T
Hej!

Jag har flyttat till en lägenhet som renoverades för ett par år sedan. När jag nu börjar kolla lite på elen blir jag tveksam och undrar lite vad ni tycker om följande
  1. Stickdosa ej monterad utan hänger löst inne i köksfläkten
  2. Kablar ej fastsatta i vägg utan hänger från stickkontakter och dosor utan dragskydd bakom tex. kylskåp.
  3. Jordat uttag ej anslutet till jord (!).
  4. Kopplingsdosa för trefas för spis lämnas helt öppen utan någon täckkåpa bakom diskmaskinen.
  5. Zigbeemotagare för taklampa monterad löst hängde i köksfläkt utan något annat skydd.
  6. Lamputtag helt sprucket efter att man dragit ut en kabel ur det (Man ser att de inte har borrat, det är inte ett runt hål)
Jag tänkte kontakta firman som gjort då jag är ganska missnöjd, speciellt på punkt 3) och vill få tillbaka pengarna jag nu måste lägga på elektriker. Men vilka av dessa kan jag argumentera för att de ej är accepterbara och reklamerbara? Vad har firman för ansvar nu efter 5 år?

• Haha
  • Wow
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Mot dig. Ingenting?

• Gilla
Conqvist och 19 till
  • Laddar…
Hej!

Jag tolkar det som att det är en brf?

Vet inte om det är så mycket hjälp, men resonerar såhär:

Det brukar vara så att det är den som beställt jobbet som också kan göra en reklamation.
Om det inte är du som beställt jobbet av elektrikern skulle jag säga att du har väldigt små möjligheter att få dem att återbetala några pengar.
Om det är du som beställt jobbet kan du ju alltid kontakta dem, även om det gått lång tid

Om du köpt lägenheten nyligen och det är tidigare ägare som beställt jobbet, skulle jag gå den vägen istället.
Å andra sidan går ett köp av en lägenhet genom köplagen, så man köper i befintligt skick (viktigt att undersöka lägenheten med andra ord).
Så egentligen är det bara att hoppas på tidigare ägares samvete och betalar mellanskillnaden.

Har själv råkat ut för ngt liknande. Köpte och flyttade in i en lägenhet där mycket el var tveksam. Saknades skyddskåpor, felaktigt dimensionerad el i anslutning till spotlights, hempulade fasta (dolda) installationer osv. Hade t.o.m. en liten glödbrand efter en kortslutning i köksskåpen.
Fick inget av tidigare ägare… var ju mitt ansvar att undersöka varan…

• Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
T
Hej!

Tack för ditt svar och din beskrivning av dina erfarenheter.

Precis, det är en BRF och vi flyttade in ganska nyligen. Som jag förstår det gäller undersökplikt sådant som man inte måste ta isär saker för att se när det kommer till BRF (Citera mig inte på det). På ytan ser ju allt okej och fint ut. Det är först när man monterar (skruvar) bort diskmaskinen/köksfläkten etc. man ser felen. Men det är helt klart att man är i säljarens händer om man nu måste gå den vägen, men jag förstår nu att reklamation inte är möjlig. Jag trodde faktiskt att det funkade som kvitton på t.ex. vitvaror.

Nåväl. Att anmäla firman till Elsäkerhetsverket är väl kanske det enda jag kan göra som plåster på såren då pengarna ser ut att komma ur min ficka.

• Gilla
  • Wow
adron och 5 till
  • Laddar…
T tummahanden skrev:
Jag tänkte kontakta firman som gjort
Hur vet du att denna firma har utfört det som är fel?

• Gilla
TRJBerg och 10 till
  • Laddar…
T
Jag frågade säljaren om intyg/kvitton/protokoll för utfört arbete när de renoverade. Så jag har fakturan från firman som gjorde installationen helt enkelt.

Så jag tror det är svårt för dem att diskutera bort att de var just de som gjorde detta. De har prickat i saker i protokollet för Egenkontroll som inte har gjorts.

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Du kan inte göra något juridiskt mot firman eftersom du inte är beställare.
Eftersom du övertagit lägenheten har du oxo hela ansvaret för att elanläggningen är korrekt
T tummahanden skrev:
Jag frågade säljaren om intyg/kvitton/protokoll för utfört arbete när de renoverade. Så jag har fakturan från firman som gjorde installationen helt enkelt.
Det var för 5 år sedan. Vem som helst kan ha varit där och pillat sedan dess.
T tummahanden skrev:
Så jag tror det är svårt för dem att diskutera bort att de var just de som gjorde detta.
Jag tror tvärtom att firman inte alls kommer kännas vid att de har gjort något fel och att de kommer vägra dig ersättning. Saken är att du inte kan bevisa vem som gjort installationen.

• Gilla
Conqvist och 26 till
  • Laddar…
W WäschötaMange skrev:
Så egentligen är det bara att hoppas på tidigare ägares samvete
Det är nog bästa möjligheten att hoppas på att säljaren är beredd att ta en del av kostnaden. Även om du knappast kan kräva det kan man alltid försöka.

Självklart kan man försöka med firman i fråga oxo och hoppas på att de är välvilliga. Chansen ökar om du behöver anlita en elektriker för annat i lägenheten, så de kan fixa det gamla när de ändå är på plats.
T tummahanden skrev:
Nåväl. Att anmäla firman till Elsäkerhetsverket är väl kanske det enda jag kan göra som plåster på såren då pengarna ser ut att komma ur min ficka.
Jag förstår inte hur det hjälper dig att få ordning på din el att anmäla en firma som du faktiskt inte har det minsta bevis mot. Elsäkerhetsverket kommer inte ge dig några pengar. Det är bara bortkastad tid att hålla på att anmäla.

Har du bara en 5 år gammal faktura att komma med är det ganska lätt att vifta bort. Den bevisar inte vem som gjort arbetet. Vad som kan ha hänt under de 5åren efteråt.

• Gilla
Putte 9497 och 6 till
  • Laddar…
A
O O skrev:
Jag förstår inte hur det hjälper dig att få ordning på din el att anmäla en firma som du faktiskt inte har det minsta bevis mot. Elsäkerhetsverket kommer inte ge dig några pengar. Det är bara bortkastad tid att hålla på att anmäla.
Det kanske inte ger några pengar men det är inte alls bortkastad tid att anmäla tveksamma installationer. Det borde fler göra. Det hjälper till att få bort oseriösa firmor från marknaden.

Tänk dock på att det är den fasta installationen som åsyftas. Eventuella skarvdosor och annat otyg ingår ej i den. Den fasta elinstallationen slutar vid uttaget.

https://www.elsakerhetsverket.se/kontakta-oss/gor-en-anmalan/anmal-brister-i-ela läggning/

• Gilla
  • Haha
  • Wow
TRJBerg och 9 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
det är inte alls bortkastad tid att anmäla tveksamma installationer.
Fast fem år senare när man dessutom inte har en susning om hur anläggningen hanterats under tiden?

• Gilla
Putte 9497 och 13 till
  • Laddar…
T
Tack för svaren allesammans.

Kan jag bevisa att det var dom? Nej. Har någon rivit ut ett sprillans nytt kök och satt in ett nytt och slafsat över på ett nytt elsystem i smyg? Har man sedan kliniskt tagit bort alla spår av det som beskrivs i egenkontrollen. Kanske, men troligt, nja.

Detta avser fast installation, dvs arbete där kabel fastskruvad/wago:ad, men nu är det väl kanske inte så fast som man önskar i detta fall.

Jag är mest förbannad på att jag nu måste lägga tid och pengar på att åtgärda detta. Om attituden är att inte anmäla bland folk kan jag förstå att firmor som denna får fri lejd. Hur i helvete ska jag veta att nästa elektriker inte blåser mig (Nu har jag ju lite koll på el, men tex tant Agda). Så jag har lärt mig: inget ansvar, bara fakturor, bara inte göra själv. 🤠 Rant över!

Nästa gång jag är på visning så åker alla vitvaror fram ut och alla eldosor ska öppnas, och självklart följer multimetern med 🙄

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Putte 9497 och 16 till
  • Laddar…
Unikt namn
Det finns yrkesmän som kan hyras in att inspektera andra yrkesmäns insatser.

Men din motpart i din fråga är den du köpt brf-lgh av. Du kan ju försöka nå en ekonomisk överenskommelse med vederbörande, alternativt att denne reklamerar arbetet till elektrikern.

Men frågan är om du vill att en firma som gjort ett uselt jobb kommer tillbaka och syltar runt igen? 🤔

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
De här punkterna kostar typ inget att fixa. Din energi och ditt välmående är desto dyrare. Ring dit en elektriker och gå vidare.

• Gilla
  • Älska
pmd och 22 till
  • Laddar…
T
Tyvärr är det så att i Stockholm är budgivningarna så pass hetsiga att om man vill krångla in inspektion osv., så väljer nog säljare helt enkelt nästa person i budgivarlistan och har sålt lägenheten en halvtimme senare. Vem fan vill sälja till en krånglig person när man smidigt kan få sålt utan frågor!

Helt rätt, den firman har förbrukat sitt förtroendekapital hos mig. Jag har landat i att jag betalar för detta och att det förmodligen är mer riskabelt och tidskrävande för mig att anmäla än det är värt givet bevisläget.

stugan_i_skogen: Tack, goda råd! Du har nog rätt.

• Gilla
  • Wow
  • Haha
  • Älska
S_lund och 11 till
  • Laddar…
Vid köp av bostadsrätt gäller köplagen. Som köpare kan man ställa krav på säljaren i upp till två år efter köpet. Man bör dock veta att köp sker i befintligt skick. Numera är det vanligt att ange i kontrakt att köparen uppmanats till besiktning, du kan ju kontrollera om detta är med i ditt köpekontrakt. Elsystem är ett av de områden som bör kontrolleras. Med ett mätinstrument kan man kolla rätt mycket. Om det finns konstigheter kan detta ses som ett skäl att undersöka mer noga. Det kan vara att gå så långt som att flytta på apparater, men detta får bara göras med säljarens godkännande. Om man inte kan undersöka så bör man ta höjd för kostnader vid eventuella problem. Min slutsats är att TS inte har något att hämta från säljare eller elfirma utan att det är bäst att fixa problemen och vara nöjd med att man sedan har väl fungerande el

• Gilla
  • Älska
pmd och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.