koll på eg, mer än att det är ju bara när den väl tvättar som den drar något..
Nåja.. vad kan man klara sig på måntro?
I storlek på elverk?
Är okej att man inte kan starta/göra allt samtidigt kanske jag ska tillägga
Kan planera lite.. tex starta upp frysarna innan jag koppar på vattenpumpen eller tvättmaskinen (dock bra om frysarna kanske kan gå samtidigt som annat.. )
Någon tanke / tips?
I lite reservanda härhemma.. ("preppermode" och strömavbrottsmode)
Vad, eller hur kraftfullt elverk behöver man egentligen ha för att kunna driva
- 2 frysboxar (nyare modeller)
- 1 kylskåp (nyare)
- Vattenpump (enfas)
- Ev en tvättmaskin.. (nån gång i veckan i värsta fall)
I övrigt räknar jag med att man kan tända någon lampa ibland, ladda mobilen osv om det behövs.
Om ni ska försöka förklara något elmässigt, tänk på inte använda för avancerade ord haha.. inte så inne på elområdet!
Om jag förstått det rätt, så är de flesta maskinerna" bara riktigt belastande när man startar dem och kompressorn går igång ? (iaf frysarna som var de jag kikade in mig på först).. sedan drar de eg inte så mycket ström?
Vattenpump.. antar jag drar ungefär likvärdigt hela tiden - medan den väl används/pumpar? (men hur mycket är det?)
Tvättmaskin.. har jag nada koll på eg, mer än att det är ju bara när den väl tvättar som den drar något..
Nåja.. vad kan man klara sig på måntro?
I storlek på elverk?
Är okej att man inte kan starta/göra allt samtidigt kanske jag ska tillägga
Någon tanke / tips?
Jag valde ett litet elverk på 1800 W, just för att kunna klara det allra nödvändigaste - kyl, frys, cirkulationspump, laddare och kanske lite belysning. Tvättmaskinen lär jag dock få klara mig utan och vattenpumpen sitter hos grannen.
Frysboxen drar bara ca. 100W när kompressorn går, men som du säger behövs det betydligt mer i startögonblicket.
Frysboxen drar bara ca. 100W när kompressorn går, men som du säger behövs det betydligt mer i startögonblicket.
Vad är det för vattenpump? Pumpautomat?
Sitter lite i liknande funderingar, men vi har istället valt att köpa en större inverter att koppla på batterier.
Den ska klara 2000W kontinuerligt, och 4000W kortvarigt.
Vår pumpautomat har märkeffekt 1300W, men drar spontant betydligt mer vid start..
I ditt fall skulle jag sikta mot ett 3-fas aggregat
Sitter lite i liknande funderingar, men vi har istället valt att köpa en större inverter att koppla på batterier.
Vår pumpautomat har märkeffekt 1300W, men drar spontant betydligt mer vid start..
Frysboxar och kylskåp är enkelt. De drar inte så mycket. Titta på märkeffekten och lägg samman. Alla kan ju gå på en gång ibland men kommer knappast att starta samtidigt.
Tvättmaskin är en lite större förbrukare. Men den är en "snäll" last. Du kan titta på maskinens effekt och välja elverk så att den har lite mer än tvättmaskinens effekt.
Vattenpumpen är det som eventuellt kan bli problem. Om den är försedd med mjukstart kan du även där dimensionera efter märkeffekten och lägga på lite. Har den inte mjukstart kan du behöva välja ett elverk som har mycket mer än pumpens märkeffekt.
Sedan kommer ju problemet att du inte kan köra tvättmaskinen utan att vattenpumpen är igång. Och därmed kan du inte säkert veta att inte pumpen startar när tvättmaskinens värmeelement är igång.
Tvättmaskin är en lite större förbrukare. Men den är en "snäll" last. Du kan titta på maskinens effekt och välja elverk så att den har lite mer än tvättmaskinens effekt.
Vattenpumpen är det som eventuellt kan bli problem. Om den är försedd med mjukstart kan du även där dimensionera efter märkeffekten och lägga på lite. Har den inte mjukstart kan du behöva välja ett elverk som har mycket mer än pumpens märkeffekt.
Sedan kommer ju problemet att du inte kan köra tvättmaskinen utan att vattenpumpen är igång. Och därmed kan du inte säkert veta att inte pumpen startar när tvättmaskinens värmeelement är igång.
Hur mycket kan de dra i startögonblicket då?C cpalm skrev:Jag valde ett litet elverk på 1800 W, just för att kunna klara det allra nödvändigaste - kyl, frys, cirkulationspump, laddare och kanske lite belysning. Tvättmaskinen lär jag dock få klara mig utan och vattenpumpen sitter hos grannen.
1800 W.. betyder det att det är hmm vid "kontinuerlig" drift? och att den tar lite mer temporärt i början? (har sett att det verkar skilja om man läser "texten" på elverken)
Vad cirkulerar i din cirkulationspump? (funderar på om det är något jag måste ha i åtanke). Vi har cirkulationspumpar.. en i varje hus.. båda tillhör värmesystemet (på varsitt vis).
Men jag räknade inte med att våran VP kommer kunna vara igång vid "elbrist"
Nu blev det lite komplicerat..GoForIt skrev:
Vad är det för vattenpump? Pumpautomat?
Jag har två olika.. (en i varje hus)
Det är eg den i andra huset som kanske är "intressantare".. MEN jag vill gärna veta något om vår pump i detta hus också!
Dessa bilder är från vår pump i huset:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Ska tilläggas att där har vi också en hydrofor på hm 3-400 l.
Andra husets pump, får jag försöka skicka ut maken o fota / titta på sen
Det är en annan variant.. som jag inte kommer på vad den kallas just nu (suck).. den pumpar upp vattnet lite mer direkt.. när man väl använder det.. ingen större förvaringstank däremellan, men nått litet i strorlek som en cirkulationspump
- - -
Vad menas med inverter i sammanhanget?
- - -
UPDATE:
Bild på andra pumpen..
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
oh.. DET hade jag inte ens tänkt på 😳 att tvättmaskinen också ska ha vatten (dvs från pumpen..). Lurigt! Hade funkat i vårt hus kanske.. där vi har en hydrofrortank som rymmer en del vatten och inte kräver att pumpen går igång så ofta..A Avemo skrev:Frysboxar och kylskåp är enkelt. De drar inte så mycket. Titta på märkeffekten och lägg samman. Alla kan ju gå på en gång ibland men kommer knappast att starta samtidigt.
MEN.. i det huset där vi har tvättmaskinen, så har vi inte den lösningen (än iaf..)
Hur vet man om en vattenpump har mjukstart eller ej?
Mycket bra frågor. Finns säkert någon tumregel som jag inte känner till, men annars är det nog sånt man måste testa sig fram till. Elverket har en viss "svängmassa" som gör att det klarar startströmmar som transient överstiger märkeffekten, men spänningsdippen får ju inte bli så stor så att motorn inte orkar starta.Snigla skrev:
Ja, det är cirkulationspumpen till värmen/radiatorerna.Snigla skrev:
Det är iallafall målbilden. Var tvungen att slänga ut vedpannan då den hade rostat sönder och letar (fortfarande) efter en ny (begagnad) till ett försvarbart pris.Snigla skrev:
Att låta en bensinmotor gå kontinuerligt på 3000 rpm för att ha tillgång till el drar en förfärlig massa bensin. Så om det är små saker man vill hålla igång kan man ha ett större batteri och en växelriktare för att inte behöva köra elverket hela tiden. Eftersom det låter som att du vill ha möjligheten att driva dessa saker i flera dagar tror jag inte det blir realistiskt med bara en batterilösning. Hur tänkte du göra med bensin? Underskatta inte hur mycket det går åt.Snigla skrev:
Det finns även elverk med inbyggd inverter som kan gå ner i varv vid låg belastning och därmed inte får lika extrem bränsleförbrukning. Dessa är dock dyrare.
Det ser inte ut att vara någon mjukstart på någon av de pumparna. Den blå pumpen har en märkström på 5,5 A. Jag har ingen stor erfarenhet av att köra elmotorer från elverk. Men skaffar du ett elverk som tillfälligt kan belastas med 3 kW borde du vara hemma. Kanske 2 kW också.Snigla skrev:
Jag kikade på ett elverk som verkade ganska ok i förbrukning (jämfört med vissa andra som jag snabbkikade på) .. men allt beror ju lite på prisklass vs vad man får.. (även då förbrukningen)A Avemo skrev:Att låta en bensinmotor gå kontinuerligt på 3000 rpm för att ha tillgång till el drar en förfärlig massa bensin. Så om det är små saker man vill hålla igång kan man ha ett större batteri och en växelriktare för att inte behöva köra elverket hela tiden. Eftersom det låter som att du vill ha möjligheten att driva dessa saker i flera dagar tror jag inte det blir realistiskt med bara en batterilösning. Hur tänkte du göra med bensin? Underskatta inte hur mycket det går åt.
Det finns även elverk med inbyggd inverter som kan gå ner i varv vid låg belastning och därmed inte får lika extrem bränsleförbrukning. Dessa är dock dyrare.
- 25 % (0,675 kW): 0,98 l/h / 20,4 h
- 50 % (1,35kW): 1,06 l/h / 18,9 h
- 75 % (2,025 kW): 1,41 l/h / 14,2 h
- 100 % (2,7 kW): 1,73 l/h / 11,6 h.
Det kommer troligen också komma upp en tråd om en-två solceller samt batterie snart
👍A Avemo skrev:
Intressant att du hittade uppgift om förbrukning vid flera belastningar. Var hittade du det?Snigla skrev:
Det är ju bara du som kan avgöra hur länge du vill att det skall kunna fungera. Men med kyl och frys i drift lär det ju gå mest hela tiden. Och om du vill kunna använda en tvättmaskin antar jag att du tänker dig i alla fall en vecka. En liter per timme i en vecka innebär 168 liter. Var och hur skall du förvara ett par hundra liter bensin?
Håller med @Avemo här. Frågan om bränsleförsörjning kan man inte ignorera om man tänkte köra kontinuerlig drift. Likaså olja och filter som vanligtvis skall bytas var 100:e timme, och i ärlighetens namn även kvaliteten på elverket - från långtidstester verkar det klart att långtifrån alla verk klarar detta.A Avemo skrev:
Av just den anledningen valde jag själv ett dieselverk. Att lagra större mängder diesel är rätt oproblematiskt, bensin däremot är en helt annan femma.
Om jag inte räknat helt snett får du en verkningsgrad på ca 6% vid 25% last och 12-15% vid högre last.Snigla skrev:
Jag kikade på ett elverk som verkade ganska ok i förbrukning (jämfört med vissa andra som jag snabbkikade på) .. men allt beror ju lite på prisklass vs vad man får.. (även då förbrukningen)
Vet ju inte riktigt vad som är bra o dåligt, eller hur stort man eg behöver. Därför jag kollar runt o undrar lite..
- 25 % (0,675 kW): 0,98 l/h / 20,4 h
- 50 % (1,35kW): 1,06 l/h / 18,9 h
- 75 % (2,025 kW): 1,41 l/h / 14,2 h
- 100 % (2,7 kW): 1,73 l/h / 11,6 h.
Det kommer troligen också komma upp en tråd om en-två solceller samt batterie snarti samma anda som denna tråd
För det är också något som står på "min lista"
👍
Det blir dyra kWh av den bensinen.
Jag har liknande funderingar men lutar åt ett kombielverk på gas och bensin. Lagra gasol länge bör vara lättare än bensin.