33 317 läst ·
133 svar
33k läst
133 svar
Elektrikern har gjort ett uselt jobb – vad kan jag göra 5 år senare?
Husägare
· Stockholms län
· 402 inlägg
Helt fel!Martinsa skrev:
Konsumentköplagen reglerar rätten att reklamera en vara eller tjänst.
Garantier utfärdas frivilligt av tillverkare, och ibland även återförsäljare. De väljer själva vad garantin ska täcka, hur länge den gäller och om den förfaller om varan byter ägare, samt alla andra garantivillkor.
Jag har själv erhållit en garantireparation på en begagnad vitvara som fortfarande var inom garantitiden.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 865 inlägg
Tyvärr är "dolt fel" bara tillämpligt i bostadsrätt upp till två år efter tillträdet. (10 år i villafastighet)
Jag har fått rådet att i frågelista till säljaren ställa frågorna:
Vilka elinstallationsarbeten har gjorts under din tid som ägare/innehavare till lägenheten?
Är alla elinstallationer i lägenheten utförda av auktoriserat elföretag/behörig installatör?
Vid avvikelse ska man då kunna hävda osant intygande där preskribtionstiden sades vara 10 år - allt enligt den som gav mig rådet.
Någon som vet mer om detta?
Vilka elinstallationsarbeten har gjorts under din tid som ägare/innehavare till lägenheten?
Är alla elinstallationer i lägenheten utförda av auktoriserat elföretag/behörig installatör?
Vid avvikelse ska man då kunna hävda osant intygande där preskribtionstiden sades vara 10 år - allt enligt den som gav mig rådet.
De här felen är ju knappast dolda... De lär inte heller nämnvärt påverka bostadsrättens värde.H Hassel1949 skrev:Tyvärr är "dolt fel" bara tillämpligt i bostadsrätt upp till två år efter tillträdet. (10 år i villafastighet)
Klart att det är surt men enklast att åtgärda bristerna och gå vidare i livet.
Det låter lite meningslöst. Vilka elinstallationsarbeten som har gjorts kan man naturligtvis få svar på, men såvida inte alla elinstallationer i lägenheten gjorts under tiden som säljaren bott där har ju säljaren ingen möjlighet att ge ett säkert svar på hur de är utförda.H Hassel1949 skrev:
Och i vilket fall så kan man inte hävda osant intygande om man upptäcker en avvikelse. För det kan ju vara ett auktoriserat elföretag som gjort en felaktig installation. Det händer att auktoriserade elföretag anställer klåpare.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 644 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 644 inlägg
Mest en teoretisk tanke som i praktiken kvittarH Hassel1949 skrev:Tyvärr är "dolt fel" bara tillämpligt i bostadsrätt upp till två år efter tillträdet. (10 år i villafastighet)
Ägaren som inte hempulat själv har ingen aning om vilka jobb som utförts innan han köpte och exakt om allt är rätt gjort utan alla svarar från sin kunskap. jag vet inte att den elektrikern som kopplat in nåt har gjort fel eller att firman till och med saknade eller fuskade med egenkontrollerna..
För att dömma för osant intygande måste ju du visa att jag kände till felen, men felen kan har varit där redan när jag köpte..
Dessutom är det säljaren som huvudsakligen väljer med mäklaren vad som ska stå i kontraktet , vill du förändra det så kan man som säljare bara svara nej det är det här kontraktet och frågelistan som gäller.. eller så får tvåan i budgivningen köpa för samma bud som dig om du ska krångla..
Jag skulle aldrig intyga nåt i en frågelista som nån kan ifrågasätta eller bevisa är lögn
Eller jag låter dig lägga till dom 2 punkterna men svaret på dom är "vet inte" eller "okänt" eller "så vitt jag vet" eller liknande svar
Att du hittar fel som nån tidigare ägare gjort är inte en lögn från mig