Martinsa Martinsa skrev:
Garantier gäller första köparen enligt konsumentköplagen.
Helt fel!
Konsumentköplagen reglerar rätten att reklamera en vara eller tjänst.

Garantier utfärdas frivilligt av tillverkare, och ibland även återförsäljare. De väljer själva vad garantin ska täcka, hur länge den gäller och om den förfaller om varan byter ägare, samt alla andra garantivillkor.

Jag har själv erhållit en garantireparation på en begagnad vitvara som fortfarande var inom garantitiden.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Det är således en frivillig åtgärd av säljaren att erbjuda detta
Och i denna frivillighet ingår rätten att erbjuda garanti enbart till förste köpare, eller även till förtifjärde köpare om så önskas.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
A
Det var en bra fråga. Jag inte helt säker.
Ett avtal gäller generellt bara mellan parterna av avtalet. Man behöver nog läsa själva villkoren för garantin då inga villkor är den andra lik. Det är min gissning.

Det gick ju bra för Gillar att bygga i alla fall.

• Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
O O skrev:
Läs igen så ser du. Jag anklagar inte någon.
Det är istället du som börjat med och som fortsätter med grundlösa anklagelser om förfalskning.
Jo jag ser det som sannolikt att det är precis vad du gör.

Unikt namn
S SueCia skrev:
Du tror inte att en anmälan till ESV är tråkigt att få för företaget, framförallt om de är oskyldiga?
Mest tråkigt för TS som har en bristfällig installation tänker jag?

Att ett företag som gör dåliga installationer åker dit handlar är snarare karma.

• Arg
MONTREAL
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Ett avtal gäller generellt bara mellan parterna av avtalet.
Fast ett frivilligt erbjudande kan omfatta precis hur många som helst.

S
Unikt namn Unikt namn skrev:
Mest tråkigt för TS som har en bristfällig installation tänker jag?

Att ett företag som gör dåliga installationer åker dit handlar är snarare karma.
Hurr durr

Unikt namn
S SueCia skrev:
Hurr durr
🦧
Proxykränkt elektriker bakom tangentbordet?

• Haha
Intet
  • Laddar…
Tyvärr är "dolt fel" bara tillämpligt i bostadsrätt upp till två år efter tillträdet. (10 år i villafastighet)
Jag har fått rådet att i frågelista till säljaren ställa frågorna:
Vilka elinstallationsarbeten har gjorts under din tid som ägare/innehavare till lägenheten?
Är alla elinstallationer i lägenheten utförda av auktoriserat elföretag/behörig installatör?
Vid avvikelse ska man då kunna hävda osant intygande där preskribtionstiden sades vara 10 år - allt enligt den som gav mig rådet.
Någon som vet mer om detta?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
P
H Hassel1949 skrev:
Tyvärr är "dolt fel" bara tillämpligt i bostadsrätt upp till två år efter tillträdet. (10 år i villafastighet)
Vilka elinstallationsarbeten har gjorts under din tid som ägare/innehavare till lägenheten?
Är alla elinstallationer i lägenheten utförda av auktoriserat elföretag/behörig installatör?
Vid avvikelse ska man då kunna hävda osant intygande där preskribtionstiden sades vara 10 år - allt enligt den som gav mig rådet.
De här felen är ju knappast dolda... De lär inte heller nämnvärt påverka bostadsrättens värde.

Klart att det är surt men enklast att åtgärda bristerna och gå vidare i livet.

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
H Hassel1949 skrev:
Det låter lite meningslöst. Vilka elinstallationsarbeten som har gjorts kan man naturligtvis få svar på, men såvida inte alla elinstallationer i lägenheten gjorts under tiden som säljaren bott där har ju säljaren ingen möjlighet att ge ett säkert svar på hur de är utförda.

Och i vilket fall så kan man inte hävda osant intygande om man upptäcker en avvikelse. För det kan ju vara ett auktoriserat elföretag som gjort en felaktig installation. Det händer att auktoriserade elföretag anställer klåpare.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
S
🦧
Proxykränkt elektriker bakom tangentbordet?
Man behöver inte vara hantverkare själv för att förstå hur fel det är att hänga ut någon, oavsett yrkesgrupp, för något den inte har gjort.

Men ni som gått i livets hårda skola brukar resonera annorlunda så jag är inte förvånad.

• Älska
MONTREAL
  • Laddar…
Unikt namn
S SueCia skrev:
Man behöver inte vara hantverkare själv för att förstå hur fel det är att hänga ut någon, oavsett yrkesgrupp, för något den inte har gjort.

Men ni som gått i livets hårda skola brukar resonera annorlunda så jag är inte förvånad.
Har du ens läst tråden du är inne och gnäller i?

• Arg
MONTREAL
  • Laddar…
S
Har du ens läst tråden du är inne och gnäller i?
Jag gnäller inte, det är du som gör personangrepp till höger och vänster.
Har DU ens läst tråden?

• Älska
MONTREAL
  • Laddar…
P
H Hassel1949 skrev:
Mest en teoretisk tanke som i praktiken kvittar

Ägaren som inte hempulat själv har ingen aning om vilka jobb som utförts innan han köpte och exakt om allt är rätt gjort utan alla svarar från sin kunskap. jag vet inte att den elektrikern som kopplat in nåt har gjort fel eller att firman till och med saknade eller fuskade med egenkontrollerna..

För att dömma för osant intygande måste ju du visa att jag kände till felen, men felen kan har varit där redan när jag köpte..

Dessutom är det säljaren som huvudsakligen väljer med mäklaren vad som ska stå i kontraktet , vill du förändra det så kan man som säljare bara svara nej det är det här kontraktet och frågelistan som gäller.. eller så får tvåan i budgivningen köpa för samma bud som dig om du ska krångla..

Jag skulle aldrig intyga nåt i en frågelista som nån kan ifrågasätta eller bevisa är lögn

Eller jag låter dig lägga till dom 2 punkterna men svaret på dom är "vet inte" eller "okänt" eller "så vitt jag vet" eller liknande svar

Att du hittar fel som nån tidigare ägare gjort är inte en lögn från mig

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.