C cpalm skrev:
Bästa med sällanprylar är att köra slut på bensinen i tanken (dvs inte fylla på mer än nödvändigt vid t.ex. provkörning), eller åtminstone stänga ner dem genom att stänga av bränslekranen inför avställning. Så att man minimerar mängden bränsle som blir stående i systemet. Om man inte kör på alkylat då.
Hej
Bra synpunkt
Vid testkörning kan man se till att man fyller lämplig volym och kör tills tanken är tom

När det tex blir strömavbrott och man inte vet hur länge generatorn skall arbeta då är det lämpligt att man inte har bränsle som försvårar starten av elverket nästa gång

Det sägs att det kan vara säkrast att använda akrylat hela tiden om man vill vara säker på att undvika driftbekymmer

Har nog bestämt att det kommer införskaffas ett / en
Inverterelverk Champion The Mighty Fusion 93001i-EU-SC 3000W

Det borde täcka vårt "krisande behov" utan att snåla så att säga.. och ja, det blev kanske ett snäppet dyrare elverk än planen från början var.. innan jag stack in näsan i området ;)

Men lite tankar och inputs här i tråden fick mig att kolla lite utanför det jag började med (samt att tänka på annat sätt).

Hade varken tänkt på inverter.. gasol eller disel innan! Det jag stött på (och andra jag känner haft) var liksom bensin elverk.. punkt!

Sedan nämnde ni lite alternativ och påpekade även problemet (som jag eg visste om) med förvaring av bensin och .. åtgången av bensinen!

Såå.. jag kollade ett steg längre! Jag började utforska nästa blad i boken.. och föll som en fura för hybridvarianten.. som både hade bensin och gasol!

För oss i praktiken innebär det att vi också införskaffar en 10 kg gasolflaska att komplettera med för lagring.. vi har redan 2 st 5 kg för grill/pizzaugn/platta (och gasolbrännare).

10 kg bör kunna köra elverket (25%) i uppemot 19-20 timmar tror jag (?)

.. och om vi nu skaffar ett par solceller inkl batteri (2-3 kWh).. så kommer elverket kunna fylla upp/på:

Med 1000W laddeffekt på ett 2,5 kWh batteri (som är halvtomt = 1,25 kWh kvar att fylla):
  • Ca 1,5–2 timmar för att toppa upp från halvtomt
  • Ca 3–4 timmar från i princip tomt
Ungefär sägs det (vet inte riktigt själv hur man räknar på den saken, men om det lät fel.. säg till så jag vet..men det lät "rätt".. :) )

Är det en bra "plan".. investering måntro?

(elverket var billigare på Granngården än bygghemma.. och så vitt jag kunde se var det samma.. letade efter finstilta små bokstäver.. för det brukar sällan vara billigare där.. men hittade inget konstigt.. kan iof nyttja prisgarantin som bygghemma har.. men känns på nått vis bättre att gå till granngården.. om det ändå är billigare.. än att beställa online - även om man får det till samma pris)

Tillägg: Storleken, ljudnivån och möjligheten till att ladda datorpylarna var ingen nackdel heller..

TILLÄGG TVÅ: Jag såg nu att även om bilderna var lika.. osv så verkar det saknas ett DF = dualfuel => det var skillnad på dem alltså! Därför den var billigare. 14795 kr kostade "rätt variant" på granngården.

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Det sägs att det kan vara säkrast att använda akrylat hela tiden om man vill vara säker på att undvika driftbekymmer
Har du möjligen problem med autocorrect? Alkylat skall det vara och inte akrylat.

Strängt taget är det väl inte när det körs som är problemet utan när det lagras i den icke slutna tanken. Kör man tills den självdör är det inga problem med mackbensin heller. Men alkylat är ju trevligare både för att den är stabilare vid lagring under icke optimala förutsättningar och för att det inte luktar lika mycket när man använder den.

Snigla Snigla skrev:
Med 1000W laddeffekt på ett 2,5 kWh batteri (som är halvtomt = 1,25 kWh kvar att fylla):
  • Ca 1,5–2 timmar för att toppa upp från halvtomt
  • Ca 3–4 timmar från i princip tomt
Ungefär sägs det (vet inte riktigt själv hur man räknar på den saken, men om det lät fel.. säg till så jag vet..men det lät "rätt".. :) )
I grunden är det enkelt. Ger generatorn 1 kilowatt i 2,5 timmar så producerar det 1 * 2,5 = 2,5 kilowattimmar. Men sedan tar det i praktiken oftast längre tid för att laddaren inte håller full effekt hela tiden.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Har du möjligen problem med autocorrect? Alkylat skall det vara och inte akrylat.

Strängt taget är det väl inte när det körs som är problemet utan när det lagras i den icke slutna tanken. Kör man tills den självdör är det inga problem med mackbensin heller. Men alkylat är ju trevligare både för att den är stabilare vid lagring under icke optimala förutsättningar och för att det inte luktar lika mycket när man använder den.
Hej
Jo jag gillar autocorrect😉
Naturligtvis så tänker jag på långtidslagringen och att man kommer ihåg att köra tanken tom

Man bör se till att man tänker igenom vad ett strömavbrott kan innebära i förändring i dagsrutinen och den stress om då kan uppstå så att man underlättar att agera p ett bra sätt

A Avemo skrev:
I grunden är det enkelt. Ger generatorn 1 kilowatt i 2,5 timmar så producerar det 1 * 2,5 = 2,5 kilowattimmar. Men sedan tar det i praktiken oftast längre tid för att laddaren inte håller full effekt hela tiden.
Hej
Jag har anpassat så att min laddning av batterierna belastar elverket med ca 70 % av märkeffekt
Då är jag snäll med generatorn och har lite reservkapacitet kvar
Även bränsleförbrukningen per kW är låg vid den lasten

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Elverkets effekt är :
- Effekt (P), kont.: 2,8 kW
- Effekt (P), max: 4,5 kW

Men räknade laddningen på 1000 w.. men kan man styra det?
Om man har mer "kraft" kvar.. så att säga
.. eller är det någon begränsning på något annat ?.. typ batterierna?

*undrar*

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag har anpassat så att min laddning av batterierna belastar elverket med ca 70 % av märkeffekt
Då är jag snäll med generatorn och har lite reservkapacitet kvar
Även bränsleförbrukningen per kW är låg vid den lasten
Såg ditt inlägg efter jag postade mitt..
Det går alltså att styra hur mycket man pytsar in...?

Snigla Snigla skrev:
Men räknade laddningen på 1000 w.. men kan man styra det?
Om man har mer "kraft" kvar.. så att säga
.. eller är det någon begränsning på något annat ?.. typ batterierna?
Om laddaren och batterierna klarar av det är det säkert bäst att göra som @Martin Lundmark föreslår och belasta generatorn till 70%. Om det är möjligt beror på såväl laddare som batterier och generator.

Snigla Snigla skrev:
Såg ditt inlägg efter jag postade mitt..
Det går alltså att styra hur mycket man pytsar in...?
Hej

Det var en planeringsfråga
Jag har valt att köpa tre batteriladdare till mina tre parallellkopplade lifepo4 batterier på ca 15kWh tillsammans

Varje laddare ger 30 A (kan reduceras till 50%) och med spänningsfall och förluster i laddarna räknar jag på ca 15 V

90*15=1 350 W

Laddarnas styrning kopplas genom bluetooth ihop Genom att välja hur många laddare jag kopplar in styr jag laddningen

Skulle något gå sönder så har jag tre separata laddare/batterier som även går att dela upp i tre separata system framöver

Tre blå batteriladdare monterade på väggen med kopplade kablar och display, bredvid en blå inverter i ett trångt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om laddaren och batterierna klarar av det är det säkert bäst att göra som @Martin Lundmark föreslår och belasta generatorn till 70%. Om det är möjligt beror på såväl laddare som batterier och generator.
Beror på vad för laddare men många laddare har ganska dålig power-factor (effektfaktor som också inkluderar övertonsströmmar för att strömmen inte dras i sinusform från elnätet) vilket gör att bensingenerator med inverter-steg kan ofta bara kan leverera runt 60% av sin märkeffekt och det går inte att få ur mer och det har att göra med att laddarna ofta inte har några speciellt bra effekt-korrigerings-kretsar på sin matning, och drar inte strömmen i ren sinusform mm. och generatorn har inte förmåga att kunna ge tillräckligt med ström i period-topparna utan det blir mer eller mindre periodtopps-klippta vågformer och med det lägre genomsnittlig överförd effekt.

Då kan man få 'rolig drag-kamp mellan laddarna om det är flera inkopplade till samma elverk att när den ena laddaren drar mer ström för att batteriet har lägre spänning, så minskar strömmen på den andra laddaren och det utan att elverket varna för överströmmar eller stänger av sig.

Har provat det vid en vistelser på en fäbod i någon vecka och skulle ladda med 3 st större (100Ah) 12V blyackar och hade 3 ganska strömstarka laddare och upptäckte att laddströmmen minskade ju fler laddare som var inkopplade och det var helt klart bensinverkets förmåga att leverera ström som gjorde att laddarna inte fick tillräckligt med ström i sig för att kunna ladda fullt oberoende av varandra trots att laddarnas sammanlagda effekt var mycket väl inom elverkets kontinuerliga angivna effektklass...

X xxargs skrev:
Beror på vad för laddare men många laddare har ganska dålig power-factor (effektfaktor som också inkluderar övertonsströmmar för att strömmen inte dras i sinusform från elnätet) vilket gör att bensingenerator med inverter-steg kan ofta bara kan leverera runt 60% av sin märkeffekt och det går inte att få ur mer och det har att göra med att laddarna ofta inte har några speciellt bra effekt-korrigerings-kretsar på sin matning, och drar inte strömmen i ren sinusform mm. och generatorn har inte förmåga att kunna ge tillräckligt med ström i period-topparna utan det blir mer eller mindre periodtopps-klippta vågformer och med det lägre genomsnittlig överförd effekt.

Då kan man få 'rolig drag-kamp mellan laddarna om det är flera inkopplade till samma elverk att när den ena laddaren drar mer ström för att batteriet har lägre spänning, så minskar strömmen på den andra laddaren och det utan att elverket varna för överströmmar eller stänger av sig.

Har provat det vid en vistelser på en fäbod i någon vecka och skulle ladda med 3 st större (100Ah) 12V blyackar och hade 3 ganska strömstarka laddare och upptäckte att laddströmmen minskade ju fler laddare som var inkopplade och det var helt klart bensinverkets förmåga att leverera ström som gjorde att laddarna inte fick tillräckligt med ström i sig för att kunna ladda fullt oberoende av varandra trots att laddarnas sammanlagda effekt var mycket väl inom elverkets kontinuerliga angivna effektklass...
Hej Avemo

Jag planerade och valde mina komponenter med omsorg för att erhålla säker drift vid en reservkraftsituation. Då är det viktigt att utrustningen fungerar och att man har viss redundans om något händer.

Komponenterna har köpts in när priserna varit låga.

Men det var intressanta iakttagelser du gjorde.

X xxargs skrev:
Intressant. Var det ett inverterelverk? Jag tror att problem med att spänningen distorderas av olinjära laster så att funktionen på dessa störs är ett problem som är ännu större om elverket inte har inverter. Men oavsett elverk så kommer en liten motordriven generator att ha en väldigt mycket högre impedans än man normalt har från elnätet. Och det ställer till med problem ibland.

Avemo: jo det var ett billigt inverterverk.

Men det är problem generellt att elverk är inte strömstarka om de fortfarande skall vara släpbara då strömförmåga och vikt hänger väldigt mycket ihop - eller om man vill, strömförmågan bestäms av magnetflöde som trycks på polskorna och blir aldrig högre än motsvarande det magnetfält som skapas i ankaret (vars produkt kan räknas som Amperervarv) och sedan delat med antal varv i statorlindningarna som blir resulterande strömmen i kabeln. Många varv, liten ström (men hög spänning när lindningen är öppen), få varv, mycket ström men låg spänning när lindningen är öppen - Ampere-varv produkten är konstant.

Statorströmmen är mot-strömmen eller reaktions-strömmen om man vill, som skall hindra att magnetfältet från ankaret/rotorn skall tränga in i statorns polskor (när lindningarna i statorn kan fritt leda ström) och därför kan strömmen aldrig blir mer än precis vad som motsvarar flödet som trycker på i magnetfältet från rotorn/ankaren (och omvänt med central stator när man har permanentmagneter i svänghjul som motorcykel/mopeds generator, som också många inverter verk är konstruerade på samma sätt, att strömmen kan aldrig bli starkare är magnetflödet som producerar i permanentmagneterna, genom antal lindningsvarv i statorn)

Försöker man dra mer ström än vad generatorn kan producera så agerar generator som en strömgenerator med mycket hög impedans och helt enkelt stannar på den strömstyrkepunkten oavsett om spänningen är 5 Volt eller 150 Volt över lindningen som när det tex. skall ladda upp tomkörda resovarkondingar till en inverterdrivsteg, och hinner det bara ladda upp till 150 Volt istället för 300 Volt (som vid lägre last) för att strömmen är begränsad ur generatorn så kommer invertersteget att leverera mindre med effekt med lägre toppspänning men utan att något upplevs som överlastat - eftersom det inte är en överlast strömmässigt - däremot en underspänning.

---

Och det är viktigt att prova grejorna i de olika scenarion - och tillräckligt länge.

I mitt fall med ovanstående övning att ladda dessa 100 Ah-batterier att använda (billiga) elverket i många timmtal med medelhög belastning, drog en del olja (men utan att det syntes något av det i avgaserna) och till slut löste oljevakten ut och elverket stannade och var i situationen att bensin fanns det - men rätt sorts olja att fylla på i motorn!?? - det var lite pinsamt att man glömt den detaljen och det var inte riktigt nästgårds heller att handla...

Redigerat:
  • Gilla
Martin Lundmark och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.