7 489 läst ·
73 svar
7k läst
73 svar
Elverk i preppermode
Generellt kommer ett dieseldrivet inte att vara fullt så ineffektivt. Fortfarande väldigt dyra kWh. Men inte lika dyra som med bensin.Snigla skrev:
De dieseldrivna finns inte lika små. De är både fysiskt större för samma effekt och det finns inte för lika låg effekt.
Diesel tål antagligen lagring bättre än bensin.
Gasol har jag inte någon större kunskap om. Jag gissar att det är dyrast i drift eftersom bränslet är dyrast. Gasolen åldras inte av lagring. Det känns lite nischat. Så det kanske är litet utbud och högt pris på generatorerna.
För o kasta mig rakt in i en solcell / batterifråga då...
Hur ska man tänka på lagring (kapacitet).. och stabilitet.. för samma område som jag nämnt innan? off the grid.. för att driva frysar och vattenpump.. framför allt?
Hur många solceller behöver man? (känns som jag eg behöver mer lagring än direktverkande solel så att säga?)
..och vilken sorts batteri behövs? LiFePO4 var rekommendationen jag fick (vet inte riktigt vad det batteriet är bra el dåligt för.. men det var framtidens slitstarka stabila batteri typ?) .. frågan är väl också hur många batterier/storlek?
(om jag förstod det hela rätt kan man också använda elverket för att ladda upp batteriet en mörk dag?.. o således inte behöva ha det/elverket på heltid den dagen..)
Ska väl nämna att poängen med detta.. är inte att sätta ett helt solcellstak - eller i den prisklassen!
Utan för att ha en liten självförsörjande del ifall något händer..
Intressant o kolla lite på området!
Hur ska man tänka på lagring (kapacitet).. och stabilitet.. för samma område som jag nämnt innan? off the grid.. för att driva frysar och vattenpump.. framför allt?
Hur många solceller behöver man? (känns som jag eg behöver mer lagring än direktverkande solel så att säga?)
..och vilken sorts batteri behövs? LiFePO4 var rekommendationen jag fick (vet inte riktigt vad det batteriet är bra el dåligt för.. men det var framtidens slitstarka stabila batteri typ?) .. frågan är väl också hur många batterier/storlek?
(om jag förstod det hela rätt kan man också använda elverket för att ladda upp batteriet en mörk dag?.. o således inte behöva ha det/elverket på heltid den dagen..)
Ska väl nämna att poängen med detta.. är inte att sätta ett helt solcellstak - eller i den prisklassen!
Intressant o kolla lite på området!
LiFePo4 , liksom andra lithiumbatterier klarar att användas mellan 0-100% laddning (med optimum mellan 20-80%) utan att ta skada som ett blybatteri.Snigla skrev:
För o kasta mig rakt in i en solcell / batterifråga då...
Intressant o kolla lite på området!![]()
De kan dessutom laddas snabbt vilket kan vara värdefullt både om man kör elverk och solcell.
Trist med strålande sol eller dånande elverk om ett trött blybatteri vägrar ta emot strömmen. Lithiumbatteriet sväljer allt det matas med, inom vissa gränser naturligtvis. Men normalt laddas alla sorter på mindre än timmen, med extrema exempel på ner på 6 minuter.
Alla olika batterier har sina egenheter, just LiFePo4 kan användas ner mot -20°C men får inte laddas vid minusgrader. Då förkortas livslängden avsevärt. De anses brandsäkra till skillnad från sina kusiner med högre spänning per cell.
Det här med laddning...jag kan nämna ett exempel när jag bytte ut ett trött blybatteri ur bilen. Det var dåligt men startade bilen vid -12° utan någon hjälp. Direkt efter start laddade det 8A. Efter 13 minuter tog det emot 2A.
Jag lyfte i ett LithiumTitanateOxidbatteri och direkt efter start tog det emot 128A.
Efter ca 20 minuter tog det fortfarande emot runt 70A.
Det här är jämförelse mellan typ lika stora batterier.
Alla typer av lithiumbatterier kräver korrekt laddspänning och balancering mellan cellerna för att må bra och vara säkra. Är man själv inte batterinörd så ser man till att en kunnig säljare levererar ett paket med laddare och batteri som passar ihop. Eller ser till att solcell / generator med utrustning passar batteriet.
Som okunnig ska man nog undvika lågpriserbjudanden med knapphändig info.
Fick ett tips på "storlek".. och jag undrar helt sonika om det låter ok? (rimligt)
Eller om det är för bra eller för dåligt.. för det mindre behovet jag räknat på/med..
Behov – frys, pump vid behov + ladda mobil/dator ibland och kanske en lampa...
Rimlig storlek:

Eller om det är för bra eller för dåligt.. för det mindre behovet jag räknat på/med..
Behov – frys, pump vid behov + ladda mobil/dator ibland och kanske en lampa...
Rimlig storlek:
- 400–600W solpaneler
- 2–3 kWh batteri
- Enkel hybrid-inverter eller t.ex. ett färdigt system som EcoFlow eller Bluetti med solpaneler kopplade till
Någon som vet något om, eller har någon åsikt om detta (dessa) elverk?
Länk större: https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/elmaterial-och-energi/reservel-och-nodel/elverk-och-generator/inverterelverk-champion-generators-the-mighty-fusion-dual-fuel-3000w/
Fanns också i en mindre variant.. (svårt att veta vad man behöver..)
Länk mindre: https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/elmaterial-och-energi/reservel-och-nodel/elverk-och-generator/inverterelverk-champion-generators-dual-fuel-the-mighty-atom/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Länk större: https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/elmaterial-och-energi/reservel-och-nodel/elverk-och-generator/inverterelverk-champion-generators-the-mighty-fusion-dual-fuel-3000w/
Fanns också i en mindre variant.. (svårt att veta vad man behöver..)
Logga in
Skapa konto
Länk mindre: https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/elmaterial-och-energi/reservel-och-nodel/elverk-och-generator/inverterelverk-champion-generators-dual-fuel-the-mighty-atom/
Även detta (som är snäppet dyrare) undrar jag om någon vet något om.. har en åsikt om 
Det är eg kanske lite över min budget för saken (men ja.. jag kanske kan förhandla om priset på annat håll så det kan vara värt att ha i åtanke)
(screenprint från bygghemma.se)
Det är eg kanske lite över min budget för saken (men ja.. jag kanske kan förhandla om priset på annat håll så det kan vara värt att ha i åtanke)
Logga in
Skapa konto
(screenprint från bygghemma.se)
De två första går att använda både med bensin och gasol, vilket lät "som en bra sak" (fler möjligheter..)C cpalm skrev:
Alla tre tror jag var av "invertermodell" vilket kanske inte är nödvändigt för allt (?) men kan vara bra om man vill ladda lite datorer/mobiler osv (?).. det var väl antagligen beroende på det som man hamnade ett snäpp upp i pengaligan..
Fördelen med dem alla tre är att de verkar vara i rimlig storlek och ljudnivå..
Honda i sig är ju ofta ett lite dyrare (bra) märke.. så det skulle inte förvåna mig om den varit dyrare.. (och beroende på när de lanserades först.. så kan de ju ha nått nytt kommande och då kan ju priserna sjunka ibland)
honda-verken är erkänt bra - det man också ofta ser på mat-truckarna är också Kipor, typ IG2000 - i stort sett identisk kopia av hondaverket fast gul färg.
med andra ord titta på vilka verk som används av tex mat-truckarna då elverken är en del businessen med många drifttimmar och får inte krångla för ofta.
med andra ord titta på vilka verk som används av tex mat-truckarna då elverken är en del businessen med många drifttimmar och får inte krångla för ofta.
Nu när ni ändå pratat så mycket om bensinens hållbarhetstid - någon som använt "Stabilisator-tillsats" ? det kunde tydligen förlänga livslängden ett par år om inte mer..
Sen ska det väl förvaras rätt i övrigt..
- - -
Kan nämna i bensinens anda att vi oftast har problem med vår åkgräsklippare på vårkanten om vi har bensin kvar i tanken.. (och vi inte använt den sent på hösten).
Lösningen för oss har varit att lära oss haha.. helst tom tank, eller så lite som möjligt.. så man kan fylla på med ny bensin på vårkanten
brukar funka bra, men visst så småningom får man ju fixa bränslefiltret..
- - -
Kan nämna i bensinens anda att vi oftast har problem med vår åkgräsklippare på vårkanten om vi har bensin kvar i tanken.. (och vi inte använt den sent på hösten).
Lösningen för oss har varit att lära oss haha.. helst tom tank, eller så lite som möjligt.. så man kan fylla på med ny bensin på vårkanten
HejSnigla skrev:
Nu när ni ändå pratat så mycket om bensinens hållbarhetstid - någon som använt "Stabilisator-tillsats" ? det kunde tydligen förlänga livslängden ett par år om inte mer..
- - -
Lösningen för oss har varit att lära oss haha.. helst tom tank, eller så lite som möjligt.. så man kan fylla på med ny bensin på vårkantenbrukar funka bra, men visst så småningom får man ju fixa bränslefiltret..
Jag använder Aspen akrylatbränsle som kan förvaras 5 år till elverket
Omsätter dessutom bränslet i gräsklipparen
Då låter det som att du redan har lite koll på problemet. Det blir en helt annan sak att förvara bensinen i en sluten tank. Så om du tömmer tanken på elverket innan det skall stå en tid och förvarar bensin i slutna dunkar borde du klara dig i några år. Och som @Martin Lundmark säger kan du hålla bensinen nyare genom att använda den till gräsklipparen.Snigla skrev:
Lösningen för oss har varit att lära oss haha.. helst tom tank, eller så lite som möjligt.. så man kan fylla på med ny bensin på vårkantenbrukar funka bra, men visst så småningom får man ju fixa bränslefiltret..
Bästa med sällanprylar är att köra slut på bensinen i tanken (dvs inte fylla på mer än nödvändigt vid t.ex. provkörning), eller åtminstone stänga ner dem genom att stänga av bränslekranen inför avställning. Så att man minimerar mängden bränsle som blir stående i systemet. Om man inte kör på alkylat då.
Där har du samlat det mesta och viktigaste för att komma undan stök med små sällankörda bensinmotorer. Nästan torrt i tanken och stoppa med kranen -> problemfritt.C cpalm skrev:Bästa med sällanprylar är att köra slut på bensinen i tanken (dvs inte fylla på mer än nödvändigt vid t.ex. provkörning), eller åtminstone stänga ner dem genom att stänga av bränslekranen inför avställning. Så att man minimerar mängden bränsle som blir stående i systemet. Om man inte kör på alkylat då.
Själv brukar jag testa mina små elverk med 2-3 liter som dessutom får en skvätt förgasarrensningsvätska och körs helt slut. De har iofs bra Hondamotorer och sällan de kräver mer än två ryck så elstarten får vila. Två av dem passerar nu 20-år och kom i drift vid Gudrun.