P polaris78 skrev:
Mest en teoretisk tanke som i praktiken kvittar

Ägaren som inte hempulat själv har ingen aning om vilka jobb som utförts innan han köpte och exakt om allt är rätt gjort utan alla svarar från sin kunskap. jag vet inte att den elektrikern som kopplat in nåt har gjort fel eller att firman till och med saknade eller fuskade med egenkontrollerna..

För att dömma för osant intygande måste ju du visa att jag kände till felen, men felen kan har varit där redan när jag köpte..

Dessutom är det säljaren som huvudsakligen väljer med mäklaren vad som ska stå i kontraktet , vill du förändra det så kan man som säljare bara svara nej det är det här kontraktet och frågelistan som gäller.. eller så får tvåan i budgivningen köpa för samma bud som dig om du ska krångla..

Jag skulle aldrig intyga nåt i en frågelista som nån kan ifrågasätta eller bevisa är lögn

Eller jag låter dig lägga till dom 2 punkterna men svaret på dom är "vet inte" eller "okänt" eller "så vitt jag vet" eller liknande svar

Att du hittar fel som nån tidigare ägare gjort är inte en lögn från mig
I detta fall kan köparen reklamera enligt köplagen då köparen flyttat in nyligen, men min bedömning är att köparen då skulle förlora. Vissa av de fel som påpekas hade upptäckts vid en enkel undersökning av elsystemet, och det borde i så fall ha följts av en mer omfattande kontroll. Köparen har därför knappast någon möjlighet vid en rättslig prövning. Troligen är även det belopp som skulle krävas lågt i förhållande till köpesumman, och då är praxis att krav avvisas.
Teoretiskt sett kan köparens undersökning ersättas av att man kräver att säljaren ger utfästelser av den typ som anges i inlägg 114, men det är nog mycket ovanligt. Flertalet säljare saknar troligen kompetens för att ge sådana utfästelser.

P
ja alla förnuftiga säljare som har lite koll på hur det brukar krånglas med att bråka om allt möjligt efter köpet kommer mest troligt att vara rätt försiktiga i svaren i frågor av den långtgående typ som inlägg 114 pratar om.. just för att undvika långtgående ofta helt orimliga åtaganden som man ofta särskillt på en lägenhet som oftast har tätare ägarbyten än villor och det kan vara många som pillat i elen under årens lopp..

Man kan bara svara utifrån det man faktiskt vet..

Jag hade lite liknande frågor av en jag sålde hus till. svarade "att vi inte sett några fel eller haft några problem med det under vår tid i bostaden" vägrar av princip att svara på långtgående utfästelser

och när dom frågar varför man svarar undvikande så , ja hur ska jag kunna garantera nåt jag inte har en aning om..

lite samma sak med vägguttag i den här tråden.. vem som sist hade loss ett vägguttag som för 5 år sen byttes av en elfirma,, ja det finns lägenheter som bytt ägare 3 ggr sen dess och det kan vara ommålat och tapetserat lika många ggr och lämnar man bort vissa jobb så kan det vara nån kompis firma som tapetserade om som tog bort uttaget och satt tillbaka ett annat då det råkade bli färg på det och man hade ett i bilen..

Även när man tror sig ha koll så kan det vara på nåt helt annat vis hur uttaget hamnade där felkopplat eller ojordat fast alla andra uttag var jordade osv osv..

Att då lämna långtfående utfästelse att alla eljobb i lägenheten gjorts av elektriker och är rätt utförda och liknande , det har 97% av sveriges bostadsägare inte en aning om

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
T tummahanden skrev:
Hej!

Tack för ditt svar och din beskrivning av dina erfarenheter.

Precis, det är en BRF och vi flyttade in ganska nyligen. Som jag förstår det gäller undersökplikt sådant som man inte måste ta isär saker för att se när det kommer till BRF (Citera mig inte på det). På ytan ser ju allt okej och fint ut. Det är först när man monterar (skruvar) bort diskmaskinen/köksfläkten etc. man ser felen. Men det är helt klart att man är i säljarens händer om man nu måste gå den vägen, men jag förstår nu att reklamation inte är möjlig. Jag trodde faktiskt att det funkade som kvitton på t.ex. vitvaror.

Nåväl. Att anmäla firman till Elsäkerhetsverket är väl kanske det enda jag kan göra som plåster på såren då pengarna ser ut att komma ur min ficka.
Garanti på vitvaror och annat gäller oftast ine, (om någonsin) när du är ägare nummer två. Gäller nästan alltid enbart ursprungsköparen.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
A
X Xaktly skrev:
Garanti på vitvaror och annat gäller oftast ine, (om någonsin) när du är ägare nummer två. Gäller nästan alltid enbart ursprungsköparen.
Bara för att vara lite onödigt övertydlig..
Men om man vill veta vad som gäller i det enskilda fallet? Hur gör man då?

P
D _DE skrev:
Innan alla kränkta elektriker kommer och säger så går det när du anlitar billig arbetskraft så var detta via en av våra stora köksleveratörer och elektriken som hade behörigheter var svensk.
Det var väl bra.
"Elektrikern" som installerade vår tvättmaskin hade knappast "behörighet". Det var samma person som utgjorde ena halvan av leveranslaget, och jag fick hejda honom när han skulle koppla fel i en dosa.
Dessutom var han ryss.

P
A Alex555 skrev:
en populr bra elektriker skulle dra en elkabel i väggen och oväntat var den svår att dra fram - han fick kämpa med mig i evigheter för att trycka fram den 2 våningar- och det är ganska många uttag!
Det är enklare med utanpåliggande kablar …

P
R ReMaxBerea skrev:
Jag är programmerare.
Är din fru hantverkare?

T tummahanden skrev:
Hej!

Jag har flyttat till en lägenhet som renoverades för ett par år sedan. När jag nu börjar kolla lite på elen blir jag tveksam och undrar lite vad ni tycker om följande
  1. Stickdosa ej monterad utan hänger löst inne i köksfläkten
  2. Kablar ej fastsatta i vägg utan hänger från stickkontakter och dosor utan dragskydd bakom tex. kylskåp.
  3. Jordat uttag ej anslutet till jord (!).
  4. Kopplingsdosa för trefas för spis lämnas helt öppen utan någon täckkåpa bakom diskmaskinen.
  5. Zigbeemotagare för taklampa monterad löst hängde i köksfläkt utan något annat skydd.
  6. Lamputtag helt sprucket efter att man dragit ut en kabel ur det (Man ser att de inte har borrat, det är inte ett runt hål)
Jag tänkte kontakta firman som gjort då jag är ganska missnöjd, speciellt på punkt 3) och vill få tillbaka pengarna jag nu måste lägga på elektriker. Men vilka av dessa kan jag argumentera för att de ej är accepterbara och reklamerbara? Vad har firman för ansvar nu efter 5 år?
Är det ingen som ser det uppenbara?
Säljaren köpte lägenheten för fem år sedan, tog dit någon tjockströmsmekaniker som gick igenom lite trasigt och underdimensionerat.

Några år senare ("ett par år sedan") byttes/renoverades köket.

Då lossades kablar och dosor för att kunna komma åt att måla väggen bakom men som så ofta blev de sista procenten inte klara där det inte syns.

Om man inte har tummen helt centralt placerad klamrar man de lösa kablarna på 10 minuter, mindre tid än vad elektrikern skulle använda för att idiotförklara förra elektrikern.
Det lösa uttaget lossar man kåpan på och skruvar fast, det är ju till och med tillåtet om man är ängslig.

Jordat uttag utan skyddsjord kräver mer info. Är det i ett rum där övriga uttagen är ojordade, fortfarande vanligt i gamla BRF:er, så saknar det praktiskt betydelse förutom udda fall där datorer önskar jordade höljen för signalavskärmning. Finns det skyddsjord bakom anslut den och gå vidare. Är rummet ojordat och man är övernitisk, byt uttaget mot ett ojordat och sov bättre.

Vitvarorna kom väl antagligen samtidigt med köket eller senare. I värsta fall har ElGigantens utsände inte fått tillbaka det gamla skruvade locket på trefasuttaget och dragit i förtid. Inge större grej för den som vet i vilken ände av skruvmejseln man skall hålla i.

Det massakrerade "lamputtaget" kan man väl diskutera men byt det, laga det eller låt det vara om det inte sitter farligt till.
ZigBeemottagaren är sannolikt eftermonterad så ta bort den eller sätt den i dosa.

Klart. Gå vidare.

• Älska
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
P
P PerCapita skrev:
Är det ingen som ser det uppenbara?
Är väl ganska många som "sett" just detta...

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
T tummahanden skrev:
Hej!

Jag har flyttat till en lägenhet som renoverades för ett par år sedan. När jag nu börjar kolla lite på elen blir jag tveksam och undrar lite vad ni tycker om följande
  1. Stickdosa ej monterad utan hänger löst inne i köksfläkten
  2. Kablar ej fastsatta i vägg utan hänger från stickkontakter och dosor utan dragskydd bakom tex. kylskåp.
  3. Jordat uttag ej anslutet till jord (!).
  4. Kopplingsdosa för trefas för spis lämnas helt öppen utan någon täckkåpa bakom diskmaskinen.
  5. Zigbeemotagare för taklampa monterad löst hängde i köksfläkt utan något annat skydd.
  6. Lamputtag helt sprucket efter att man dragit ut en kabel ur det (Man ser att de inte har borrat, det är inte ett runt hål)
Jag tänkte kontakta firman som gjort då jag är ganska missnöjd, speciellt på punkt 3) och vill få tillbaka pengarna jag nu måste lägga på elektriker. Men vilka av dessa kan jag argumentera för att de ej är accepterbara och reklamerbara? Vad har firman för ansvar nu efter 5 år?
Är det en bostadsrätt får du vända dig till förra ägaren/föreningen med dina klagomål och hyresrätt till fastighetsägaren. Du kan ju inte höra av dig till firman som gjort jobbet för det var ju inte du som beställde jobbet. Dessutom har du en undersökningsplikt innan köpet så du får snällt betala elektrikern ur egen ficka.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
T tummahanden skrev:
Hej!

Tack för ditt svar och din beskrivning av dina erfarenheter.

Precis, det är en BRF och vi flyttade in ganska nyligen. Som jag förstår det gäller undersökplikt sådant som man inte måste ta isär saker för att se när det kommer till BRF (Citera mig inte på det). På ytan ser ju allt okej och fint ut. Det är först när man monterar (skruvar) bort diskmaskinen/köksfläkten etc. man ser felen. Men det är helt klart att man är i säljarens händer om man nu måste gå den vägen, men jag förstår nu att reklamation inte är möjlig. Jag trodde faktiskt att det funkade som kvitton på t.ex. vitvaror.

Nåväl. Att anmäla firman till Elsäkerhetsverket är väl kanske det enda jag kan göra som plåster på såren då pengarna ser ut att komma ur min ficka.
Då gäller det att du har bevis på att det är firman som gjort jobben felaktigt och kan bevisa det i sak med kvitton eller dylikt. Kan ju vara förra ägaren som anlitat någon kompis och säger att han har anlitat firman. Tror inte att du har så mycket att hämta. Bara bita i det sura äpplet att inte själv ha anlitat en elbesiktningsman innan köp av lägenhet.

Varför plockar du bort allt nu och undersöker och inte innan köp?????

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Bara för att vara lite onödigt övertydlig..
Men om man vill veta vad som gäller i det enskilda fallet? Hur gör man då?
Frågar tillverkaren. Hur deras garantivillkor ser ut.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
P
Nu tycker jag att ingen ska skriva i den här tråden utan att först ha läst inlägg #83.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Undras just hur många timmar TS lagt ned på tråden.
Alltså jämfört med att anlita en behörig elektriker och få saken ur världen.

Redigerat:
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.