P
T tummahanden skrev:
Hej!

Jag har flyttat till en lägenhet som renoverades för ett par år sedan. När jag nu börjar kolla lite på elen blir jag tveksam och undrar lite vad ni tycker om följande
  1. Stickdosa ej monterad utan hänger löst inne i köksfläkten
  2. Kablar ej fastsatta i vägg utan hänger från stickkontakter och dosor utan dragskydd bakom tex. kylskåp.
  3. Jordat uttag ej anslutet till jord (!).
  4. Kopplingsdosa för trefas för spis lämnas helt öppen utan någon täckkåpa bakom diskmaskinen.
  5. Zigbeemotagare för taklampa monterad löst hängde i köksfläkt utan något annat skydd.
  6. Lamputtag helt sprucket efter att man dragit ut en kabel ur det (Man ser att de inte har borrat, det är inte ett runt hål)
Jag tänkte kontakta firman som gjort då jag är ganska missnöjd, speciellt på punkt 3) och vill få tillbaka pengarna jag nu måste lägga på elektriker. Men vilka av dessa kan jag argumentera för att de ej är accepterbara och reklamerbara? Vad har firman för ansvar nu efter 5 år?
Firman har inget ansvar mot dig.

Det låter inte som om detta skulle vara speciellt dyrt att åtgärda. Ta dit en elektriker som fixar problemen, betala och glöm historien.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
A
W WäschötaMange skrev:
Hej!

Jag tolkar det som att det är en brf?

Vet inte om det är så mycket hjälp, men resonerar såhär:

Det brukar vara så att det är den som beställt jobbet som också kan göra en reklamation.
Om det inte är du som beställt jobbet av elektrikern skulle jag säga att du har väldigt små möjligheter att få dem att återbetala några pengar.
Om det är du som beställt jobbet kan du ju alltid kontakta dem, även om det gått lång tid

Om du köpt lägenheten nyligen och det är tidigare ägare som beställt jobbet, skulle jag gå den vägen istället.
Å andra sidan går ett köp av en lägenhet genom köplagen, så man köper i befintligt skick (viktigt att undersöka lägenheten med andra ord).
Så egentligen är det bara att hoppas på tidigare ägares samvete och betalar mellanskillnaden.

Har själv råkat ut för ngt liknande. Köpte och flyttade in i en lägenhet där mycket el var tveksam. Saknades skyddskåpor, felaktigt dimensionerad el i anslutning till spotlights, hempulade fasta (dolda) installationer osv. Hade t.o.m. en liten glödbrand efter en kortslutning i köksskåpen.
Fick inget av tidigare ägare… var ju mitt ansvar att undersöka varan…
Hur hade du kunnat undersöka doilda installationer ifall felen från den dolda installationen inte går att se vid vanlig ockulär besiktning? En bekant hade köpt hus- det påstods gjort av en behörig elekriker på ortern firma X - men när riktig elektriker gick in bakom väggen och rören - sa han det var ett fruktansvärt ormbo av elsladdar inne i väggarna generellt - dvs hemapul.

Äsch.... Lägg inte mer tid på detta förutom att kontakta en eller flera lokala elektriker.

Du har ju hittat alla fel som du vill ha åtgärdat.

Kan i var fall inte kosta 10 020 kr.
Snarare några tusen.

Å så kan du lämna detta tryggt o säkert.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
A
H Hybro skrev:
Äsch.... Lägg inte mer tid på detta förutom att kontakta en eller flera lokala elektriker.

Du har ju hittat alla fel som du vill ha åtgärdat.

Kan i var fall inte kosta 10 020 kr.
Snarare några tusen.

Å så kan du lämna detta tryggt o säkert.
Tyvärr skulle det kosta betydligt mer - annars hade jag enkelt betalat 10 000 kr,
en populr bra elektriker skulle dra en elkabel i väggen och oväntat var den svår att dra fram - han fick kämpa med mig i evigheter för att trycka fram den 2 våningar- och det är ganska många uttag!

P polaris78 skrev:
Det kan ju även vara så att nån har haft väldigt mycket smart hem grejer installerade och sen när det ska rivas ner så gör man det själv lite snabbt innan visning för att ta bort alla spår av dessa grejer och ta dom med sig till nästa hem..
Och i samband med det river man lös kabeln till uttaget bakom kylen, spacklar och målar igen alla spår efter tidigare klamring och låter kabeln hänga lös?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Inte alls. Det är helt olika scenarier.
Dina inkluderar grundlösa (=utan bevis) anklagelser om att förre ägaren har förfalskat en faktura.
Då anklagar du TS för att ha förfalskat den faktura han säger säg ha i handen. Hur sannolikt är det?

Och, jag upprepar, hur sannolikt är det att någon lyckas förstöra en korrekt installation till den grad som TS beskriver?

P
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och, jag upprepar, hur sannolikt är det att någon lyckas förstöra en korrekt installation till den grad som TS beskriver?
För en hemmapulare, på 5 år?

Närmare 100%

• Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Spelar det någon roll? Det enda relevanta är ju att ingen vet att det är elfirman som gjort fel och därmed är man en tvättäkta idiot om man hänger ut den, framförallt när man aldrig ens varit kund.
Jag förstår inte riktigt din upprördhet. En anmälan till ESV hänger inte ut dem. Det leder kanske till att de får besök och deras EKP granskad. Man kan beskriva omständigheterna i sin anmälan och låta ESV ställa frågor till förra ägaren, om de nu bryr sig. Men man har i alla fall inte svurit och stoppat händer i fickorna utan gjort vad man kan för att andra inte ska drabbas av samma sak.

Men du har rätt att lite med kött på benen bör man nog ha. Om jag vore TS så vet jag ju hur det ser ut och hur trovärdig förra ägaren låter. Men jag ser det som helt uteslutet att förra ägaren har lyckats stöka till elfirmans jobb så som TS beskriver.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Då anklagar du TS för att ha förfalskat den faktura han säger säg ha i handen. Hur sannolikt är det?

Påståendet är ett scenario 4 som inte stämmer med ditt scenario 2. Ingen faktura har förfalskats utan en elfirma har varit där för 5 år sedan och gjort en massa saker.

Efter det har föregående ägare hempulat in en zigbee brytare, lossat kablar från vägg för att t.ex. måla om bakom före visning, bytt ett uttag och missat att koppla in jorden, slagit sönder kopplingsdosan för spisen vid städning och spräckt ett lamputtag när de bytte för att de hade fel kontakt på lampan.

• Gilla
nb. och 1 till
  • Laddar…
S
Jag förstår inte riktigt din upprördhet. En anmälan till ESV hänger inte ut dem. Det leder kanske till att de får besök och deras EKP granskad. Man kan beskriva omständigheterna i sin anmälan och låta ESV ställa frågor till förra ägaren, om de nu bryr sig. Men man har i alla fall inte svurit och stoppat händer i fickorna utan gjort vad man kan för att andra inte ska drabbas av samma sak.

Men du har rätt att lite med kött på benen bör man nog ha. Om jag vore TS så vet jag ju hur det ser ut och hur trovärdig förra ägaren låter. Men jag ser det som helt uteslutet att förra ägaren har lyckats stöka till elfirmans jobb så som TS beskriver.
Jag är inte speciellt upprörd, jag är starkt ifrågasättande att anmäla företag hit och dit baserat på ingenting. Hade det varit TS som anlitat firman hade det varit en stor skillnad, då hade han också vetat vem som gjort jobbet och att ingen varit där i efterhand.

Du tror inte att en anmälan till ESV är tråkigt att få för företaget, framförallt om de är oskyldiga?

Jag förstår faktiskt inte din likgiltighet till att företaget och TS faktiskt inte har någon som helst koppling till varandra och en anmälan endast skulle bygga på hörsägen, dessutom från en källa som har allt att vinna på att vrida på sanningen om det skulle vara så att hen hempulat.

• Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Läs igen så ser du. Jag anklagar inte någon.
Det är istället du som börjat med och som fortsätter med grundlösa anklagelser om förfalskning.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Jag har läst tråden och uppfattar att en överväldigande majoritet i tråden bedömer det vara till visshet gränsande sannolikhet.

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
T tummahanden skrev:
Hej!

Tack för ditt svar och din beskrivning av dina erfarenheter.

Precis, det är en BRF och vi flyttade in ganska nyligen. Som jag förstår det gäller undersökplikt sådant som man inte måste ta isär saker för att se när det kommer till BRF (Citera mig inte på det). På ytan ser ju allt okej och fint ut. Det är först när man monterar (skruvar) bort diskmaskinen/köksfläkten etc. man ser felen. Men det är helt klart att man är i säljarens händer om man nu måste gå den vägen, men jag förstår nu att reklamation inte är möjlig. Jag trodde faktiskt att det funkade som kvitton på t.ex. vitvaror.

Nåväl. Att anmäla firman till Elsäkerhetsverket är väl kanske det enda jag kan göra som plåster på såren då pengarna ser ut att komma ur min ficka.
Nu rör du till det lite mer. Även vitvaror gäller garanti första kunden som köper. Inte andrahand. Företag har noll garantier på saker som säljs vidare. Garantier gäller första köparen enligt konsumentköplagen. Butiker kan och är ofta snälla men de har noll skyldighet

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Martinsa Martinsa skrev:
Garantier gäller första köparen enligt konsumentköplagen.
Var i konsumentköplagen behandlas garantier?

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Var i konsumentköplagen behandlas garantier?
Under garantier:

21 § "En vara är felaktig om näringsidkaren eller någon annan för näringsidkarens räkning genom en garanti eller liknande utfästelse har åtagit sig att under en viss tid svara för varan eller en del av varan eller för en egenskap hos varan, och varan under den angivna tiden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar."

Det är således en frivillig åtgärd av säljaren att erbjuda detta (icke att blanda ihop med reklamation)

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.