Hej,
Jag har ett dilemma där jag försöker reda ut huruvida min elektriker har ett ansvar för att elen på min övervåning inte är helt korrekt fungerande.

Jag anställde en elektriker för att dra trådar i kanalisation jag monterat i samband med en pågående renovering. Elektrikern såg att min elcentral på övervåningen var ett ihopplock av olika märken på automatsäkringarna och att jordfelsbrytaren inte ens var inkopplad.
Jag bad honom att byta ut alla säkringar och sätta in en ny jordfelsbrytare, så att allt skulle bli fräscht och korrekt.

Samma kväll så började tvättmaskin spöka och gick inte igång, utan det tog några försök. Jag tillkallade elektrikern igen och han var brydd, kunde efter ett tag konstatera att gubben som bott här innan (han var för övrigt också elektriker!) hade kopplat in fas på nolla i av kopplingadosorna. Han åtgärdade det.

Maskinen gick igång och fungerade i ca 2 veckor tills nu då maskinen totalt lagt av.
Började felsöka och såg att det fans 50v mellan jord och fas. Har inte det problemet på nedervåningen, som har ett separat skåp.

Om jag anställer honom för att göra nytt i elskåpet och sen ber honom återkomma för att felsöka elen som spökar, har han ett ansvar då att säkerställa så att allt på övervåningen faktiskt fungerar?
Har han ett ansvar i att tvättmaskinen brunnit?

Skulle gärna vilja få vägledning i det här 🤔

O
skived skived skrev:
Jag tillkallade elektrikern igen och han var brydd, kunde efter ett tag konstatera att gubben som bott här innan (han var för övrigt också elektriker!) hade kopplat in fas på nolla i av kopplingadosorna. Han åtgärdade det.
Att det faktiskt rent elektriskt skulle vara en koppling mellan fas och nolla är uteslutet. En sådan koppling kallas kortslutning och löser omedelbart säkringen och riskerar att bränna sönder ledningarna i dosan.

Om du däremot reagat på färgerna på kopplingsledningarna och med "kopplat in fas på nolla" menar att han använt en blå kopplingsledare för fas så är det visserligen formellt fel, men rent elektrisk är det alls självklart att det är fel.

skived skived skrev:
Nej, det håller jag för högst otroligt. Det är växelström så att kasta om fas och neutralledare spelar absolut ingen roll. Fundera några sekunder på vad som händer om du roterar en vanlig stickpropp 90 grader när du stoppar i den uttaget så inser du att det inte är något problem.

Om det finns mer än en fas inblandat så att maskinen spänningssatt mellan två faser och därmed fått 400 volt istället för 230 volt som det är mellan fas och nolla är det dock möjligt elektroniken tar skada. Att den skulle hålla i flera veckor känns dock lite osannolikt, men oavsett vilket så är det enkelt att mäta upp uttaget och se om du har 230 volt eller 400 volt i uttaget. Så det kan enkelt uteslutas eller bekräftas.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Tommty
Omöjligt att svara på.

- Koppla fel på nolla och fas: i enfas så betyder det i praktiken ingenting. Ingen skall ta skada där.

- 50v mellan jord och fas (med säkringen avslagen antar jag): Behöver inte betyda någonting, då switchade nätdelar från t.ex. förstärkare, datorer m.m. nyttjar jord som avstörning. kan även vara induktiv spänning mellan trådare. Men kan också vara något annat fel, oavsett borde likså detta inte påverka tvättmaskinen.

så ren gissning utav det du har skrivit skulle jag ej tro att nuvarande elektrikern har gjort något konstigt.

Att få elektrikern att säkerställa att "allt" fungerar är ganska vagt och för att få det så konkret finns det bara 1 alternativ: Att be elektrikern riva och dra om allt på övervåningen, endast då kan de säkerställa att allt fungerar då ingen annan har varit inblandad.

Tar ni in dem för att endast felsöka detta problemet, ja då kommer de just enbart felsöka detta och antingen komma fram till att de inte hittar något fel eller så hittar de felet och åtgärdar just detta.

likaså med elcentralen, byter de ut elcentralen så kan de inte garantera för befintliga kablar.

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
skived skived skrev:
Hej,
Jag har ett dilemma där jag försöker reda ut huruvida min elektriker har ett ansvar för att elen på min övervåning inte är helt korrekt fungerande.

Jag anställde en elektriker för att dra trådar i kanalisation jag monterat i samband med en pågående renovering. Elektrikern såg att min elcentral på övervåningen var ett ihopplock av olika märken på automatsäkringarna och att jordfelsbrytaren inte ens var inkopplad.
Jag bad honom att byta ut alla säkringar och sätta in en ny jordfelsbrytare, så att allt skulle bli fräscht och korrekt.

Samma kväll så började tvättmaskin spöka och gick inte igång, utan det tog några försök. Jag tillkallade elektrikern igen och han var brydd, kunde efter ett tag konstatera att gubben som bott här innan (han var för övrigt också elektriker!) hade kopplat in fas på nolla i av kopplingadosorna. Han åtgärdade det.

Maskinen gick igång och fungerade i ca 2 veckor tills nu då maskinen totalt lagt av.
Började felsöka och såg att det fans 50v mellan jord och fas. Har inte det problemet på nedervåningen, som har ett separat skåp.

Om jag anställer honom för att göra nytt i elskåpet och sen ber honom återkomma för att felsöka elen som spökar, har han ett ansvar då att säkerställa så att allt på övervåningen faktiskt fungerar?

Du bör nog försöka få tag på någon annan och bättre som hjälper dig vidare. Bara att du har 50 V mellan fas och jord tyder på att jorden är oansluten så det är ett allvarligt fel i sig. Den du haft där nu verkar inte kapabel att kunna gå vidare med atr lösa problemen.

• Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
Fundera några sekunder på vad som händer om du roterar en vanlig stickpropp 90 grader när du stoppar i den uttaget så inser du att det inte är något problem.
Jo, det blir problem, man måste vrida den 180 grader för att kunna stoppa i den igen.

• Gilla
  • Haha
TorbjornEd och 21 till
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
Tar ni in dem för att endast felsöka detta problemet, ja då kommer de just enbart felsöka detta och antingen komma fram till att de inte hittar något fel eller så hittar de felet och åtgärdar just detta.

likaså med elcentralen, byter de ut elcentralen så kan de inte garantera för befintliga kablar.
Jag är inte särskilt kunnig när det gäller el, förutom vissa hempularkunskaper..
Jag har dessutom aldrig haft anledning att anställa en elektriker förut, så jag är lite okunnig.

Gällande felkopplingen av nolla mot fas kanske man inte ska lägga någon större vikt vid, jag kan mycket väl misstolkat eller hört fel.

Men rent krasst tycker jag i min värld att om något är fel gällande strömförsörjningen till min tvättmaskin, och jag ber en elektriker åtgärda detta, och sedan säger elektrikern att han har hittat problemet och löst det. Sen skickar han givetvis faktura på sin tid för det.

Då räknar jag ju med att det han säger stämmer, och att det nu ska fungera utan problem?
Jag har ju fått det ordet från en anlitad fackman och expert?

Eller tänker jag fel?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Du tänker rätt, dvs du borde kunna förvänta dig att en elektriker löser dina problem.
Men det är 2025 och konsumenter är hårt ansatta.
Den som ringer efter en elektriker idag har ingen aning om kompetensen hos den som ringer på. Det kan vara en behörig och erfaren elinstallation och det kan vara en fullständigt inkompetent nybakad elektriker.
Jag föreslår att du klagar hos chefen på elfirman.
Det kan dock bli svårt då det som ofta handlar om vad ni kommit överens om, ifall anslutningen eller matningen av den där tvättmaskinen ingick i det jobb han skulle göra.

• Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Tommty
skived skived skrev:
Jag är inte särskilt kunnig när det gäller el, förutom vissa hempularkunskaper..
Jag har dessutom aldrig haft anledning att anställa en elektriker förut, så jag är lite okunnig.

Gällande felkopplingen av nolla mot fas kanske man inte ska lägga någon större vikt vid, jag kan mycket väl misstolkat eller hört fel.

Men rent krasst tycker jag i min värld att om något är fel gällande strömförsörjningen till min tvättmaskin, och jag ber en elektriker åtgärda detta, och sedan säger elektrikern att han har hittat problemet och löst det. Sen skickar han givetvis faktura på sin tid för det.

Då räknar jag ju med att det han säger stämmer, och att det nu ska fungera utan problem?
Jag har ju fått det ordet från en anlitad fackman och expert?

Eller tänker jag fel?
Först och främst: vet du att det fortfarande är fel på strömförsörjningen? eller kan slumpen ha slagit till att tvättmaskinen skulle gått sönder oavsett?

Om du tänker fel: Både ja och nej. i ett teoretisk scenario där det endast finns 1 felorsak, exempelvis en tråd som gått sönder. Du ber elektrikern felsöka och elektrikern antingen inte åtgärdar detta, eller lyckas skapa mer fel genom att blanda trådar eller skada andra kablar, då ska givetvis elektrikern åtgärda detta.

Men i ett annat scenario, där det finns flera felorsaker, exempelvis att tråd har gått sönder, samtidigt som det är en skada i värmelementet i tvättmaskin som bara uppenbarar sig efter 1 timmas körning, elektrikern byter bara ut tråden, testar maskinen att den fungerar sedan åker hem och fakturar. Då är det inte elektrikerns fel, men det ser ut som det.

Måste se det från båda sidor och inte ha skygglappar på för i informationen du har gett så kan de vara åt vilket håll, Elektrikern kan ha gjort fel, eller så har elektrikern gjort rätt.

baserat på informationen att JFB inte var inkopplat, olika fabrikat på säkringar, felkopplingar till tvättmaskin så låter det snarare som att fler fel finns som elektrikern inte har sett än. Men detta är troligtvis ett sidospår som inte är kopplat till tvättmaskinen.

att en tvättmaskin fungerar i 2 veckor låter högst osannolikt att elektrikern skulle gjort något konstigt för det skulle uppenbara sig direkt genom att maskinen inte fungerar alls, antingen ingen ström fram till maskinen eller genom att elektrikern eldat upp maskinen och andra inkopplade enheter genom att inte koppla in PEN ledaren. Men som sagt, det skulle du märkt ganska direkt.

• Gilla
Trolltomte
  • Laddar…
Tvättmaskinen fungerar som den ska nu när jag drog en skarvsladd från nedervåningen där jag inte har någon spänning mellan nolla och jord.
Läst lite om flytande nolla och att moderna tvättmaskiner kan detektera störningar och stänga av sig, även att dom kan börja spöka om det är flytande nolla..

Kanske kan vara det som är problemet?
Skitsamma, elektrikern får komma hit och göra en rejäl felsökning.

skived skived skrev:
Hej,

Du har väl ändå anlitat en elektriker, inte anställt? Anställer du någon så blir du arbetsgivare, anlitar du någon är du i detta fallet konsument som köper en tjänst.

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
K Kampf skrev:
Du har väl ändå anlitat en elektriker, inte anställt? Anställer du någon så blir du arbetsgivare, anlitar du någon är du i detta fallet konsument som köper en tjänst.
Nä, jag startade ett bolag och anställde en elektriker för att göra 3 timmars jobb hemma hos mig..

• Haha
  • Gilla
Talskog och 8 till
  • Laddar…
Walle85
Då får du hålla inne lönen tills problemet är fixat 😉

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
skived skived skrev:
Tvättmaskinen fungerar som den ska nu när jag drog en skarvsladd från nedervåningen där jag inte har någon spänning mellan nolla och jord.
Läst lite om flytande nolla och att moderna tvättmaskiner kan detektera störningar och stänga av sig, även att dom kan börja spöka om det är flytande nolla..

Kanske kan vara det som är problemet?
Skitsamma, elektrikern får komma hit och göra en rejäl felsökning.
Har du mätt eluttaget bakom tvättmaskinen? Har du rätt spänning där?

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Satsuki
Bara en liten kommentar - du skriver att fg ägare hade pulat med el själv… det sätter igång lite varningsklockor hos mig. Kan absolut vara rätt gjort, men hos oss var det en del konstigheter efter dylikt pulande. Som att uttag utomhus i trädgården inte löste JFB (fick vi veta när det kortslöt ute 😵‍💫) och att en del maskiner i tvättstugan gick på en säkring under vardagsrummet och en del via en undercentral i tvättstugan (märktes när när vi lyckligtvis kontrollmätte innan vi bytte ett uttag 😳). Allt odokumenterat för det var ”klart” att man alltid kommer ihåg det senare…

skived skived skrev:
Det låter ju som att en säkring har gått där uppe då. Eller någonstans där centralen där uppe matas ifrån.

Jag skriver säkring men menar säkring eller dvärgbrytare, beroende på vad som finns hos dig.

Säg att central uppe (2) matas från central nere (1), 3 faser. I central (1) har man monterat 16A säkringar och dragit 2,5mm kabel upp till central (2). Denna har sedan försetts med diverse 10A säkringar.

När nu elektriker är inne och städar upp i denna finns en risk att han ändrar vilka grupper som ligger på de olika faserna. Plötsligt kanske L2 är överbelastad när tvättmaskin och något annat tungt går samtidigt. Säkringen i central (2) går inte, men säkringen som matar L2 till övervåningen kanske gör det...

Så kolla säkringar både i central (2) och där denna matas ifrån (1). Är detta problemet så behöver det kanske balanseras om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.