Hej.
Är på jakt efter ett elverk/inverter jag skall ha till sommarstugan.
Tanken är att ha det som reserv kraft vid strömmaavbrott. Skulle vilja kunna driva 2st separata element på ca 800w och tv och lite smålampor.
Är det någon har som kan rekommendera märke, modell mm
Mvh
Joakim
Är på jakt efter ett elverk/inverter jag skall ha till sommarstugan.
Tanken är att ha det som reserv kraft vid strömmaavbrott. Skulle vilja kunna driva 2st separata element på ca 800w och tv och lite smålampor.
Är det någon har som kan rekommendera märke, modell mm
Mvh
Joakim
instämmer. För värmeproduktion är det i de flesta fall mycket bättre att producera värmen direkt från bränslet än att ta omvägen över el. Det är helt enkelt mycket mer effektivt. I vissa fall kan det ändå vara rimligt med el men det medför en hel del förluster.
En dieselvärmare eller gasvärmare är sannolikt mycket mer effektiv.
En dieselvärmare eller gasvärmare är sannolikt mycket mer effektiv.
Hej.J Joawes78 skrev:
Elverk skall vara mer för drivning av el utrustning vid strömmavbrott. Och element nattetid under strömmavbrottet.
Primära värmekällan då blir självklart kaminen.
Tv och lite smålampor skrev du. Det kan du sköta med ett eller ett par fritidsbatterier (12V). Dock ser jag inte behovet av att ha teve under strömavbrott om jag ska vara ärlig. Det duger bra med en liten LED lampa och en bra bok, eller sällskapsspel om man är flera och vill umgås.J Joawes78 skrev:
Frågan verkar väl mest gälla element nattetid då. TV och lampor håller jag med RoTe, det kanske kan avstås eller köras med batterier. Jag hade nog satsat på att ha ett gäng extra filtar och en liten gasvärmare. Om du är orolig för att köra den när du sover så är ett kolmonoxidlarm en bra grej.
Om du prompt ändå vill ha en rekommendation på ett elverk så är Honda EU22i ett mycket bra elverk. När man tittar på vad anläggningsfirmor har för tillfällig el till byggfuttar och verktyg så är det ofta ett Hondaelverk. Priset är därefter.
Om du prompt ändå vill ha en rekommendation på ett elverk så är Honda EU22i ett mycket bra elverk. När man tittar på vad anläggningsfirmor har för tillfällig el till byggfuttar och verktyg så är det ofta ett Hondaelverk. Priset är därefter.
Jag har ett Honda EU 22i och är extremt nöjd med detta.J Joawes78 skrev:
Går tyst och fint, har även ett autoläge där det anpassar motorgången efter belastningen, så med bara kaminfläkten och några lampor så går det extremt tyst, och ökar först när det behövs.
Inte jättelitet, men ändå mobilt/bärbart.
Har gjort ett separat intag till huset, så att jag inte behöver ha en sladd in genom fönster eller dörr.
Kan även köra kaffebryggaren med det vid strömavbrott....slött men sant 🙃
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förstår inte riktigt varför man behöver el element på natten i SOMMARstugan? Eller pratar vi en fjällstuga mitt i vintern? TS verkar helt inställd på elverk dock så då håller jag med tidigare talare, Honda.
Hej.Hannuse skrev:
Jag har ett Honda EU 22i och är extremt nöjd med detta.
Går tyst och fint, har även ett autoläge där det anpassar motorgången efter belastningen, så med bara kaminfläkten och några lampor så går det extremt tyst, och ökar först när det behövs.
Har gjort ett separat intag till huset, så att jag inte behöver ha en sladd in genom fönster eller dörr.
[bild]
Det är en exakt en sån lösning jag oxå är ute efter.
Hej.RoTe skrev:
Vi pratar en åretrunt stuga i sydnorrland.
Där elavbrott mer vanligt än ovanligt.
Självklart är inte tv det primära utan att köra 2st 220v element nattetid och par lampor då strömmaavbrotten tenderar till att bli dagar.
Det hade varit relevant info i ditt första inlägg, då förstår jag.J Joawes78 skrev:
Var hem till en kund i ett ärende där han hade en snarlik lösning. Otroligt smidigt och något jag ska undersöka möjligheter till. En kompis var nyligen utan värme & el i 4 dygn, boendes relativt centralt i en mindre småstad.Hannuse skrev:
Jag har ett Honda EU 22i och är extremt nöjd med detta.
[bild]
Då hade en sån där lösning varit ypperlig. 👍🏻👍🏻
Honda och Kipor (som i princip är en honda-kopia, i alla fall förr) brukar man se ofta på de rullande gatuköksbilarna och eftersom dessa är en del av deras business så ser man sällan verk av de vanliga gubbdagisarna då de måste ha något som fungerar dag efter dag.
Hondan håller nog måttet kvalitetsmässigt för kontinuerlig drift. Man kommer dock att behöva kliva upp och tanka under natten.J Joawes78 skrev:
Allmänt bör man också tänkt igenom bränsleförsörjningen, ett elverk sörplar några liter per dygn och det är vanskligt att ha stora mängder bensin stående. Plus att elverk i allmänhet oftast skall ha olje + filterbyte var 100:e timme.