Hej,

Har idag endast solpaneler (11.5 kWp) med en Huawei SUN2000-10KTL-M1 växelriktare.

Jag vill kunna köra ödrift för att ha värme i huset när elnätet är utslaget.

Har ni något förslag på en trefasväxelriktare som stöder ödrift, som kan kopplas till 10-15 kWh batterilager (gärna från samma tillverkare som för växelriktaren) och som jag kan koppla in ett elverk till för att ladda batterierna?

Idén är inte att ha ett massivt batterilager som ska driva huset, istället låter jag elverket sköta det genom att ladda batterierna.

M maleks skrev:
Hej,

Har idag endast solpaneler (11.5 kWp) med en Huawei SUN2000-10KTL-M1 växelriktare.

Har ni något förslag på en trefasväxelriktare som stöder ödrift, som kan kopplas till 10-15 kWh batterilager (gärna från samma tillverkare som för växelriktaren) och som jag kan koppla in ett elverk till för att ladda batterierna?

Idén är inte att ha ett massivt batterilager som ska driva huset, istället låter jag elverket sköta det genom att ladda
Lösningen beror nog på vilket värmesystem du har och hur länge du vill ha denna backup gående

M maleks skrev:
Hej,

Idén är inte att ha ett massivt batterilager som ska driva huset, istället låter jag elverket sköta det genom att ladda batterierna.
Solis verkar ha både generatoringång och ARt för ödeift. Det finns olika batterier till den som funkar samt går att koppla till Tibber med river pulse o man vill det.

H Håbbe01 skrev:
Lösningen beror nog på vilket värmesystem du har och hur länge du vill ha denna backup gående
Har frånluftsvärmepump med golvvärme och radiatorer.
Jag vill ju att den ska gå så länge det finns diesel att få tag på till elverket.

• Gilla
knightjocke
  • Laddar…
M maleks skrev:
Har frånluftsvärmepump med golvvärme och radiatorer.
Jag vill ju att den ska gå så länge det finns diesel att få tag på till elverket.
Inte helt lätt o hitta någon hybridväxlare som även stödjer ö-drift. Goodwee 15k ET är en sådan en stödjer ej frekvenstyrda värmepumpar. Huawei har inga, alls vad jag hittar. Angående batteri så har goodwee ett högvoltsbatteri som enbart laddas via elnätet/solcell och stödjer inte generator drift.
Skulle nog vara enklare att köra offgrid lösning med elnätet som backup istället

• Gilla
maleks
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.