A Avemo skrev:
Intressant att du hittade uppgift om förbrukning vid flera belastningar. Var hittade du det?

Det är ju bara du som kan avgöra hur länge du vill att det skall kunna fungera. Men med kyl och frys i drift lär det ju gå mest hela tiden. Och om du vill kunna använda en tvättmaskin antar jag att du tänker dig i alla fall en vecka. En liter per timme i en vecka innebär 168 liter. Var och hur skall du förvara ett par hundra liter bensin?
Här var en variant :) med ett märke jag kände till (men som inte nödvändigtvis innebär att de gör just elverk bra / prisvärda!). Det var bra att de ändå lagt ut lite siffror på förbrukningen.. de flesta andra jag kikade på verkade ha mindre tankar, men typ dra mer..

https://www.jula.se/catalog/verktyg...ner/elverk/bensindrivna-elverk/elverk-026523/

Hade jag haft tillfälle (och ork och mod..) hade jag velat testa frysarna. Jag vet ju att de håller frysningen i ett par dygn utan el.. om man inte springer o öppnar (undrar om det inte rent av var 36 timmar eller nått 🤔) och vi har haft den iaf ett dygn utan att något direkt mjuknat eller tinat..

Skulle velat mäta upp (med termometer) när det väl börjar "tappa för mycket" grader.. och börjar tina på riktigt.. lite nyfiken är jag allt på hur man skulle kunna förhala tillförseln av el (i kris) utan att det blir för mycket problem för frysen eller innehållet!

Att förvara 168 l bensin är lite knepigt!
Man får väl inte ens ha 20 l på gården utan tillstånd typ..

Men som jag nämnde... det kommer komma en tråd om ett par sol-celler med batterifråga också så småningom.. och det skulle kunna lösa vissa "frysfrågor" också.. under lite längre tid (mer praktiskt/ekonomiskt).

MEN det hindrar inte att jag vill ha ett litet elverk ändå :)

K Klass0n skrev:
Om jag inte räknat helt snett får du en verkningsgrad på ca 6% vid 25% last och 12-15% vid högre last.
Det blir dyra kWh av den bensinen.

Jag har liknande funderingar men lutar åt ett kombielverk på gas och bensin. Lagra gasol länge bör vara lättare än bensin.
Jag vet att man inte får lagra hur mycket bensin som helst på gården.. men hur är det med gasol? Hur mycket sånt får man ha..

(minns inte vem som begränsade bensinen dock.. om det var nått "lagmässigt" eller om det var försäkringsbolaget?)

Verkningsgrader lät avancerat hehe.. litar på att det är dyra KWh om du säger det :)

Snigla Snigla skrev:
Frågan är denna.
I lite reservanda härhemma.. ("preppermode" och strömavbrottsmode)

Vad, eller hur kraftfullt elverk behöver man egentligen ha för att kunna driva
  • 2 frysboxar (nyare modeller)
  • 1 kylskåp (nyare)
  • Vattenpump (enfas)
  • Ev en tvättmaskin.. (nån gång i veckan i värsta fall)

I övrigt räknar jag med att man kan tända någon lampa ibland, ladda mobilen osv om det behövs.

Om ni ska försöka förklara något elmässigt, tänk på inte använda för avancerade ord haha.. inte så inne på elområdet!

Om jag förstått det rätt, så är de flesta maskinerna" bara riktigt belastande när man startar dem och kompressorn går igång ? (iaf frysarna som var de jag kikade in mig på först).. sedan drar de eg inte så mycket ström?

Vattenpump.. antar jag drar ungefär likvärdigt hela tiden - medan den väl används/pumpar? (men hur mycket är det?)

Tvättmaskin.. har jag nada koll på eg, mer än att det är ju bara när den väl tvättar som den drar något..

Nåja.. vad kan man klara sig på måntro?
I storlek på elverk?

Är okej att man inte kan starta/göra allt samtidigt kanske jag ska tillägga :) Kan planera lite.. tex starta upp frysarna innan jag koppar på vattenpumpen eller tvättmaskinen (dock bra om frysarna kanske kan gå samtidigt som annat.. )

Någon tanke / tips? :)
Köp ett dieselelverk FischerPanda gör tysta och effektiva. Finns både trefas och enfas samt de justerar självt hur motorn arbetar vid olika effektuttag.

C
Snigla Snigla skrev:
hur är det med gasol? Hur mycket sånt får man ha..
Samma problem med gasol, max 60 liter utan tillstånd från MSB, och med diverse restriktioner för förvaringsplats.

Diesel är enda alternativet, 10 000 liter, även om behållare över 1 000 liter skall anmälas och regelbundet besiktigas.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Ang elverk.
Jag har ett trefas med ett 230 1-fas uttag, ett trefasuttag och lite annat.

Inte så bra att lägga alla 1-fasförbrukare på en fas. Kyl, frysar, belysning mm, mm. Ja, ni vet.

Blir en ordentlig snedbelastning om jag samtidigt har en tyngre 3-fas last.

- Kopplar elverket med de tre faserna till en liten byggcentral. Inget till enfasuttaget.

- Då har jag möjlighet att dela 1-fasbelastningarna nåt så när jämnt.

Trefas till djupborrade pumpen, som är största förbrukaren, när den går.

- Fått matningen till pumpen kopplad via en vanlig väggfast trefasuttag via gummikabel och handske av en elektriker.
Så även dess kontaktor och motorskydd.

Kopplar vi strömavbrott in pumpen via tre-faskabel till byggcentralen i stället.

Nu har jag skyddat generatorn i elverket

Värme via stor täljstensugn.

Redigerat:
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Bensin blir snabbare dåligt med tiden än diesel. Som många redan sagt, sikta på er som drivs med diesel.

tommib
Jag rekommenderar Martins tråd. Den är väldigt lång men tar upp många av sakerna man behöver tänka på.

https://www.byggahus.se/forum/threads/elavbrott-hur-gor-man-klarar-man-en-vecka.403877/

Ang bensin/diesel/gasol så är prisskillnaden rätt stor på ett bensinelverk av någorlunda kvalitet och ett motsvarande diesel. Vikten också. Man ska nog tänka rätt noga på hur lång tid man tänker sig att klara på det man har hemma, det sticker snabbt iväg i pris och komplexitet.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Det kommer troligen också komma upp en tråd om en-två solceller samt batterie snart :P i samma anda som denna tråd :) För det är också något som står på "min lista" :)
Du kan fortsätta på denna tråden, de flesta växelriktare har idag en off-grid lösning. Antingen en kontakt rakt in i växelriktaren som du får dra förlängningssladd till, eller så kan du bygga till ren off-grid där växelriktaren kopplar över husets hela behov (eller de säkringar du valt) på batterierna.

Kör själv med förlängningssladd-lösningen, man får många timmar för kyl/frys/kokplatta på 40kWh förutsatt att batteriet då är fulladdat.

U Upp skrev:
Bensin blir snabbare dåligt med tiden än diesel. Som många redan sagt, sikta på er som drivs med diesel.
På vilket vis?
Och över hur lång tid?

H Hybro skrev:
På vilket vis?
Och över hur lång tid?
Oktantalet försämras och den börjar suga åt sig kondens.
Bensin ska kunna lagras 3-12 mån beroende på lagringssätt men man ska ha i åtanke att det är en färskvara.

Ja herregud....Tack för din erfarenhet. Måste tappa ur allt jag har med en gång!

Bilen har stått stilla 3 månader.

Förresten vart kommer kondensen ifrån? Nåt man får med på köpet, när man köper bil?

Redigerat:
K Klass0n skrev:
Oktantalet försämras och den börjar suga åt sig kondens.
Bensin ska kunna lagras 3-12 mån beroende på lagringssätt men man ska ha i åtanke att det är en färskvara.
Man skall inte överdriva det heller. Jag är nyfiken på varifrån informationen om oktantalet kommer. Men för småmotorer av typen som används i elverk är det helt irrelevant då de inte kräver något högt oktantal.

En förutsättning för att bensinen skall kunna dra åt sig fukt är att fukten finns där. Förvarar man bensin i slutna dunkar kommer inte fukten in och bensinen kan inte dra åt sig den.

Min erfarenhet är att om bensinen stått i bränsletanken till en småmotor under ett år så kan den bli svårstartad. Pratar vi slutna dunkar håller det mycket längre.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Förvara man bensin i plastdunkar så är dom 'dragiga' - dvs. de lättare kolvätena (bla. butan och isobutan, som kan finnas i ganska hög nivå i vinterbensin) diffunderar sakta ut genom plasten och det fraktionerar sakta och de tyngre beståndsdelarna ökar sakta i de som är kvar och fukten diffunderar in i dunken - är det mackbesin (E5) så finns lite metanol inblandat som binder fukten så det kommer inte vara några rullande droppar av kondensvatten som det var förr i nästan alla bensintankar i bilar.

Har man riktiga plåtdunkar - typ jerry/jeep-dunkar eller de gamla röda 'no-stop' i 5 och 10 liters storlek som var vanliga på 60 och 70-talet så är innehållet betydligt mer stabilt, speciellt om de hållas fyllda och det är bara lite luft i dessa då dunkarna är gastäta och ingen utbyte med omgivningen vare sig med luft, fukt eller lättare fraktioner av bränslet. Med dessa dunkar behöver man heller inte ha olika dunkar om de skall hålla E85 eller E5 som med de alltid mer eller mindre diffusions-läckande plastdunkarna (dvs. att en reservdunk i plast i bilen så kommer det alltid lukta en smula bensin när man sedan öppna och kliver in i bilen när den är inslängd i bilen, speciellt under sommartid - det är diffusionsläckan genom plasten som märks och förklaringen varför bensin håller dåligt över tiden när de är förvarade länge i plastdunkar)

Akylatbesin har bättre hållbarhet för att de _inte_ innehåller någon etanol och att de har mer selektiv fraktionering vid tillverkning och mycket av aromaterna är borta.

Det är aromaterna som gör avgaserna mer elaka när dessa gått igenom motorn då dessa molekylformer är mer stabila och har svårare att brytas upp av hettan under förbränningen och brinna upp med den korta tiden som förbränningen sker i en bensinmotor (och en tunn film efter innerytorna i cylindern brinner inte alls för att de aldrig får upp värmen tillräckligt) och lite av det blir kvar i avgaserna i mer eller mindre halvt uppbräckta molekyler i former som kanske inte är så hälsosamma att andas in.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Förvara man bensin i plastdunkar så är dom 'dragiga' - dvs. de lättare kolvätena (bla. butan och isobutan, som kan finnas i ganska hög nivå i vinterbensin) diffunderar sakta ut genom plasten och det fraktionerar sakta och de tyngre beståndsdelarna ökar sakta i de som är kvar och fukten diffunderar in i dunken - är det mackbesin (E5) så finns lite metanol inblandat som binder fukten så det kommer inte vara några rullande droppar av kondensvatten som det var förr i nästan alla bensintankar i bilar.

Har man riktiga plåtdunkar - typ jerry/jeep-dunkar eller de gamla röda 'no-stop' i 5 och 10 liters storlek som var vanliga på 60 och 70-talet så är innehållet betydligt mer stabilt, speciellt om de hållas fyllda och det är bara lite luft i dessa då dunkarna är gastäta och ingen utbyte med omgivningen vare sig med luft, fukt eller lättare fraktioner av bränslet. Med dessa dunkar behöver man heller inte ha olika dunkar om de skall hålla E85 eller E5 som med de alltid mer eller mindre diffusions-läckande plastdunkarna (dvs. att en reservdunk i plast i bilen så kommer det alltid lukta en smula bensin när man sedan öppna och kliver in i bilen när den är inslängd i bilen, speciellt under sommartid - det är diffusionsläckan genom plasten som märks och förklaringen varför bensin håller dåligt över tiden när de är förvarade länge i plastdunkar)

Akylatbesin har bättre hållbarhet för att de _inte_ innehåller någon etanol och att de har mer selektiv fraktionering vid tillverkning och mycket av aromaterna är borta.

Det är aromaterna som gör avgaserna mer elaka när dessa gått igenom motorn då dessa molekylformer är mer stabila och har svårare att brytas upp av hettan under förbränningen och brinna upp med den korta tiden som förbränningen sker i en bensinmotor (och en tunn film efter innerytorna i cylindern brinner inte alls för att de aldrig får upp värmen tillräckligt) och lite av det blir kvar i avgaserna i mer eller mindre halvt uppbräckta molekyler i former som kanske inte är så hälsosamma att andas in.
För att dra några slutsatser av detta kan man väl säga två saker.

1. Om du skall förvara bensin en längre period. Gör det i täta behållare.

2. Om du har gammal bensin och undrar om den är användbar. Tanka den i en motor och se om den startar. Går motorn igång och fungerar som den skall så var inte bensinen för gammal.

C
A Avemo skrev:
För att dra några slutsatser av detta kan man väl säga två saker.
I praktiken går man väl inte och köper 100-tals liter bensin för att kasta bort den när den blivit gammal.

Om man ignorerar det faktum att det är förbjudet och en seriös brandfara kan man naturligtvis ordna med något system där man hela tiden omsätter bensinen, men det verkar synnerligen opraktiskt att löpande hålla på och slabba med bensindunkar hemma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.