33 317 läst ·
133 svar
33k läst
133 svar
Elektrikern har gjort ett uselt jobb – vad kan jag göra 5 år senare?
ingen tvingar dig att anlita en hanverkare som bara vill handla på Ahlsell eller så gör du jobbet själv och sparar många kronorL lbgu skrev:Nu verkar du inte hänga med riktigt. Problemet med Ahlsell är att hantverkaren som jag anlitar köper en vara från Ahlsell som han efter avdragen rabatt betalar säg 200 kr för, sen fakturerar han den vidare till mig och då har den Ahlsells listpris som är säg 1000;-. som jag får betala. Hantverkaren påstår givetvis att det är priset han betalat till Ahlsell om jag frågar. Har jag riktig otur så lägger han på kanske 15% till som materialomkostnad. Jag ser det som bedrägeri och hantverkaren är definitivt ohederlig.
Säg till dem att de antingen fixar det och du inte kontaktat elsäkerhetsverket i så fall... du borde ha ett starkt case av den anledningen, killgissar jag. Särskilt för punkten 3...T tummahanden skrev:Hej!
Tack för ditt svar och din beskrivning av dina erfarenheter.
Precis, det är en BRF och vi flyttade in ganska nyligen. Som jag förstår det gäller undersökplikt sådant som man inte måste ta isär saker för att se när det kommer till BRF (Citera mig inte på det). På ytan ser ju allt okej och fint ut. Det är först när man monterar (skruvar) bort diskmaskinen/köksfläkten etc. man ser felen. Men det är helt klart att man är i säljarens händer om man nu måste gå den vägen, men jag förstår nu att reklamation inte är möjlig. Jag trodde faktiskt att det funkade som kvitton på t.ex. vitvaror.
Nåväl. Att anmäla firman till Elsäkerhetsverket är väl kanske det enda jag kan göra som plåster på såren då pengarna ser ut att komma ur min ficka.
Finns väl andra grossister med rabattsystem så det är inte bara Ahlsell. Självklart är det bättre att göra allt själv, tyvärr är det inte möjligt för alla och bara för att man inte kan göra själv så ska man väl inte behöva bli blåst av ohederliga hantverkare. Sen finns det saker man inte får göra själv utan där har hantverkarskrået lyckats få en monopolsituation som en massa eljobb.M maria01 skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Spelar det någon roll? Det enda relevanta är ju att ingen vet att det är elfirman som gjort fel och därmed är man en tvättäkta idiot om man hänger ut den, framförallt när man aldrig ens varit kund.Bo.Siltberg skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Oj, vilken respons det var här, kul med ett forum som fortfarande lever 2026 och väldigt intressanta diskussioner. Jag kommer givetvis inte dela företagen i fråga här. Jag ska ta hit en elektriker och åtgärda detta. Den som är ytterst ansvarig är jag som köpare.
Jag har gått igenom allt lite mer nu och kan säga att det inte ser ut som att man har trixat något i efterhand, t.ex. ser jag inga skruvhål eller liknande spår som tyder på att saker ändrats. Datum på kablar och hårdvara visar samma år som / eller ett par månader innan fakturorna. Zigbeemotagaren är en rimlig lösning givet helheten då lampknappen inte längre är åtkomlig med hur vitvarorna placerades vid renoveringen. Kostnaden för arbete och material överensstämmer med vad jag skulle förvänta mig.
Firman som gjorde köket var även den som anlitade elektrikern, som jag nu förstår det av fakturorna, så det gjordes samtidigt, vilket stöds av mina amatörmässiga observationer. Men med detta sagt, jag vet helt enkelt inte vem det är som sist har rört denna installation, och nu är det min installation och mitt ansvar. Kanske var det någon som grävde sig in under kylskåpet och drog om allt, vem vet, firman som drog elen gjorde säkert ett fantastiskt och exemplariskt jobb innan denna förmodligen väldigt jordiga uppochnedvända rififi-fixning inträffade och ställde till allt. Jag lämnar det där. Tack allihopa.
Jag har gått igenom allt lite mer nu och kan säga att det inte ser ut som att man har trixat något i efterhand, t.ex. ser jag inga skruvhål eller liknande spår som tyder på att saker ändrats. Datum på kablar och hårdvara visar samma år som / eller ett par månader innan fakturorna. Zigbeemotagaren är en rimlig lösning givet helheten då lampknappen inte längre är åtkomlig med hur vitvarorna placerades vid renoveringen. Kostnaden för arbete och material överensstämmer med vad jag skulle förvänta mig.
Firman som gjorde köket var även den som anlitade elektrikern, som jag nu förstår det av fakturorna, så det gjordes samtidigt, vilket stöds av mina amatörmässiga observationer. Men med detta sagt, jag vet helt enkelt inte vem det är som sist har rört denna installation, och nu är det min installation och mitt ansvar. Kanske var det någon som grävde sig in under kylskåpet och drog om allt, vem vet, firman som drog elen gjorde säkert ett fantastiskt och exemplariskt jobb innan denna förmodligen väldigt jordiga uppochnedvända rififi-fixning inträffade och ställde till allt. Jag lämnar det där. Tack allihopa.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Inte för att ta ställning för företaget, men det kan även vara så att företaget är seriöst och bra, men att det fanns en anställd elektriker för 5 år sen som efter 6 månader visade sig vara väldigt dålig på sitt jobb och som således inte finns kvar på företaget.
Det är nog många elfirmor som har haft en eller två elektriker någon gång som kan ha talets gåva, men som visar sig sakna det praktiska handlaget.
//Patrik
Det är nog många elfirmor som har haft en eller två elektriker någon gång som kan ha talets gåva, men som visar sig sakna det praktiska handlaget.
//Patrik
Jodå, det där känner jag igen till viss del, såsom totalt insyltad i branschen.Unikt namn skrev:
MEN jag kan också konstatera att det finns så grymt stor okunnighet och revirpinkande och allt annat möjligt konstigt, så jag skulle vilja påstå att det mesta av detta "gnäll" är obefogat och grundat i gnällarens egen okunnighet - denne vet bara om ett sätt och en regel, att göra det, sin egen ...
4. En elfirma har gjort jobbet korrekt, men sen har det hempulats under de 5 efterföljande åren.Bo.Siltberg skrev:
Inte så lätt att veta.
Men 1 förefaller otroligt osannolikt dock.
Jadu ... har inte både du och jag sett vår beskärda del av ... tja sånt.E elmont skrev:
Som avrundning ikväll.T tummahanden skrev:Tack för svaren allesammans.
Kan jag bevisa att det var dom? Nej. Har någon rivit ut ett sprillans nytt kök och satt in ett nytt och slafsat över på ett nytt elsystem i smyg? Har man sedan kliniskt tagit bort alla spår av det som beskrivs i egenkontrollen. Kanske, men troligt, nja.
Detta avser fast installation, dvs arbete där kabel fastskruvad/wago:ad, men nu är det väl kanske inte så fast som man önskar i detta fall.
Jag är mest förbannad på att jag nu måste lägga tid och pengar på att åtgärda detta. Om attituden är att inte anmäla bland folk kan jag förstå att firmor som denna får fri lejd. Hur i helvete ska jag veta att nästa elektriker inte blåser mig (Nu har jag ju lite koll på el, men tex tant Agda). Så jag har lärt mig: inget ansvar, bara fakturor, bara inte göra själv. 🤠 Rant över!
Nästa gång jag är på visning så åker alla vitvaror fram ut och alla eldosor ska öppnas, och självklart följer multimetern med 🙄
Ja, jag förstår dig till flera hundra procent!
Jag är precis lika förba**** på odugliga elektriker/elfirmor som du är, nu är detta kanske inte 100% säkert deras fel, men samtidigt så vore det lite besynnerligt att flera olika saker skulle har ändrats/hempulats på dessa 5 år.
Men vad gör man ...
Det är helt enkelt skitsvårt, själv brukar jag mest bara muttra och sen rätta till den skit jag råkar på.
En gång var det lite väl illa, dessutom hos en bekant, som jag vet absolut inte pillar själv med elen (utan det blir jag eller någon annan betald firma) och här skulle jag nu ordna till en trasig spot och något annat lite, och upptäckte att firman de anlitat för att bygga om köket hade använt telefontråd till 230VAC.
Och jag kollade upp firman lite, de angav att de gjorde elinstallationer på olika siter, och de var registrerade med SNI-koden för elinstallation, men återfanns inte i ESV register.
Så jag anmälde faktiskt detta till ESV (har aldrig gjort det innan eller efter) och faktiskt, efter några månader var plötsligt denna byggfirma hela avregistrerad, jag vet inte med säkerhet om det hade med min anmälan att göra, men det verkade troligt.
I princip, i grunden, skulle jag tänka att det är bara för dig att gå vidare, du undersökte inte tillräckligt (vem f*n gör det?) och nu blev det surt, men samtidigt, jag antar att detta blir en väldigt liten del av vad köpesumman blev ...
Om det inte var något annat värre än detta, så kanske det går att glädjas åt det åtminstone.
Men sen kommer tankarna ifrån höger hjärnhalva, men va f**, ska de, någon ,,, komma undan .
Jag känner samma sak, dvs lite proxykränkt eller nåt sånt.
Det skulle kanske finnas en poäng med att stöta på säljaren och/eller elfirman lite, om inte annat än för att de ska känna lite skam, känna att det inte är helt riskfritt att bete sig dåligt...
Men vad ... ska man ta till då?
Jag har dåligt med råd och tips, jag förstår till fullo dina känslor, och jag skulle själv vilja att elfirmor som lämnar skitjobb efter sig får det hett om öronen.
Så ja, jag tänker att du kan visst klaga en del hos säljaren och elfirman ifråga, men driv det inte så långt att din sinnesfrid får sig alltför mycket stryk - för det är det inte värt.
Det kan ju även vara så att nån har haft väldigt mycket smart hem grejer installerade och sen när det ska rivas ner så gör man det själv lite snabbt innan visning för att ta bort alla spår av dessa grejer och ta dom med sig till nästa hem..
Inte alltför ovanligt och kunskapsnivå kan variera stort på såna jobb
Så att anta att det finns nåt företag som kommer ta nån garanti efter 5 år .. nja det är nog inte så sannolikt och nära omöjligt att bevisa att ingen annan varit där och pillat innan dig..
Dessutom är ju den garantin emot den som betalat fakturan inte emot dig..
du kan inte bevisa att dom har gjort fel och att du har kvittot är inget bevis egentligen på vad som hunnit hända sen dess.. och dom kan inte bevisa att nån varit där och pillat men ingen har klagar på föregående 5 år på jobbet dom utfört så jag tvivlar på att du kommer nånstans alls..
Dessutom brukar kvitton från elektriker vara så dåligt specade att det oftast är nära omöjligt att bevisa nåt och sen oklarheten att nån kan ha pillat efteråt..tex tagit bort sina hemautomationer eller bara rivit med sig sina design uttag och knappar och satt dit nåt random skit som hempulats dit lite snabbt innan visning..
Klart du kan klaga men om du kommer nånstans det tvivlar jag starkt på, typen av misstag du nämner borde inte begås av en elfirma alls inte ens med nån klåpare anställd.. och 5 år senare nej det blir svårt att få nån åtgärd då..
Inte alltför ovanligt och kunskapsnivå kan variera stort på såna jobb
Så att anta att det finns nåt företag som kommer ta nån garanti efter 5 år .. nja det är nog inte så sannolikt och nära omöjligt att bevisa att ingen annan varit där och pillat innan dig..
Dessutom är ju den garantin emot den som betalat fakturan inte emot dig..
du kan inte bevisa att dom har gjort fel och att du har kvittot är inget bevis egentligen på vad som hunnit hända sen dess.. och dom kan inte bevisa att nån varit där och pillat men ingen har klagar på föregående 5 år på jobbet dom utfört så jag tvivlar på att du kommer nånstans alls..
Dessutom brukar kvitton från elektriker vara så dåligt specade att det oftast är nära omöjligt att bevisa nåt och sen oklarheten att nån kan ha pillat efteråt..tex tagit bort sina hemautomationer eller bara rivit med sig sina design uttag och knappar och satt dit nåt random skit som hempulats dit lite snabbt innan visning..
Klart du kan klaga men om du kommer nånstans det tvivlar jag starkt på, typen av misstag du nämner borde inte begås av en elfirma alls inte ens med nån klåpare anställd.. och 5 år senare nej det blir svårt att få nån åtgärd då..
Jag blir trött när jag läser sånthär skitsnack av veklingar som inte orkar ta kampen, och att de sprider sin vekhet till andra genom uppmuntran till passivitet.A avh67f skrev:Det kanske inte ger några pengar men det är inte alls bortkastad tid att anmäla tveksamma installationer. Det borde fler göra. Det hjälper till att få bort oseriösa firmor från marknaden.
Tänk dock på att det är den fasta installationen som åsyftas. Eventuella skarvdosor och annat otyg ingår ej i den. Den fasta elinstallationen slutar vid uttaget.
[länk] läggning/
Jag har genom åren roat mig med att ta kampen med P R E C I S alla som gjort fel i sitt yrkesutövande, slarvfel, misstag osv. som kostat kunden pengar. Jag berättar rakt ut, helt obehindrat när jag ser någon i branschen som slarvat och levererat dårligt till någon av mina kunder, erbjuder mig även att skriva en "beskrivning" som är svår att smita undan.
Om man läser på, formulerar sig korrekt och framstår lagomt passivt hotfull så backar de flesta och gör om jobbet. (att vara hotfull innebär inte att göra något olagligt, för en oärlig människa är man hotfull om man står på sig och kräver sin rätt)
Man skall dock vara R I K T I G T noga så att man inte anklagar någon falskt. Det har jag iallafall aldrig gjort.
Jag har fått femsiffriga ersättningar vid upprepade tillfällen när jag klagat på uppenbart felaktigt utförda arbeten / tjänster. Företagen har varit livrädda för att jag skall gå direkt på deras huvudkontor / överordnade, dra in konsumentverket, advokater eller hänga ut dem på forum. Och de skall de vara. I mindre städer sprider sig rykten fort.
Byggbranchen är den mest korrupta branchen som verkligen präglas rakt igenom av inkompetens och ovilja att följa regler. Jag har upprepade gånger sett hur dessa scheman för "självkontroll" fylls ut på kontor. Samma med inreguleringsprotokoll, tillståndsrapporter osv. Dokumentation för hur byggnaders skall uppföras följs inte, och den som skall kontrollera bor inte ens i samma län och har inte ens sett fastigheten. Den här kulturen är ju själva anledningen att byggbranschen är så hårt reglerad och kontrollerad.
Dessa aktörer/människor kommer inte försvinna genom vekhet från kunderna, det är ju vad de lever av, de kan däremot få ett minst sagt obehaligt liv när de får med testickelbärande människor att göra. Det är inte kul att möta kunden/beställaren på ICA när man vet att man slarvade på deras projekt.
Men man skall alltid vara vänlig och lösningsorienterad i de tre första kontaktförsöken, viker de sig inte där så är det bara att kalla in artilleriet och inte ge sig förns de gör rätt.
Jag skulle kunna skriva en bok om alla gånger jag bara satt mig i bilen istället för att lyfta telefonen, och klivit rakt in på någons kontor och lagt fram bilder eller liknande. Det fungerar precis lika bra varje gång.
TVÅ gånger har jag fått fordon inlösta av verkstäder för att de utfört felaktig service som skadat fordonet.. Det är saker som de flesta aldrig skulle ha upptäckt, eller trott det var "naturliga fel". Alltså verkstaden KÖPER fordonet för att de medger sitt misstag. Hur många orkar dra det dit? Varför skulle man inte göra det?
Och när man anmäler, klagar och skriver på forum så är det flera människor som får upp ögonen, och börjar göra likadant. Kanske man upptäcker att flera stycken blivit behandlade likadant, kanske en myndighet ser ett mönster. Det är då huvuden börjar rulla och försäkringsbolagen börjar dra in ansvarsförsäkringarna till utövare. Och det är då man börjar se en förändring.
Det är många av oss som försöker göra rätt, och vi blir då också ett dyrare alternativ.. Och vi konkurrerar med alla de som slarvar och kapar hörn överallt. Ingen kommer förstå skillanden om man inte lyfter dessa saker varje gång. Blir saken inte löst skall man berätta för alla man känner, och skriva på forum. Varje kund man klipper från dessa aktörer är en spik i kistan.
Var inte snäll. Var istället ärlig, tydlig, rättvis, beslutsam och bestämd. Det kommer man ruskigt långt på, och upplevs som hotfullt av oseriösa aktörer samtidigt som det inte alls är besvärande för de som agerar ärligt.
Spelar inte så stor roll ibland vem som har lagen på sin sida, det är vem som bär det egentliga ansvaret för ett arbete som är utfört (moraliska ansvaret) och hur man som kund skall få dem att axla det. Skam är ett ok att bära, de flesta slipper det gärna.