33 317 läst ·
133 svar
33k läst
133 svar
Elektrikern har gjort ett uselt jobb – vad kan jag göra 5 år senare?
Varför ska man ta lös den snyggt klammrade kabeln till vägguttaget om man byter kylskåp?R ReMaxBerea skrev:
Japp. Där kom det. Vid femtionionde inlägget dök han upp. Den proxykränkte hantverkaren. Inget nytt rekord men bättre sent än aldrig.😁R ReMaxBerea skrev:Givetvis det mest sannolika. Med tanke på hur ofta vitvaror går sönder nuförtiden (håller de i 5 år är det rätt länge...) är det inte otänkbart att ägaren har bytt ut vitvarorna själv under tiden och gjort så gott han kunnat.
Men annars tycker jag att TS kan gott ta och anmäla och försöka stämma. Varför inte? Det är precis det som hantverkare behöver: mer krångel med myndigheter och jobbiga, krävande kunder som inte ens är kunder.
Och sedan är folk chockerade över hur dyrt det är att få hem hantverkare.
Det är ju lite svårt att förstå varför en elektriker skulle ha för vinning av att göra ett så uselt jobb.
En enmansfirma kan tjäna på att gena, men en anställd elektriker har ju inget att vinna på genvägar, han får ju sin lön oavsett.
Men att spara in på några klammer och någon skruv?? Jag tycker det luktar lite om hela tråden.
En enmansfirma kan tjäna på att gena, men en anställd elektriker har ju inget att vinna på genvägar, han får ju sin lön oavsett.
Men att spara in på några klammer och någon skruv?? Jag tycker det luktar lite om hela tråden.
Han kanske inte orkar gå ner till bilen och hämta någon klammer/skruv han behöver. Kanske ösregnar.E elmont skrev:Det är ju lite svårt att förstå varför en elektriker skulle ha för vinning av att göra ett så uselt jobb.
Har man sett en del trådar här på Byggahus så kan man väl knappast förvånas över vad s.k. proffs kan åstadkomma. Vem kan liksom tro att ens om renoverar badrum åt kunden inte kan kapa en bit kakel på ett snyggt sätt eller montera en golvbrunn. Hur kan man misslyckas med det om det är ens yrke?
Inget av dina förslag är omöjligt - men heller inte speciellt sannolikt.Bo.Siltberg skrev:
Dessutom missade du det alternativ många med mig anser mest sannolikt.
- En tidigare ägare har själv eller uppdragit åt någon hempulare, icke-tillräckligt elkunnig, att "ordna elen" då och då de senaste 5 åren.
Nu verkar du inte hänga med riktigt. Problemet med Ahlsell är att hantverkaren som jag anlitar köper en vara från Ahlsell som han efter avdragen rabatt betalar säg 200 kr för, sen fakturerar han den vidare till mig och då har den Ahlsells listpris som är säg 1000;-. som jag får betala. Hantverkaren påstår givetvis att det är priset han betalat till Ahlsell om jag frågar. Har jag riktig otur så lägger han på kanske 15% till som materialomkostnad. Jag ser det som bedrägeri och hantverkaren är definitivt ohederlig.M maria01 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 866 inlägg
Det är ju scenario 2.O skrev:
Dessutom missade du det alternativ många med mig anser mest sannolikt.
Jag skulle gissa att i sådana här fall är det absolut vanligaste att säljaren är "hempularen". Anledningen att jag gissar det är det krävs tillgång till anläggningen för att "hempula" och det har säljaren haft i 5 år.
- En tidigare ägare har själv eller uppdragit åt någon hempulare, icke-tillräckligt elkunnig, att "ordna elen" då och då de senaste 5 åren.
TS skriver ju nåt om ett sprillans nytt kök. Vet inte om det är aktuellt här men ett scenario till (som jag varit med om): En köksfirma har ett helhetsåtagande - de gör "allt" inkl el, anlitar en elektriker dag 1 för att koppla ur den gamla elen och sista dagen för att koppla in och göra lite snabba kontroller...Bo.Siltberg skrev:
Ja, lägenheten renoverades enligt TS "för ett par år sedan", medan elfirman var där för fem år sedan.D Dublin skrev:TS skriver ju nåt om ett sprillans nytt kök. Vet inte om det är aktuellt här men ett scenario till (som jag varit med om): En köksfirma har ett helhetsåtagande - de gör "allt" inkl el, anlitar en elektriker dag 1 för att koppla ur den gamla elen och sista dagen för att koppla in och göra lite snabba kontroller...
Det hinner hända mycket på fem år.