7 497 läst ·
73 svar
7k läst
73 svar
Elverk i preppermode
Min erfarenhet i ämnet rör sig endast om motorsågar och gammal bensin. Hittade en halv dunk som stått kanske 1,5 - 2 år. Oerhört svårstartat. Har för mig att jag hällde ut den igen och sen blandade ny och gammal bensin och då funkade det.A Avemo skrev:Man skall inte överdriva det heller. Jag är nyfiken på varifrån informationen om oktantalet kommer. Men för småmotorer av typen som används i elverk är det helt irrelevant då de inte kräver något högt oktantal.
En förutsättning för att bensinen skall kunna dra åt sig fukt är att fukten finns där. Förvarar man bensin i slutna dunkar kommer inte fukten in och bensinen kan inte dra åt sig den.
Min erfarenhet är att om bensinen stått i bränsletanken till en småmotor under ett år så kan den bli svårstartad. Pratar vi slutna dunkar håller det mycket längre.
Förhoppningsvis inte. Men min poäng är att bensin inte blir gammal så lätt som många verkar tro. Jag har aldrig slängt bensin av den enda orsaken att den var gammal. Jag har använt den till motorer och det har fungerat även när bensinen var gammal.C cpalm skrev:
Jag håller fullständigt med.C cpalm skrev:
Precis. Svårare än så behöver man inte göra det.K Klass0n skrev:
Varsågod!H Hybro skrev:
Vad gäller bilar så är det nog få som har vakuum och inte luft i tanken.
Ja det kan fällas ut små mängder vatten i tanken och nej det är nog inte ett problem annat än i undantagsfall (långa perioder stillastående med tom tank).
Jag startade t.ex mormors 740 efter att den blivit stående nåt år och den hoppade igång.
Vad gäller TS fundering (som jag trodde din fråga handlade om) så var det ju huruvida bensin är lagringsstabilt och det verkar inte så när man försöker läsa på.
Problemet med kondens i bensinen är ju något som trots allt var värre för länge sedan innan man började blanda etanol i den. Tack vare etanolen kan en mindre mängd vatten blanda sig i bensinen utan att fällas ut som droppar på botten. Det är antagligen därför man så sällan behöver använda karburatorsprit nuförtiden.K Klass0n skrev:Vad gäller bilar så är det nog få som har vakuum och inte luft i tanken.
Ja det kan fällas ut små mängder vatten i tanken och nej det är nog inte ett problem annat än i undantagsfall (långa perioder stillastående med tom tank).
Jag startade t.ex mormors 740 efter att den blivit stående nåt år och den hoppade igång.
Det är en blandning av flera kolväten som förångas olika lätt. Så om det inte förvaras lufttätt kommer de mest lättflyktiga delarna att dunsta först. Då kan motorn bli svårstartad. Men det brukar inte bli ett jätteproblem i praktiken vilket du märkte med mormors 740.K Klass0n skrev:
Nä, tillverkarnas uppgifter på 3 månader eller vad det brukar vara kan man ta med en nypa salt. Kör själv gashybrid och har i perioder tankat bensin ca. 1 gång per år utan några som helst problem.A Avemo skrev:
Men även om den håller ett par år så är det ju ett problem i det perspektivet vi diskuterar här, där man gärna skulle vilja att bränslelagret håller "för evigt", eller åtminstone ett par decennier.
Jag har just beställt ett dieselelverk från Bauhaus. Jag har tidigare haft ett liknande men det följde med sommarstugan när jag sålde den. Verket jag nu beställt är ett "ELVERK SCHEPPACH SG5200 5000W DIESEL" Pris 14995:-. Anledningen till detta stora elverk är att jag har en trefaspump som MÅSTE fungera vid längre elavbrott. Att notera är att detta verk INTE har inverterteknik. Sålunda tänker jag inte köra mina datorer eller annan ömtålig teknik via detta verk. För kyl och frys duger det dock. Såvitt jag testade med mitt gamla verk i alla fall. För datorer och liknande kommer jag ha en enklare UPS med batterier. Som jag kan mata/ladda med ström från elverket. Att tänka på att elverket ska jordas på lämpligt sätt.
Energimyndigheten en utmärkt hemsida där man testar olika elverk.
https://www.energimyndigheten.se/ef...ester-a-o/test-av-reservelverk-2022-och-2023/
Energimyndigheten en utmärkt hemsida där man testar olika elverk.
https://www.energimyndigheten.se/ef...ester-a-o/test-av-reservelverk-2022-och-2023/
Var det inte Snowrider via Mcxpress som bromsade en motor körd på bensin som lagrats i 2 år i en lada med tanklocket liggande löst påskruvat på dunken! Dvs dunken var inte ens riktigt försluten.
Motorn sörplade snällt i sig soppan och levererade precis samma effekt som på färsk soppa om jag inte minns fel.
Allt bränsle jag haft som varit av tveksam kvalitet har blandats med färskt bränsle och körts i nått mindre nogräknat fordon.
Sista sämsta skvätten får gräsklipparn.
Motorn sörplade snällt i sig soppan och levererade precis samma effekt som på färsk soppa om jag inte minns fel.
Allt bränsle jag haft som varit av tveksam kvalitet har blandats med färskt bränsle och körts i nått mindre nogräknat fordon.
Sista sämsta skvätten får gräsklipparn.
Min angreppspunkt är att för beredskapens skull bör man som punkt ett tänka igenom hur man klarar sig utan el. När man är klar över det kan man om man vill lyxa till det lite med att ha ett elverk att starta någon timme då och då.C cpalm skrev:Nä, tillverkarnas uppgifter på 3 månader eller vad det brukar vara kan man ta med en nypa salt. Kör själv gashybrid och har i perioder tankat bensin ca. 1 gång per år utan några som helst problem.
Men även om den håller ett par år så är det ju ett problem i det perspektivet vi diskuterar här, där man gärna skulle vilja att bränslelagret håller "för evigt", eller åtminstone ett par decennier.
Att hänga upp hela sin beredskap på att man när ett strömavbrott inträffar har ett elverk hemma, det startar snällt och man har hemma eller kan snabbt få hem hundratals liter bensin verkar inte som en bra lösning tycker jag. Att bensin åldras och att man inte får lagra så mycket hemma är bara två små detaljer som bidrar till att det är en dålig idé.
Det har också betydelse om bränslet lagras i plastdunkar eller i plåtdunkar/jeep-dunkar, då de sistnämnda läcker ytterst lite bränslegaser och därmed liten risk att soppan fraktionerar till en tyngre blandning när de lättaste kolvätena avgår först.
bensin - speciellt vinterbensin har högre nivå av inblandand N-butan och Iso-butan och andra mer kort-kedjade kolväten för att bensinen skall vara startbara i förgasarmotorer även i starkare kyla, och det är de som försvinner först i otäta bränsleförvaringar och även diffunderar genom plasten i sakta mak när man har bränslebehållare gjorda i plast
Vill man få bort etanolens eventuella påverkan i handelsbensin (E5, vilket kan slå hårt på mässingsdetaljer mm. då etanol kan oxideras till ättika och ättika gillar koppar och gör att tex. ärgning av mässingsdetaljer hundrafaldigas och mer som i inkrom i förgasare) så bör maskiner som ställs undan köra en sista skvätt med akylatbensin för att få bort det sista av handelsbensinen ur förgasare mm.
Akylatbensin är också förmodligen mer lagringstålig än handelsbensin, ja så länge de förvaras i plåtdunkar och inte plastdunkar.
bensin - speciellt vinterbensin har högre nivå av inblandand N-butan och Iso-butan och andra mer kort-kedjade kolväten för att bensinen skall vara startbara i förgasarmotorer även i starkare kyla, och det är de som försvinner först i otäta bränsleförvaringar och även diffunderar genom plasten i sakta mak när man har bränslebehållare gjorda i plast
Vill man få bort etanolens eventuella påverkan i handelsbensin (E5, vilket kan slå hårt på mässingsdetaljer mm. då etanol kan oxideras till ättika och ättika gillar koppar och gör att tex. ärgning av mässingsdetaljer hundrafaldigas och mer som i inkrom i förgasare) så bör maskiner som ställs undan köra en sista skvätt med akylatbensin för att få bort det sista av handelsbensinen ur förgasare mm.
Akylatbensin är också förmodligen mer lagringstålig än handelsbensin, ja så länge de förvaras i plåtdunkar och inte plastdunkar.
Även om bensin åldras så är det väl det lilla bekymret i en nödsituation. Man filtrerar det bränsle man hittar eller redan har i tanken så man inte får in skräp i maskinen. Sen startar man med startgas eller en skvätt frisk bensin i luftfiltret. 20 år gammalt bränsle är inga problem om man tänker sig för lite . På ett elverk som stått några år så finns det nog annat att bekymra sig för såsom läckande bensinkranar och bränsleslangar. Kärvande reglage.
6 gånger märkströmmen.C cpalm skrev:Mycket bra frågor. Finns säkert någon tumregel som jag inte känner till, men annars är det nog sånt man måste testa sig fram till. Elverket har en viss "svängmassa" som gör att det klarar startströmmar som transient överstiger märkeffekten, men spänningsdippen får ju inte bli så stor så att motorn inte orkar starta.
Ja, det är cirkulationspumpen till värmen/radiatorerna.